Virkelighed på vrangen

Jens Blendstrup dyrker det groteske i sine fortællinger og ikke mindst i Frodegruppen 40, som han besøger Odense med sidste lørdag i Spoken Word Festival. Foto: Kim Rune

Virkelighed på vrangen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spoken Word Festival sætter fokus på dagbogen og vores egne fortællinger. Digteren Jens Blendstrup twister virkeligheden for at kunne leve med den.

Odense 21/8 2017. Kære Dagbog, jeg er en ældre mand, som i den senere tid er begyndt at gå til højre i stedet for ligeud. Det bekymrer min arbejdsgiver og gør, at jeg kommer for sent til familiearrangementer. Ved du, om der findes en sko, så jeg kan begynde at gå mere til venstre? Kærlig hilsen en mand, som er begyndt at gå mod Flakhaven, selv om jeg skal til Spoken Word Festival.

Digteren Jens Blendstrup har taget udfordringen fra festivalleder Betina Følleslev og Spoken Word Festival op, så på en snes minutter har han mandag eftermiddag skrevet en stribe dagbogsnotater fra en verden af fiktive personligheder blandet op med erfaringer fra hans krøllede hukommelse. Minder fra det man kalder virkeligheden. Nu puster han ud efter den officielle åbning af festivalen, som forsætter med Open Word i Studenterhus Odense.

- Jeg var i stor krise, men det lykkedes. Når du får lov at have en form, så kommer det meget lettere. Når du skríver om livet, så bliver det let noget floromvundet pis, men her skriver du til en dagbog, konstaterer Jens Blendstrup.

 

Fakta
Spoken Word Festival ruller frem til søndag den 27. august med poesi på Odense Å med digteren Lone Hørslev og sangskriveren Julie Maria. Programmet rummer både rap, comedy og den smalle kultur med eksempelvis Filosofisk Time i Studiestuen i Nedergade. Grumpy Old Men  rammer Teater 95B i aften, og mørkningen og mørkets verden er i fokus med en lydvandring fra Studenterhus Odense til Nordatlantisk Hus.

Stjæler dialoger

Digteren er slagnummer ved den officielle åbning af ordenes festival, og han tænkte, at det måske var en fejl, for som forfatter og lyriker er han mere til det nedskrevne ord end en digter som Per Vers, som kan gribe ideer og løsrevne replikker fra publikum for at skabe poesi i nuet. Jens Blendstrup gik på scenen efter Jane Jegind (V), som også løste udfordringen og skrev dagbog over en rådmandstorsdag, som begyndte klokken 6.10 og bød på hjemløsefodbold og regnvejr med kronprinsesse Mary, inden den sluttede med mailtjek over kaffe og en skål slik hjemme i sofaen.

Jens Blendstrups nedrablede dagbogsnotater for Frank, den højreorienterede mand og en hestepige vender virkeligheden på vrangen, og digteren samler som Betina Følleslev materiale i form af snapshots fra virkeligheden. I sin åbningstale fortalte festivallederen om et natlig intermezzo fra København, hvor en mand cyklede forbi hende med en telefon ved øret og sætningen "nu har jeg haft fødselsdag i tre minutter, og jeg cykler rundt her alene på grund af dig ...".

Jens Blendstrup er vokset op i Risskov, og han tager gerne bussen ud til den aarhusianske forstad ved fyraften for at samle sætninger og historier op til sine bøger.

- Jeg kan stjæle dialogerne, og det er meget bedre end noget, du selv kan finde på. Virkeligheden er god, bare man tager den i bidder, siger han.

Jens Blendstrup regner med at tage sine to børn på 13 og 17 år med fra hjemmet i Korsør til Spoken Word-arrangementer i Odense, inden han selv optræder lørdag som forsanger med Frodegruppen 40 på Teater 95B med lyrik og musik i en heftig cocktail med historier som "John danser grøntsag". Den surrealistiske historie handler om en mand, som danser mange forskellige ting, og ideen fik Jens Blendstrup, da han så en hjemløs narkoman på hovedbanegården i København og tre måneder efter mødte ham igen i en udgave, hvor han var kommet til hægterne. Jens Blendstrup oplever, at en grotesk performance som "John danser grøntsag" har en overvejende mandlig fanskare.

- I virkeligheden tror jeg, at "John danser grøntsag" er en mandens befrielsesfront om at leve på trods. Manden på hovedbanegården var fuldstændigt smadret, jeg tænkte, at det måske ikke var på grund af psykologi, at han kom sig, men at han havde besluttet sig for at leve som grøntsag, siger Jens Blendstrup, inden han skal på scenen igen for at læse op af "Ustyrlige sønner".

 

 

Dominerende far

Jens Blendstrup har beskrevet sin opvækst i bogen "Gud taler ud" fra 2004, og det groteske kom ind i hans forfatterkarriere via engagementet i tidsskriftet Øverste Kirurgiske i 1997.

- Det har altid været min metode til at forstå livet. At tage en tilsyneladende virkelighed og fjerne en byggesten for at lave et tydeligere billede af den virkelighed, vi lever i. I mødet med Øverste Kirurgiske kom det groteske. Det var ikke i min første bog "Mennesker i en mistbænk", siger han.

"Gud taler ud" beskriver hans opvækst på Blåmunkevej i Risskov med en dominerende far, som skejede ud som kvartalsdranker og levemand med klassisk musik for åbne vinduer og i øvrigt slog en kat ihjel.

 - Vi vokser alle op i familier, som vi tror er normale. Det var først efter "Gud taler ud", at jeg blev klar over, at min barndom måske var årsagen til, at jeg er grotesk. Det er nok i ironien og humoren, at jeg fungerer bedst. Jeg tror, at det er noget indre, og at det i virkeligheden var en overlevelsesstrategi. Når min far var værst, punkterede han det dagen efter, og så kunne man tåle at være i hverdagen. Jeg kan nærme mig det svære stof på en måde, der er til at holde ud, forklarer Jens Blendstrup.

 

Virkelighed på vrangen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce