Fynsk forargelse

Mange fynboer er foragede over, at OB har valgt en u-fynsk virksomhed som Carlsberg til ny hovedsponsor, efter Albani havde sagt nej.
Foto: Peter Leth-Larsen

Fynsk forargelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FRIT FYN TIL EJDEREN, hed et slogan i svundne tider. Nu går en god portion fynboer åbenbart ind for: Fri fynboer for alle andre end fynboer!

Sjældent har man set mage til forskrækkelse, som da OB i sidste uge annoncerede Carlsberg som ny hovedsponsor. Siden har man i læserbreve, diverse reaktioner og slet skjulte spydigheder sporet en del forargelse, for hvordan kunne en fynsk klub fravælge det store, lokale bryggeri? Debatten vil sikkert kulminere, når det går op for folk, at OB i morgen trækker tæppet for den nye hovedsponsors kraftige eksponering på Odense Stadion, hvor Albani-navnet og den rød-hvide farve fjernes flere steder.

Ja, selvfølgelig gør OB det, for havde man tænkt sig, at en udenøs virkomhed skulle lægge et pænt antal millioner hvert år frem til 2006 uden at få noget til gengæld? Det hedder sponsorpleje og er ganske normalt over den ganske verden. På samme måde er det ganske normalt, at den nye sponsor får nogle eksklusiv-aftaler i de butikker, som forretningen OBA/S har i fodbold, håndbold og musikfestival. Det er akkurat det samme købmandsskab, som når Albani støtter en mindre fynsk klub, som så sætter nogle Albani-skilte op ved boldbanen og kun sælger Odense Pilsner til byfesten. Noget for noget.

NUBLEVDET SÅ ikke Albani, som valgte at satse flere millioner på OB, der i stedet valgte at gå over bælterne.

Og hvad så? Det er jo allerede bevist, at fynboer i middelalderen tillod sig at handle med købmænd fra Middelhavet, og det må da være enhver fynsk virksomheds drøm at lokke lidt håndører til udefra, så man ikke igen skal rende på de samme marketingchefers slidte dørtrin i Odense M.

På samme måde er det pudsigt at høre jammerklagerne over, at det ikke længere er et "fynsk" bryggeri, der er hovedsponsor. Det var åbenbart ikke mere populært at drikke dette fynske produkt, end at det var nødsaget til at lade det overtage af Bryggerigruppen, der nuppede Albani i overtiden - for næsen af Carlsberg!

Man gyser næsten ved tanken om, at bro-afgiften pludselig blev afskaffet, for så risikerer Fyn for alvor at blive oversvømmet af fæl udenøs kapital og nye arbejdspladser.

Selvfølgelig er det da mest hyggeligt, at der står Albani på trøjerne af øens aktuelle Superliga-klub, men der må da være grænser for boghvede-mentaliteten i en by, hvor det snart er Kirkens Korshærs varmestue i Pantheonsgade, der har den største vækstrate.

I virkeligheden er der blot lagt endnu mere pres på OB, der uden sejr i morgen over Silkeborg risikerer at drikke bitter gravøl.

FORHÅBENTLIG KAN pengene fra den nye hovedsponsor, samt fra en forhåbentlig succesrig musikfestival, i overskuelig fremtid være med til at give OB den nødvendige økonomi. I mellemtiden kan byen og øen være stolt over en klub som B1913, der med en sejr i eftermiddag over Kolding på Campusvej kan flirte med oprykningen til Superligaen, og så kan Albani jo bare springe til dér, eller opfordre B1913 og B1909 til at gå sammen om et "Odense Classic United", som en læser med en munter - men dog reel - bagtanke foreslog det i ugens løb.

Men det kan de blå og de røde garanteret heller ikke blive enige om.

Selv om de sikkert ville være glade, hvis de kunne score Budweiser fra Amerika, Singha fra Siam eller Tsingtao fra kinamandens land som ny sponsor. Prøv dog - vi lover stor omtale!

Men B1913 og B1909 kan lige starte med at banke Kolding og Brønshøj her i weekenden, inden OB forhåbentlig slår Silkeborg, hvor de i gode, gamle dage kun drak Neptun-øl...

Fynsk forargelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce