Produktionen af verdens største passagerfly, Airbus A380, kan få en ende, langt tidligere end nogen havde drømt om.

Online-branchemediet Check-in.dk skriver med nyhedsbureauet Reuters som kilde, at hvis ikke flyselskabet Emirates i løbet af 2018 bestiller et stort antal af dobbeltdækkerflyet, vil Airbus helt stoppe produktionen af A380'eren, som har fløjet med passagerer i cirka 10 år. Oplysningen kommer fra tre af hinanden uafhængige kilder.

Den europæiske flyproducent har i flere omgange skruet ned for produktionen af kæmpeflyet, fordi ordrerne er udeblevet.

Emirates har foreløbig fået leveret omkring 100 Airbus A380 af en samlet bestilling på 142 fly, og den kontrakt, som måske, måske ikke, bliver underskrevet i løbet af i år drejer sig om yderligere 36 A380'ere. Når der overhovedet er en konflikt, skyldes det, at Emirates forlanger, at Airbus skal fortsætte med produktionen af Airbus A380 i mindst 10 år. Det har tilsyneladende sat gang i overvejelserne hos Airbus om, hvorvidt flyfabrikken helt skal stoppe produktionen af kæmpeflyet, når den nuværende ordrebeholdning er produceret, skriver Check-in.dk.

Lige nu er godt 200 Airbus A380 i trafik, og der er bestillinger på yderligere 100. De fleste af dem er indrettet til omkring 500 passagerer, men på ruten mellem København og Dubai benytter Emirates en udgave med plads til 615 passagerer. 13 flyselskaber har dobbeltdækkerflyet i sin flåde. (thor)

  • Thorup_Søren_(2015)_003

    Af:

    Jeg er rejseredaktør og dermed ansvarlig for Rejser, som produceres på Fyens Stiftstidende, men udkommer med koncernens - Jysk Fynske Mediers - 13 dagblade. Jeg har været ansat på Fyens Stiftstidende siden 1984. De første mange år som feature- og reportagemedarbejder, men efterhånden som rejsestoffet er blevet opprioriteret, har det fyldt mere og mere af min arbejdstid, og nu beskæftiger jeg mig ikke med andet. Dog er jeg også ansvarlig for det årlige golfmagasin, som koncernen udgiver. Har sammen med journalist Poul Husted skrevet reportagebogen "Næste år i Jerusalem" (1984).