Et utraditionelt sponsorat af Italiens fodboldlandshold har skabt stor debat i Italien. Millionerne kommer direkte fra den store EU-kasse.
Når det italienske fodboldlandshold løber på banen for at kvalificere sig til VM 2010 i Sydafrika, er det med et tocifret millionbeløb fra EU-kassen i ryggen.

Den syditalienske region Calabrien har nemlig tegnet et sponsorat med det italienske fodboldforbund frem til 2010 til en samlet værdi af 13,4 millioner kroner. Og pengene kommer fra EU's regionsstøtte.

Calabriens præsident mener, at et sponsorat af "de azurblå" kan trække tusindvis af turister til området og dermed sætte gang i det økonomiske maskineri. Men italienske EU-politikere raser over, at EU-midlerne går til et stenrigt fodboldforbund i stedet for udvikling af regionen, der er blandt de fattigste i Europa.

Også en af Calabriens egne fodboldhelte, Milans midtbanestjerne Gennaro Gattuso, har nydt godt af EU's millionstøtte til Calabrien. Gattusos private velgørenhedsfond har modtaget 3,7 millioner kroner i støtte.