Kvinder vil også se fodbold


Kvinder vil også se fodbold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SEERTAL: Men det er de danske ben, der skal på banen, for at det virkelig rykker

Myten om at kvinder ikke gider se fodbold passer ikke helt, men et par afgørende forudsætninger skal opfyldes:

Der skal være noget alvorligt på spil.

Der skal være danske ben på banen.

Begge dele var der masser af på tv-skærmen tirsdag aften, og derfor flokkedes også kvinderne om Danmarks Radios transmission af dramaet mod de blå-gule svenskere.

- Vore tal bekræfter, at mænd er meget mere til fodbold end kvinder, men når Danmark har en hovedrolle i de afgørende kampe, er kønsfordelingen slet ikke så skæv, fortæller medieforsker Alexander Peter Nielsen fra DR TV-Medieforskningen.

Den uafgjorte kamp mod Sverige havde et gennemsnits-seertal på 2,2 millioner, der blev fordelt med 1,2 millioner mænd og - rigtigt regnet ud - 1,0 millioner kvinder.

De seneste 12 dages fodboldtransmissioner har sendt danskernes tv-forbrug gevaldigt i vejret. I EM-perioden har danskerne set 13 procent mere fjernsyn end sidste år på samme tid.

Når medieforskerne kigger nærmere på tallene, viser det sig, at mændene har haft et 18 procent højere tv-forbrug, mens den runde bold har rullet i de firkantede kasser. Kvinderne nøjes med at bruge otte procent mere tid.

87 ud af 100

DR havde en såkaldt share på 86,8 procent. Det vil sige, at 87 ud af 100, der på dét tidspunkt havde tændt for fjernsynet, tunede ind på det nordiske fodbold-brag.

42,2 procent af alle danskere over tre år så fodboldkampen.

Morten Stig Christensen og kompagni havde en lille sluttet skare af seere på TV 2 med en share på 1,8.

Pizza-bagere

46.000 seere blev tallet opgjort til, så udover italienske pizza-bagere og bulgarske gæstearbejdere er nogle få danskere også ind imellem zappet over på Kvægtorvets tv.

Søndag aften er det så TV 2's tur til at suge seerne til sig, når danskerne i kvartfinalen møder de på papiret skræmmende stærke tjekkere.

Mon ikke der er gode muligheder for, at DR's foreløbige rekord for dette EM bliver slået?

De mindre reklamebårne stationer har det svært i øjeblikket, men de samler alligevel ikke mindst nogle kvindelige seere op.

Tom Hanks

Tirsdag aften var den typiske programsætning på Viasats to kanaler, TV 3 og TV 3+, samt TvDanmark og Kanal 5, der har samme ejer:

Populære film som for eksempel "Philadelphia" med Tom Hanks og "Skønne sild" med Cher. De kunne højest svinge sig op til en andel på lige i underkanten af to procent over for DR's 87.

Kvinder vil også se fodbold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce