Scooternes by

Når lyset skifter til rødt, samles der hurtigt en meget lang kø af trafikanter i den centrale del af Ho Chi Minh City.

Scooternes by

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam er scooternes by. Storbyen har omkring otte millioner indbyggere, og ifølge lokale medier er der indregistreret omtrent samme antal scootere. De mange tohjulede køretøjer sætter et markant præg på byen og dens trafik.

Jeg har aldrig tidligere set så mange scootere i mit liv. Antallet af disse osende knallertlignende transportmidler er overvældende i Ho Chi Minh City. Det er helt vildt. Vi bor tæt ved en stor rundkørsel midt i centrum, Distrikt 1, som krydses af tusindvis af mennesker hver time døgnet rundt. Når der bliver rødt ved en af de store indfaldsveje, danner flere hundrede scootere lynhurtigt en utålmodig summende kø sammen med en håndfuld biler og måske en enkelt bus. Lyden af de mange små motorer lyder som et ulmende, indestængt motorhav. Osen fra de utallige udstødningsrør er massiv, og hænger som en tyk, stinkende os i luften. Mange af scooterkørerne bærer maske, som dækker hele underansigtet. Jeg tvivler dog på, at det har nogen gavnlig effekt på scooterkørernes hårdt prøvede motorlunger. Langt de fleste bærer desuden den påbudte styrthjelm, men en del synes at være fremstillet af plastik, en slags omvendt margretheskål med hagestrop. Sådan en hovedbeklædning gavner næppe meget, hvis uheldet er ude.

Vietnams største
Ho Chi Minh City er Vietnams største by med cirka otte millioner indbyggere. Den ligger ved vestbredden af Saigonfloden. Byen hed tidligere Saigon og var hovedstad i Sydvietnam fra 1954 til 1976. Kort efter Vietnamkrigens afslutning blev Hanoi mod nord hovedstad for det forenede Vietnam.Ho Chi Minh City er opkaldt efter landsfaderen Ho Chí Minh (1890-1969), som var stifter af det vietnamesiske kommunistparti og leder af Nordvietnam frem til sin død.
Den grønne jakke og hjelm viser, at scooteren kører for scootertaxi-selskabet Grab ? en stærk konkurrent til de blå Uber-scootere.
Den grønne jakke og hjelm viser, at scooteren kører for scootertaxi-selskabet Grab ? en stærk konkurrent til de blå Uber-scootere.

Far, mor og børn

Mange af scooterne har to eller flere passagerer - på det punkt er lovgivningen tilsyneladende liberal. Jeg har set scootere med en hel familie om bord. Far styrer køretøjet og har et barn på fire-fem år stående mellem benene helt foran. Et mindre barn sidder bagved far, og allerbagerst holder mor sig fast på det yderste af sadlen. Mange scootere bruges til varekørsel og er typisk tungt læsset med byggematerialer, pakker, kasser eller store dunke. En dag så jeg to unge fyre, der kørte med et bundt lange rør af metal, som ragede flere meter frem og bagud. Et uheldigt sammenstød med sådan et projektil af mange kilo metal kunne let blive alvorligt. Men der sker forbavsende få uheld på trods af trafikkens tæthed og anarkiske karakter. Måske fordi alle trafikanter i en kaotisk by som Ho Chi Minh City er tvunget til at være ekstra opmærksomme og hensynsfulde.

En scooter kan sagtens bruges til madbod, der sælger frisk frugt i skiver.
En scooter kan sagtens bruges til madbod, der sælger frisk frugt i skiver.

Scooter-taxa

Har du brug for et lift med en scooter, kan man vælge mellem de blåjakkede Uber-mænd og de grønjakkede Grab-folk. Stil dig ud i vejkanten og vink til føreren af en af de to tjenester eller bestil transport ved hjælp af en app på mobilen. Scooterføreren medbringer en ekstra styrthjelm (one size fits all), og taxascooteren kan forbavsende hurtigt bringe dig eller din bagage på tværs af den enorme by typisk til en pris på 10-12 kroner.

