Tour de France er eneste cykelbegivenhed, som genererer store tv-penge, men det vil David Lappartient ændre.

Med undtagelse af Tour de France genererer selv de største cykelløb ikke overvældende tv-indtægter for arrangørerne.

Det har blandt andet betydet, at ASO, som arrangerer Tour de France samt en række andre løb som Vuelta a España og Paris-Nice, er blevet den altdominerende løbsarrangør i sporten med sin økonomi og indflydelse.

Skal økonomien i cykelsport generelt forbedres nævneværdigt, så skal løbsarrangørerne organisere sig og sælge rettighederne mere samlet, mener David Lappartient, præsidenten for Den Internationale Cykelunion (UCI).

- Vi har en udfordring omkring hele den globale strategi i forhold til, hvordan vi kan udvikle cykelsport. Vi er nødt til at kunne sælge tv-rettigheder til mindre løb i hele verden, ikke kun til Tour de France, siger Lappartient.

- Lige nu forsøger hver enkelt løbsarrangør selv at sælge rettighederne. Jeg mener, vi er nødt til at koordinere det bedre og være bedre organiseret som andre sportsgrene.

Det vil betyde, at ASO formentlig skal være villige til at lade en god bid af den økonomiske kage tilfalde andre løbsarrangører.

Og den idé får Lappartient svært ved at trænge igennem med hos ASO, mener Brian Holm, tidligere rytter og nu sportsdirektør hos det belgiske hold Quick-Step.

- Det er da en romantisk tanke, at man kunne finde ud af et eller andet, men det er han jo altså ikke den første, der snakker om.

- Det har de foregående præsidenter også snakket om. Også holdejere som Bjarne Riis, Patrick Lefevere og Bob Stapleton har snakket om det, siger Brian Holm.

Spørgsmål: Er det utopi, at det kan ske?

- Jeg håber det ikke, men det lader til, at det indtil videre har været det. Hvis ASO pludselig skulle blive så flinke, at de vil afgive noget af kagen, så vil vi lette på hatten. Men indtil jeg har set det, så tvivler jeg på det. Indtil videre har de ikke været til at hugge eller stikke i.

En af sportens udfordringer er, at økonomien samlet set er meget lille, når man holder det op mod andre af verdens største sportsgrene.

Det er et problem, siger David Lappartient, som dog samtidig ser et stort potentiale.

- Økonomien i cykelsport er ikke særligt stærk. Den globale økonomi i professionel cykelsport, holdenes budgetter og alle løbsarrangører tilsammen, lyder på omkring 600 millioner euro, siger Lappartient og sammenligner med fodbold.

- Det er kun to og en halv gange prisen på Neymar, og det er altså hele det globale budget inden for cykelsport.

- Vi har ingen globale sponsorer, og derfor mener jeg, der er et kæmpe marked for cykelsport, men vi er nødt til at organisere det langt bedre, slår han fast.