Mens DSB runder året på Svendborgbanen af med at erklære sig tilfreds med sin indsats i de sidste fire måneder af 2016, råber pendlertalsmand på mere stabilitet på strækningen med flest utilfredse kunder i hele landet.

Svendborg: Når DSB evaluerer sit efterår på Svendborgbanen, lyder konklusionen: Tilfredsstillende.

December endte med en kunderettidighed på 94,6 procent og en operatørrettidighed på 98,6 procent. Begge dele ligger over målsætningen, som er indskrevet i DSBs kontrakt med staten, og det får DSB til at konkludere, at det er "fjerde måned i træk med tilfredsstillende resultat". Det fremgår af de rapporter, DSB er blevet pålagt at sende til Transport- og Bygningsministeriet hver anden uge.

Rettidighed

Kunderettidigheden er andelen af kunder, der når frem tre eller færre minutter senere, end køreplanen lover.Operatørrettidigheden viser den rettidighed, som DSB præsterer, fraregnet de forsinkelser og aflysninger, DSB ikke er skyld i.

Stenstrup-manøvren er et begreb for det, der sker, når DSB i forsøget på at indhente forsinkelser vender toget i Stenstrup, sætter passagererne af der og kører tilbage til Odense i stedet for at køre helt til endestationen Svendborg som planlagt.

Morgentog er de tog, der kører mellem Svendborg og Odense mellem klokken 06 og 09.

Der er 102 afgange om dagen på Svendborgbanen. Det bliver til 3060 afgange på en måned med 30 dage.

 

Spørger man pendlertalsmand Natasja Thrane Vium Rasmussen, hører man dog ikke ordet "tilfreds", når hun ser tilbage på 2016s sidste måneder på skinnerne mellem Odense og Svendborg.

- Helt ærligt, alene torsdag var der fire tog i træk, som var aflyst, så jeg kom slet ikke i skole, fordi aflysningerne var placeret sådan, at jeg ikke ville kunne nå at få mine timer. Men det overrasker mig ikke. Sådan har det jo været længe, siger hun og giver ikke ret meget for, at DSB med rette kan sige, at de lever op til de kontraktlige krav.

- Helt ærligt, alene torsdag var der fire tog i træk, som var aflyst, så jeg kom slet ikke i skole, fordi aflysningerne var placeret sådan, at jeg ikke ville kunne nå at få mine timer. Men det overrasker mig ikke. Sådan har det jo været længe, siger hun og giver ikke ret meget for, at DSB med rette kan sige, at de lever op til de kontraktlige krav. 

Natasja Thrane Vium Rasmussen, pendlertalsmand for Svendborgbanen

- Det er jo bare ét tal at gå ud fra, og det er et tal, der er overordnet for en hel dag, men de fleste aflysninger sker jo om morgenen, så jeg er ligeglad med de overordnede tal. Det er os, der oplever banen hver dag, der ved, hvordan det fungerer. Stabiliteten er jo ikke eksisterende, siger hun.

I årets sidste fire måneder var der samlet set 201 aflysninger, 72 delaflysninger og 32 Stenstrup-manøvrer ud af godt 12.200 afgange. Det lyder måske ikke af meget, men uregelmæssighederne rammer hårdt, når de rammer.

- Der er altså mange stationer på strækningen, hvor man ikke kan tage andet end toget, så det er alt for meget, når der er mennesker, der er helt afhængige af den strækning, siger hun.

Fokus på at blive bedre

Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB, forklarer selskabets tilfredshed med, at den samlede kunderettidighed og operatørrettidighed i alle fire måneder ligger over kravene i kontrakten.

- Men hvis der så er nogle kunder, der siger, at det godt kunne blive bedre i morgenmyldretiden, må jeg sige, at ja, det er rigtigt, siger han.

Ifølge ham er målene i kontrakten ikke det eneste, DSB pejler efter på Svendborgbanen.

- Vi lytter jo fortsat til vores pendlere. Der vil altid være kunder, som vil sige, at vi kan gøre det bedre, og det vil vi også bestræbe os på. Vi vil hele tiden have fokus på at kunne gøre det endnu bedre, for selv om vi lever op til målene, er det ikke det samme som at sige, at vi læner os tilbage, for målsætningen må hele tiden være, at komme så tæt på de 100 procent som overhovedet muligt, siger han.

En undersøgelse lavet af Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen viste, at Svendborgbanen i sommeren 2016 var den strækning i landet med færrest tilfredse passagerer. Desuden er det den strækning, hvor færrest kunder mener, at de får værdi for det, de betaler for.

Det har ikke været muligt at få et interview med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.

Mere om emnet

Se alle

Kommentar: Pilen peger på transportpolitikerne

Er politikerne tilfredse, når DSB er tilfreds?

Er politikerne tilfredse, når DSB er tilfreds?