Windell om nye takster på ældrepleje: - Serviceniveauet kommer til at falde

For fremtiden skal det i højere grad være plejepersonalet, der afgør, hvor meget hjælp, borgere kan få. Det er en del af de nye forløbstakster, der effektueres fra 1. januar 2020. Foto: Lasse Hansen

Windell om nye takster på ældrepleje: - Serviceniveauet kommer til at falde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ældre- og Handicaprådmand Søren Windell (K) medgiver, at serviceniveauet kommer til at falde hos de private leverandører, når der 1. januar kommer en ny afregning af takster. Det er ærgerligt, men pengene er der ikke, lyder det.

Hvorfor har I vedtaget de her forløbstakster?

- Grundtanken er at bringe rehabiliteringen tættere på borgeren i samarbejde med det personale, der er ude ved dem. Så i stedet for, at der sidder nogle på et kontor og bestemmer indsatsen, får de ansatte ude ved borgeren en meget større rolle i det.

Risikerer man ikke, at det bliver den enkelte, travle medarbejder, der skal tage stilling til, hvor meget hjælp en borger kan få?

- Det er jeg ikke så bekymret for. Vi har et system i kommunen, der faktisk fungerer rigtig fint.

Men er det ikke en politisk opgave at sætte rammerne for ældreplejen i Odense?

- Jo, det er. Og niveauet er desværre ikke så højt, som jeg kunne ønske mig. Men vi har heldigvis rigtig dygtigt personale, der kan varetage den opgave.

Kære Pleje har valgt at opsige deres samarbejde med kommunen. Hvad siger du til det?

- Det er jeg rigtig ærgerlig over. Jeg er ked af, at vi mister en god privat leverandør. At de ikke længere kan se, at det er muligt for dem at drive forretning i Odense, gør også vores udbud af pleje mindre, og det kan jeg kun beklage.

Kan du forstå deres beslutning og bekymring?

- Ja, det kan jeg egentlig godt. Grundlæggende handler det om, at borgerne skal være i de rigtige forløb (Odense Kommune opererer med syv forskellige forløb i henhold til den rehabiliterende indsats, som borgere placeres i, red.). Og det kræver, at man skal arbejde på en anden måde end hidtil. Derfor valgte vi i udvalget at give dem et år, så der var en lang indkøringsperiode. Jeg er rigtig ked af, at Kære Pleje stopper samarbejdet, inden den periode er slut.

Kære Pleje siger, at det simpelthen ikke kan hænge sammen, blandt andet fordi de har mange tunge borgere, hvor den her gennemsnitsberegning ikke holder.

- Det ærgrer mig, at man ikke har givet det en fair chance. Men jeg forstår også godt, at man, når man som virksomhed mister en del omsætning, bliver bekymret. Men afregningen har været for høj hos de private.

De frygter, at deres serviceniveau vil falde drastisk med de her nye takster.

- Det vil det. For fremadrettet skal de levere på samme niveau som kommunen. Indtil nu har de haft over tre millioner kroner mere at gøre godt med, end vi har haft i kommunen, og det har vi ikke råd til. Det ville jeg ønske, at vi havde, men det har vi ikke. Vi er enormt pressede på vores økonomi i udvalget. Det er der ingen tvivl om.

Hvordan vil du håndhæve serviceloven, når Kære Pleje trækker sig, og Svane Pleje måske også gør?

- Vi er i gang med at omprioritere en masse penge til velfærdsområdet, og der er ingen tvivl om, at vi skal have tilført flere midler til ældre- og handicap, hvis vi skal kunne blive ved med at levere det, vi gør nu.

Synes du, det er forsvarligt, at her 200 borgere ikke får den leverandør, de aktivt har valgt?

- Det er jo sådan, at når man vælger en privat leverandør, er der en risiko for, at de forlader markedet. Men man kan være stensikker på, at kommunen kommer og løfter opgaven, hvis de private ikke kan. Det er ærgerligt, de lukker ned, men det er jo firmaets beslutning.

Men de vil nok argumentere for, at det er en beslutning, de er blevet tvunget ud i på grund af det, I har besluttet.

- Ja, det vil de jo nok. Men de har også valgt at basere deres forretning på, at det offentlige bestemmer prisen, og den er desværre ikke ret høj i Odense.

Er der ikke en risiko for, at man med den her beslutning simpelthen gør det for besværligt for private leverandører at indgå samarbejde med kommunen?

- Det er jeg egentlig ikke så nervøs for. Jeg kan være nervøs for, at vi har en presset økonomi, der gør, at det måske ikke er så attraktivt.

Ældre- og handicaprådmanden synes, det er ærgerligt, at de cirka 200 borgere, der har valgt Kære Pleje, nu skal have en anden leverandør. Men det er en risiko, når man vælger en privat udbyder, siger han.Foto: Michael Nørgaard
Ældre- og handicaprådmanden synes, det er ærgerligt, at de cirka 200 borgere, der har valgt Kære Pleje, nu skal have en anden leverandør. Men det er en risiko, når man vælger en privat udbyder, siger han.Foto: Michael Nørgaard

Windell om nye takster på ældrepleje: - Serviceniveauet kommer til at falde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce