Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Pelé i defensiven


Pelé i defensiven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FODBOLD: Mange kender ham under tilnavnet, Pelé. Få ved, at hans borgerlige navn er Edson Arantes do Nascimento.

Endnu færre kender til den verdensomspændende millionforretning, som han siden afslutningen på sin aktive fodboldkarriere har spundet guld på via indvielser, jubilæumskampe og indsamlingskampagner til velgørende formål.

Pelé er et af verdens mest kendte varemærker og associeres med sambabold, stoffrie sportsstjerner og verdens måske bedste fodboldspiller. I varemærkets navn har Pelé arbejdet for FIFA, UEFA, Unicef og lokale projekter på alle kontinenter.

Blandt andet er han også udnævnt som H.C. Andersen ambassadør i anledningen af den danske forfatters 200-års fødselsdag i 2005. Og han har sågar været Brasiliens sportsminister. Blikfanget med "O' Rei" (kongen på portugisisk, red.) har sikret diverse projekter økonomisk og mediemæssigt.

Men historien om den fattige dreng og fodboldeventyret er endnu ikke skrevet færdigt og de kommende kapitler ser ud til at blive knapt så rosenrøde.

Sager mod Pelé

De seneste uger har brasiliansk og dele af sydamerikansk presse nemlig forsøgt at afdække hidtil ukendte sider af milliardforretningen Pelé. Pressen har med grundlag i flere erstatnings- og korruptionssager anlagt af Pelés tidligere rådgivere og kompagnoner - mod Pelé og hans marketingsfirmaer - tegnet billedet af en profithungrende tidligere fodboldstjerne.

Lad det være sagt med det samme: Pelé udtaler sig ikke, og ingen af anklagerne har endnu ført til andet end tryksværte i Sydamerikas sportspresse.

Men på det seneste har selv Pelé-begejstrede magasiner og dagblade ofret spalteplads på Pelé-sagen.

Grundlæggende udlægger pressen mistanken mod Pelé således:

Siden stoppet som aktiv fodboldspiller i begyndelsen af 1980'erne oprettede Pelé det Brasilien-baserede marketingsfirma Pelé Sports & Marketing Limited. Sideløbende oprettedes firmaet Pelé Sports & Marketing Incorporated.

Humlen i mistanken er, at det førstnævnte firma er momsregistret og betaler brasiliansk skat, mens sidstnævnte holder til på Jomfruøerne i Caribien og er grundlagt for at slippe for skat, moms og andre afgifter for Pelés mange velgørende arrangementer.

Ifølge pressen, og anklagerne ved de anlagte sager i Brasiliens retsvæsen, henvender Pelés kommende kunder uden at vide det sig til begge marketingsfirmaer.

Når parterne har aftalt vilkårene for Pelés deltagelse i det pågældende arrangement, bliver kunden bedt om at indsætte honoraret på én af flere udenlandske bankkonti. Oftest på en konto i Bank of Bermudas.

Sideløbende bedes kunden underskrive en parallelkontrakt med Pelé-firmaer i Liechtenstein eller på Bahamas. Når alle disse ting er i hus, så kan kunden være forsikret om, at Pelé dukker op, jonglerer lidt med læderkuglen og siger et par ord.

Smædekampagne

Visse dagblade kalder mistanken, hvis den viser sig at være ubegrundet, for at være del i en smædekampagne mod Pelé. Den i dag 63-årige hovedperson har via sin talsmand udtalt, at beskyldningerne kommer fra hans tidligere rådgiver, Helio Viana. Retsvæsnets undersøgelse af dobbeltkontrakter og caribiske skatteparadiser vil ikke føre til andet end varm luft, lyder det fra Pelé-lejren.

Pelé i defensiven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.