Der er altid trafik i de større vietnamesiske byer. Scooterne fylder godt op i vejbanen, de kører foran bilerne, imellem bilerne, hvor som helst der er en sprække, hvor der kan klemmes et styr ind på 60-70 centimeter i bredden. Det hænder, at de også benytter fortovet, hvis de er trætte af at vente i den lange kø. De tohjulede køretøjer er som myrer - altid travle, ofte tungt læssede og af og til en smule uforudsigelige. En scooter er relativ billig, kører langt på literen og er en effektiv transportmaskine i tæt trafik. Og det er utvivlsomt grunden til, at køretøjet er det mest foretrukne transportmiddel i Vietnam.

Ofte lastes scooterne langt ud over det, der synes forsvarligt.
Ofte lastes scooterne langt ud over det, der synes forsvarligt.

Vejledende lysregulering

Der er lysreguleringer i alle de større befærdede vejkryds - de grønne, gule og røde signaler opfattes dog mest som vejledende. Store digitaltal tæller ned til både det røde og det grønne lys - en rigtig fin ide, synes jeg - men trafikken sætter i gang lidt før det grønne lys tændes og fortsætter en tid efter det røde signal er begyndt at lyse advarende op. Det betyder, at de første scootere ofte mødes midt i krydset med de sidste fra den tværgående retning. Disse trafikale forhold vil være ensbetydende med konstante ulykker i de fleste lande, men ikke her. De små motorkøretøjer er manøvredygtige og styrer tilsyneladende ubesværede gennem den krydsende trafik uden personskade eller træk på den kaskoforsikring, jeg ikke er sikker på, at de har.

De fleste kører med tynde ansigtsmasker, der dog næppe har den helt store effekt over for luftforurening.
De fleste kører med tynde ansigtsmasker, der dog næppe har den helt store effekt over for luftforurening.

Grøn mand - død mand

Som fodgænger med et stærkt ønske om at krydse vejen er det meget vigtigt at se sig grundigt for. Hvis du alene stoler på fodgængerovergangens røde og grønne mænd, holder du ikke mange minutter i en stor vietnamesisk by. Min datter, som har boet i landet, har lært mig, hvordan jeg (relativt) sikkert kommer over på den anden side.

Først skal man vente på, at trafikken tynder en smule ud. Træd derefter resolut ud på vejen og gå i et jævnt tempo i retning af det modsatte fortov, mens du holder øje med de sværmende trafikanter. Jeg har set, at flere krydsende fodgængere holder én strakt arm ud til siden med håndfladen nedad, mens de "vipper" beroligende med hånden. Det er vigtigt, at alle køretøjer kan se dig og fornemme, hvor du er på vej hen. Så tilpasser de sig situationen og styrer udenom. Hvis du pludselig stopper op, ændrer tempo eller retning, er du dødsens. Gør aldrig noget uforudsigeligt på gåturen over vejen, hvis du vil se dagen i morgen. Mange af trafikanterne vil dytte, men det er ikke et dansk "DIN STORE IDIOT, HVAD FANDEN TÆNKER DU PÅ"-båt, det er derimod et mere venligt "Jeg har set dig, men har du nu også set mig?"-dyt.Ho Chi Minh City er scooternes by, men det er også de besøgendes by, og der er meget at opleve - ikke mindst i trafikken.

Scooteren er uden tvivl det mest benyttede transportmiddel i Ho Chi Minh City.
Scooteren er uden tvivl det mest benyttede transportmiddel i Ho Chi Minh City.
Stort set alle kører med styrthjelm ? uden tvivl er en rigtig god idé.
Stort set alle kører med styrthjelm ? uden tvivl er en rigtig god idé.
En Uber-chauffør venter på kunder.
En Uber-chauffør venter på kunder.
Det gælder om at have tungen lige i munden og holde balancen.
Det gælder om at have tungen lige i munden og holde balancen.

Scooternes by

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce