Le Mans er gået ham i blodet

Se billedgalleri
Racerkøreren Tom Kristensen jagter sin ottende Le Mans titel i det prestigefyldte løb, som danskeren har rekord i at vinde. Det fortalte han under et pressemøde i Købehavn forud for løbet i den nordfranske by. Det starter lørdag den 14. juni.

Le Mans er gået ham i blodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynske Allan Simonsen er blevet inficeret af Le Mans-feberen og håber at gentage sidste års podieplads.

MOTORSPORT: Udsigten til tusindvis af vejrende Dannebrog fra podiet på Le Mans hører til den slags vue, man som dansk racerkører kan få våde øjenkroge og gispende vejrtrækning af.

Folkefesten, der som regel trækker omkring 40.000 danskere til, er en helt speciel oplevelse, og efter sidste års tredjeplads i løbets mindste klasse drømmer fynske Allan Simonsen om en gentagelse, selv om han denne gang er gået to klasser op og stiller til start i næsthurtigste klasse, LMP2-klassen, lige under Tom Kristensens kategori.

Inden debuten sidste år rangerede Le Mans ikke som noget særligt i den fynske racerkørers bevidsthed, men den succesfulde oplevelse har inficeret ham med den helt særegne Le Mans-feber.

- Det har ændret sig. Banen er utrolig fed at køre på, og det, at man rammer tophastigheden flere gange på en omgang, er virkelig en fed oplevelse. Nu, hvor jeg har prøvet det, er jeg blot blevet endnu mere sulten, siger han.
Foto: Ritzau-grafik

Bøvl endte heldigt

Når den 29-årige fynbo på lørdag krænger sig ned i cockpittet for at tvinge de 550 hestekræfter hastigt rundt i kurverne på Le Mans, så bliver det bag rattet på det tyske team Kruse Schillers Lola Mazda.

En tidligere aftale med Sebring 12 Hour Ferrari forduftede, da det amerikanske team valgte at trække bilen ud for en måned siden.

- Derfor stod jeg uden et sæde på et tidpunkt, hvor alle de professionelle pladser var optaget. Heldigvis var der under kvalifikationen et team, der ville erstatte en kører, de ikke var tilfredse med, så det var mere held end forstand, at jeg kom med i sidste time, fortæller Allan Simonsen, der i ungdomsårene kunne matche de højtbetalte stjernechauffører Kimmi Raikkonen og Jenson Button både hvad angår talent og speed i gokartløbene, hvor langt de fleste racerkørene sætter karrieren i gear.

Pengene er imidlertid ikke til at forfølge Formel 1-drømmen, og i stedet står Allan Simonsen nu overfor en personlig udfordring af dimensioner, fordi han denne gang stiller op blandt prototypebilerne, der udelukkende er bygget til ræs og har en tophastighed på omkring 315-320 km/t.

- Til gengæld er de ikke så driftssikre som GT-bilerne, der med meget stor sandsynlighed når i mål. Blandt prototyperne ser man ofte mange problemer med motoren, gearkassen, hydraulikken osv., så chancen for at komme igennem alle 24 timer er meget mindre. Det vigtigste er derfor at gennemføre, og derefter går vi efter at komme på podiet, siger Allan Simonsen, der går ind i første Le Mans-sving med en fornem sæson på bagsmækken.

Enormt tryk på nakken

Det australske mesterskab fører han, det europæiske byder foreløbig på en andenplads, mens han i England er nummer tre i klassementet.

Alle tre mesterskaber foregår dog i andre biltyper, og derfor bliver det noget af en udfordring af køre Le Mans.

- Hastigheden er ikke noget problem. Det største krav til mig er G-påvirkningen, altså trykket. Det bliver meget større på grund af bilens større vinger. Vejer mit hoved inklusiv styrthjelm to kilo, så bliver trykket helt op til otte kilo, når jeg bremser inden svingene, og det er jeg ikke vant til. Spørgsmålet er, om nakkemusklerne er stærke nok til det, siger han forud for de første gældende tidstagninger - og mens drømmen om den bedste udsigtspost til det brusende menneskehav på søndag stadig holder tophastighed.

Læs mere

www.allansimonsen.com og www.lemans.org.

Le Mans er gået ham i blodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce