Sportsøkonom: Golf har vundet på rivalisering


Sportsøkonom: Golf har vundet på rivalisering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Øget rivalisering og Tiger Woods' comeback gør golfsporten mere attraktiv for sponsorer end nogensinde.

Golfsporten har nydt økonomisk godt af Tiger Woods' comeback og den øgede rivalisering i verdenstoppen.

Det mener sportsøkonomen Kenneth Cortsen, der vurderer, at golfsporten i de senere år har vundet frem i forhold til andre sportsgrene, når virksomheder skal placere deres sponsorkroner.

- Golfsporten har midt i den økonomiske krise fortsat oplevet, at indtægtsstrømmene til de store turneringer er gået opad.

- En superstjerne som Tiger Woods er kommet tilbage til sporten, og i mellemtiden er der kommet en masse nye til, siger Kenneth Cortsen og peger blandt andre på nordirske Rory McIlroy.

- Sportsgrene er afhængige af, at der hele tiden er nogle stjerner på vej, ellers kan sporten gå i en form for dødvande. De største stjerner er med til at sælge billetter og gøre det interessant.

- Hvis tennissporten ikke havde de her intense rivaliseringer mellem Roger Federer, Rafael Nadal og Novak Djokovic, jamen hvad så ... Det er altafgørende for sportsgrenene, at der er stjerner, siger sportsøkonomen.

- Det har givet fornyet spænding i golfsporten, at nye er kommet til i de år, Tiger Woods var væk. McIlroy har været nummer et, og fans har i spænding ventet på, om Woods kunne vende tilbage til toppen. Og det er sponsorerne klar over, siger Kenneth Cortsen.

Tiger Woods fik plettet sit ry, da han i 2009 blev afsløret i at være sin daværende kone utro med flere kvinder. Da amerikaneren i 2010 gjorde comeback, var hans niveau faldet betragteligt. Nu er han tilbage på golftronen.

- Sponsorerne har været obs på de risici, der var ved Woods, mens de har også været bevidste om, at han ville være et rigtig godt brand, hvis han kom tilbage til verdenstoppen.

- Derfor bruger Nike ham nu under sloganet "Winning takes care of everything", siger Cortsen.

Ud over den øgede rivalisering og spænding i verdenstoppen, så mener sportsøkonomen også, at golfsporten i sponsormæssigt øjemed nyder godt af stjernernes holdbarhed.

- David Beckham er 37 år, og han er ved at være færdig. Det vil være et tab for fodbolden, når han stopper, selv om fodbolden ikke har samme problem med at generere stjerner.

- Men inden for golf kan spillerne blive på toppen i mange flere år, og man ser også, at de kan holde fast i deres sponsorer, når de stopper karrieren, siger Cortsen.

Sportsøkonom: Golf har vundet på rivalisering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce