Cykeleventyr triller af sted på den nye Østersørute

En cykeltur fra Assens til Fredericia blev lettere end forventet, da vi opdagede, at det var den nye Østersørute, vi havde begivet os ind på. Vi fulgte cykelskiltene næsten hele vejen. Privatfoto

Cykeleventyr triller af sted på den nye Østersørute

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østersøruten er 820 kilometer. Følg med fire cykeleventyrere på knap 50 af dem fra Assens til Lillebælt, hvor de på deres vej bliver sat i stævne med islandske heste, glitrende havudsigt og ømme baller.

Klar parat til cykeleventyr. Vand i vanddunken, solbriller på næsetippen, masser af energi i benene og det vigtigste: cykelbukser med en veltilrettelagt pude syet ind som beskyttelse til ens popo. Ligeså dumt det ser ud, når man kommende gående, ligeså glad bliver man for den praktiske anretning et stykke inde på turen. Vi er en flok på fire, som længe har planlagt at cykle langs kysten fra Assens Havn til Fredericia, hvor vi vil overnatte, få en øl i byen og cykle tilbage igen. Næsten 50 kilometer skal vi tilbagelægge på den første dag. Mens de andre i forventningens spænding klikker cykelhjelme på, tester dæktryk og ringeklokker på havnen, forsøger jeg febrilsk at finde cykelruten mod Lillebælt på min smartphone. For et par uger siden havde jeg med sikkerhed i stemmen annonceret, at jeg da nok skulle finde en god cykelrute. Hvor svært kan det være? Google Maps er venlig og viser en rute, men min stedsans bliver allerede træt ved tanken om hele tiden at skulle navigere efter en fedtet touchscreen. Men det indrømmer jeg selvfølgelig ikke for mit følgeskab. I stedet skjuler jeg min tvivl og trækker min Iphone5, som en krigsherre ville trække en sabel, og råber "fremad, march".

Bøgen var lige sprunget ud i Middelfart og gav en flot og grøn slutsprurt. Ifølge internettet tager turen omkring 2 ½ time, men vi gav os god tid og brugte over fire timer. Privatfoto
Bøgen var lige sprunget ud i Middelfart og gav en flot og grøn slutsprurt. Ifølge internettet tager turen omkring 2 ½ time, men vi gav os god tid og brugte over fire timer. Privatfoto

Tak til Østersøruten

Og huhej, hvor det går. Cykeldækkene triller over asfalten, vinden og et par forårsforskrækkede insekter kysser vores ansigter, men solen skinner og udsigten til det blikstille hav glitrer, som lå der diamanter og skvulpede i alle bølgedale og -bakker. Humøret stiger, lige indtil vi når et T-kryds. Jeg fumler Google Maps-kortet frem fra telefonen, da mine øjne lader sig distrahere af et glinsende, blåt skilt med motiv af en cykel. Med en googlesøgning finder jeg ikke kun ud af, at det er Østersøruten, vi er på vej ud på. Og at ruten er blevet genåbnet med forbedret skiltning. Jeg redder også æren, da jeg denne gang med ærlig sikkerhed i stemmen, forklarer mit følge, at vi jo bare skal følge cykelskiltene hele vejen.

"Saved by Østersøruten" tænker jeg i mit stille sind, mens vi med cykelskilte som ledestjerner hjuler gennem det vestfynske kystlandskab. Bøgen er lige sprunget ud. Det samme er alle blomster. Duften af det blå hav, lysegrønne skove og gødning kilder i næsen. På vores vej klapper vi islandske heste på mulerne, vinker til lokale haveentusiaster og spiser lidt af vores proviant - hollandske vafler. En fra følget luftede allerede fem minutter inde i turen; at når vi kommer forbi en kro, skal vi have en øl. Sætningen gentog han flere gange, men lige meget hjalp det. Hverken kroer eller købmænd fandt vi på de natursmukke landeveje.

På en to-dages cykeltur er det en god idé at medbringe pumpe, nye cykelslanger og lappegrej i tilfælde af en punktering. Vi kom igennem hele cykelturen uden et fladt dæk, men en af kæderne sprang. Det kunne et alt-i-en-cykelværktøj, fingerspitzgefühl og en god portion tålmodighed sætte sammen igen. Privatfoto
På en to-dages cykeltur er det en god idé at medbringe pumpe, nye cykelslanger og lappegrej i tilfælde af en punktering. Vi kom igennem hele cykelturen uden et fladt dæk, men en af kæderne sprang. Det kunne et alt-i-en-cykelværktøj, fingerspitzgefühl og en god portion tålmodighed sætte sammen igen. Privatfoto

Uden mad og drikke...

Da vi når Tybrind Vig holder vejrudsigten stik. Regndråber begynder at suge sig ind i cykelbukserne og sulten, som de hollandske vafler har holdt stangen, begynder at gnave. Jeg når lige at tænke, at hovedpersoner i alle eventyr skal møde modstand. Det må også gælde på et cykeleventyr. Men i alle eventyr findes også en hjælper - og sådan en kommer heldigvis til syne i den grådisede støvregn, da vi befinder os ud foran Føns Strand. Det er en strandkiosk. Med en venlig strandkioskejer, der ellers var lige ved at lukke for dagen. I stedet koger han pølser og hælder pomfritter i frituregryden. Vi får lov at rykke et bænksæt helt ind under hans merchandise. I ly for regnen smager fritter med remoulade himmelsk.

Da vi klapper os mætte på maven, er regnen holdt op. Vi er lidt over halvvejs. Tilbage på jernhesten tramper vi gennem Gamborg med udsigt til fjorden, små havne og en cykelrasteplads under et blomstrende, bredkronet træ. Vi fortsætter gennem Skrillinge. Det passer med, at syren i musklerne begynder at bide, og cykelpuden på bagen kæmper for at gøre sit job, da vi kan ane Den Nye Lillebæltsbro i horisonten. "Vi er der snart", råber jeg til min trætte trop. Men ligesom et fatamorgana, føles det som om, at broen rykker sig længere væk, hver gang vi har cyklet en kilometer.

På landevejene fra Assens mod Lillebælt møder man mange heste. Privatfoto
På landevejene fra Assens mod Lillebælt møder man mange heste. Privatfoto

Udsigt over Lillebælt

Mirakuløst nok ender vi til sidst i Middelfart. Vi triller forbi butikslivet, ned til den gamle havn, hvor vi bliver imponeret over små, farverige huse bygget i terrasser ud mod vandet. Det ligner noget fra det græske øhav, men hedder "De hængende haver". I gamle dage fungerede husene som bolig for fiskere og håndværkere. Vi trækker forbi keramikmuseet Clay og ender til sidst på Den Gamle Lillebæltsbro. Med udsigt til både Jylland og Fyn vinker vi til en flok bridgewalkere, der ligesom os nyder synet. Fredericia og en øl er inden for realistisk rækkevidde. Jeg har kun brugt min mobiltelefon for at tage billeder. Cykelskiltene har ført os hele vejen, og i morgen går turen samme vej hjem igen. Næste gang vi skal på cykeltur, tror jeg, vi skal prøve en anden strækning af Østersørutens i alt 820 kilometer.

Føns Strand er efter sigende en god badestrand, men det var for koldt at bade, da vi ankom. Til gengæld var temperaturen perfekt til frokost. Privatfoto
Føns Strand er efter sigende en god badestrand, men det var for koldt at bade, da vi ankom. Til gengæld var temperaturen perfekt til frokost. Privatfoto
Udsigten fra Den Gamle Lillebæltsbro til den Den Nye Lillebæltsbro. Privatfoto
Udsigten fra Den Gamle Lillebæltsbro til den Den Nye Lillebæltsbro. Privatfoto
Der er ikke langt til Fredericia, når man kan ane begyndelsen af Den Gamle Lillebæltsbro. Privatfoto
Der er ikke langt til Fredericia, når man kan ane begyndelsen af Den Gamle Lillebæltsbro. Privatfoto

Cykeleventyr triller af sted på den nye Østersørute

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce