Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Der er noget i luften

Smog er ikke rart, når man for eksempel løbetræner i Beijing.
Foto: ROBERT F. BUKATY/AP

Der er noget i luften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Varmen, partikler og bilos gør det til en blandet fornøjelse at løbe en tur i Beijing

De små perler i panden pibler frem som myrer om en sukkerskål, mens lungerne stæser afsted.

Løbeskoene er snørrede, og smoggen ligger tungt over den kinesiske morgenstund.

Solens stråler når aldrig igennem den tunge sky af kulpartikler og bilos, og selv om hosten er på behagelig afstand, og øjnene hverken svider eller løber i vand, så er der langt fra de morgenjoggende bens normale græsgange på Åstien i Odense til Beijing-forstaden Chaoyangs støjende ringvejsinferno.

Om det er den kvælende varme eller den berygtede smog, der er synderen, kan være svært at afgøre for den utrænede Asien-farer, men seniorforsker ved DMU, Jesper Christiansen, var ikke i tvivl, da han for nogle år siden besøgte Beijing.

Næsten som at ryge

- Jeg har arbejdet med luftforurening i 22 år, og det er første gang, at jeg har kunnet fornemme den på den måde. Det svider i øjnene, og når det er værst, kan man smage det, når man trækker partiklerne ned i lungerne. Det er vel ligesom at ryge, siger han, selv om han aldrig har tændt en cigaret.

Børn og ældre advares jævnligt mod at opholde sig udendørs i Beijing, og mellem 70 og 80 procent af byens kræftdødsfald skyldes forureningen.

En trafikbetjent i et af de stærkt trafikerede kryds skal ikke forvente at blive mere end 40 år, og Etiopiens verdensrekordholder Haile Gebraselassie har droppet maratonløbet ved OL på grund af den beskidte luft.

Tager næppe skade

Men det er vel ikke så mærkeligt, at Kina som verdens største fabrik, har miljømæssige problemer, og op til OL er der i det mindste gjort meget for at begrænse generne.

Alt tyder da også på, at atleterne ikke tager skade af at opholde sig og konkurrere i området på kort sigt.

Det er straks værre med byens indbyggere, der ikke blot skal leve med lange køer men også må forvente forværringer de kommende år i hvert fald på trafiksiden.

Flere biler i vente

Kommunistpartiet har nemlig besluttet, at Kina skal gå efter at forøge bilparken markant, og alene i Beijing kommer der hver dag 1.000 nye biler på gaden.

I forvejen er der omkring tre millioner biler i en by, der efterhånden er på mere end 15 millioner indbyggere. En benzinpris på omkring fire kroner literen med pil op er ganske vist forholdsvist dyrt for en kineser. Til gengæld er der prestige i at have en bil.

En gruppe amerikanske atleter ankom til Beijing med masker for ansigtet, men den menige kineser tager kun sjældent den slags forbehold.

Efter en lille halv time langs slidte butiksfacader, trøstesløse etageejendomme og hvinende morgentrafik føles lungerne på niveau med omgivelserne:

Hårdt arbejdende og godt brugte. Det havde en maske næppe hjulpet på.

Der er noget i luften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.