10-års jubilæum? Det holdt vi da i fjor

Et flot felt af folkebåde er med i årets Svendborg Classic Regatta. Her et lille udsnit af dem under gårsdagens kapsejlads i Lunkebugten.
Foto: Kim Rune

10-års jubilæum? Det holdt vi da i fjor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den lille regnefejl gør ingenting - på 56 klassiske og smukke skibe holdes festen alligevel

SVENDBORG: Martin Stockholm talte på fingrene sidste år. 1-2-3...

Og nåede frem til, at Svendborg Classic Regatta i 2007 kunne fejre 10-års jubilæum.

- Men jeg regnede forkert. Det er først i år, erkender lederen af Maritimt Center i Svendborg.

Så gildet er holdt - for længst. Og lader sig ikke gentage. Men det gør ingenting. Besætningerne på de 56 deltagende skibe er helt i stand til at feste, selv om arrangørerne så i år ikke gør noget specielt ud af den runde fødselsdag.

Specielt feltet af folkebåde er fornemt i år.

Et dusin af slagsen deltager, blandt andet Lystsejladsmuseets egen "Gill", en af de ældste folkebåde, der findes. "Gill" er bygget i Sverige i 1941 i en serie på seks.
Smukke, klassiske linjer i Lunkebugten. Jamen, er livet da ikke skønt?
Smukke, klassiske linjer i Lunkebugten. Jamen, er livet da ikke skønt?
Foto: Kim Rune

Tyskerne vender tilbage

Cirka en femtedel af regatta-flåden udgøres af tyskere. De kommer igen år efter år.

- Vi holder nemlig det hyggeligste stævne i hele Østersøen. Rammerne omkring Det Gule Pakhus er fantastiske, og Lunkebugten vel det bedste sejlvand til kapsejlads, man overhovedet kan få, siger Martin Stockholm.

Der skal også nok blive kigget ganske intenst på "Ute Anna von Wilster", skønt hun med fødselsår i 1985 er af nyere dato.

- Vi har også yngre både med i feltet. De skal bare være klassisk designet, fortæller Martin Stockholm.
Næsten alle deltagende skippere og besætninger ønsker at sejle kapsejlads. De fik en fin start i går med frisk vind.
Næsten alle deltagende skippere og besætninger ønsker at sejle kapsejlads. De fik en fin start i går med frisk vind.
Foto: Kim Rune

Glasfiberbåde er med

I det hele taget dispenserer arrangørerne, som de har lyst.

I år er temaet for regattaen nemlig lystbåde, der er bygget på Walsteds verdenskendte værft på Thurø.

Så derfor deltager seks Thurø 33-både fra slutningen af 70'erne og begyndelsen af 80'erne, selv om de er bygget i glasfiber. Alle andre af Svendborg Classic Regattas skibe er af træ. Ældst blandt veteranerne er et fartøj fra 1903.
Lystsejladsmuseets flagskib Runa - af typen 7-meter R fra 1910 - fik også luftet gaffelriggen i går. Skibet er tegnet af Gerhard Rønne og Knud Degn og bygget i Skovshoved, og det har under regattaen Torben Etelfelt som skipper. Det er også ham, der har restaureret skibet for Lystsejladsmuseet.
Lystsejladsmuseets flagskib Runa - af typen 7-meter R fra 1910 - fik også luftet gaffelriggen i går. Skibet er tegnet af Gerhard Rønne og Knud Degn og bygget i Skovshoved, og det har under regattaen Torben Etelfelt som skipper. Det er også ham, der har restaureret skibet for Lystsejladsmuseet.
Foto: Kim Rune

Samlet ankomst i dag

Hele flåden kan i aftentimerne beundres ved Jessens Mole mellem Bendixens Fiskeforretning og restaurationsskibet "Oranja".

Om dagen vil langt de fleste skippere være ude at sejle om kap.

Det sker på en trekantbane i Lunkebugten under titlen Sophus Weber-racene. Kun et lille antal træskibsejere tog i går mod tilbuddet om at lade "Mjølner" sejle dem ud til Sydfyns Linemusling og siden nyde dampede muslinger med hvidvin om bord på paketskibet.

For få motorbåde

I dag lørdag ankommer imidlertid hele det samlede felt af 56 klassiske både klokken 16 til Frederiksøen, hvor en speaker fortæller tilskuerne lidt om hver ankomne skude.

Det sker efter en distancesejlads, hvor netop Frederiksøen udgør målet.

- Desværre måtte vi aflyse motorbådssejladsen i år. Kun to både var tilmeldt, og det giver os stof til eftertanke. Men det er svært at få fat i de klassiske motorbådssejlere, for de er ikke organiseret nogen steder, siger Martin Stockholm.

10-års jubilæum? Det holdt vi da i fjor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce