Ventetid på reservedele: Elcykler kan tage lang tid at reparere

To år har Palle Hansen haft sin elcykel. Han fortryder ikke sit køb, men ærgrer sig over, at reparationerne kan tage flere uger. Foto: Helena Holmenlund

Ventetid på reservedele: Elcykler kan tage lang tid at reparere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En elcykel skulle gerne gøre det lidt lettere at kæmpe sig op på byens bakketoppe, men med den mere avancerede teknologi kan der også følge en negativ følgesvend med.

Over alt i gadebilledet ser man dem. Cyklerne med de små sorte bokse, der får cykelturen til at gå som en leg. Elcyklerne bliver fortsat mere populære, og med 20 kilometer tur/retur på arbejde hver dag, var Palle Hansen ikke i tvivl. En elcykel ville lette turen for hans krop, som snart nærmer sig de 60 år. Derfor købte han sig for to år siden en elcykel, men i løbet af de to år har hans elcykel sammenlagt været til reparation i tre måneder. De tre måneder strækker sig over to reparationer.

- Første gang gik jeg efter lidt tid ned og spurgte, hvor den blev af. Der sagde de, at de manglede nogle reservedele, og dem skulle de først lige have fat i fra der, hvor den bliver produceret. Det endte med, at der gik seks uger, og det gjorde der også anden gang. Det kan ikke være rimeligt, at man skal vente så mange uger på sin cykel, bare fordi det er en elcykel. Det er mit primære transportmiddel, siger Palle Hansen.

Palle Hansen købte sin cykel hos Design Cykler i Odense centrum, som forhandler en lang række mærker af elcykler. Her kan de godt huske Palle Hansen og den elcykel, han havde til reparation, men elcykelmekaniker Henrik Jensen fortæller, at seks ugers reparationstid langt fra er normalt - heller ikke på en elcykel.

- Det handler om, at vi går og venter på reservedelene, hvis de ikke har det på lager hos cykelfirmaet. Det er kun der, vi kan få det fra, og der er kun en specifik og unik reservedel, der passer til hvert enkel mærkes elsystem, så de kan ikke blandes. Hvis de ikke har det på lager hos firmaet i Europa, skal de have det leveret fra Østen, hvor det laves, så hvis man er meget uheldig, kan det tage op mod otte uger. Men som regel kan vi gøre det på en uge, når vi kan få reservedelene, siger Henrik Jensen.

Det var motoren, der gik i stykker på Palle Hansens elcykel, og det betød, at cyklen stort set var ubrugelig, indtil den blev repareret. Foto: Helena Holmenlund
Det var motoren, der gik i stykker på Palle Hansens elcykel, og det betød, at cyklen stort set var ubrugelig, indtil den blev repareret. Foto: Helena Holmenlund

Ikke bare en cykel

En cykel er ikke længere bare en cykel. Med elcyklernes indpas kommer der også mere teknik, og det gør det mere krævende at få repareret en elcykel.

- En elcykel er noget mere teknisk. Der er flere ting, der kan gå i stykker, og det kan være mere indviklet at få det repareret. Det gør det kompliceret. Når hvert system skal have en hel speciel reservedel, kan vi ikke have det hele liggende på lager i butikken. Det kan skabe noget ventetid, og vi kan ikke gøre andet end at rykke for det hele tiden ved leverandøren. Hvis det var en standardting, kunne jeg bare købe det et andet sted, men det kan jeg ikke, siger Henrik Jensen.

Spørgsmålet er så, om længere reparationstider er en del af pakken, når man køber en elcykel.

- Man kan selvfølgelig sige, at man skal være indforstået med, at reparation på en elcykel tager længere tid på grund af mere teknik og mere komplicerede reservedele, som der er en risiko for, at man kan komme til at vente på. Men så tilbyder vi også kunden en elcykel, han eller hun kan låne i mellemtiden. Det har vi også gjort med Palle Hansen, og så har vi udvidet hans garanti på cyklen. Det er ikke kun bestemte cykelmærker, vi oplever ventetiden på. Det er mange forskellige, siger Henrik Jensen.

Palle Hansen håber, at der kommer større forståelse for, at cyklen er et vigtigt og nødvendigt forbrugsgode for mange danskere. Foto: Helena Holmenlund
Palle Hansen håber, at der kommer større forståelse for, at cyklen er et vigtigt og nødvendigt forbrugsgode for mange danskere. Foto: Helena Holmenlund

En vigtig forbrugsgode

Efter en reparation i november har Palle Hansen igen fået sin elcykel tilbage. Hver dag tager han den rundt i Odenses gader, og selvom der har været meget besvær forbundet med den, er han stadig glad for sit køb.

- Jeg har ikke fortrudt, at jeg har købt cyklen, men jeg ærgrer mig over, at jeg skal bruge så meget energi og tid på at få den repareret. Det har givet mig rigtig meget ærgrelse. Det er ikke mit problem, at det tager så lang tid at få reservedelene, men det går alligevel ud over mig. Alle, der sælger cykler, er jo gode mennesker, og de gør deres bedste, men jeg synes bare ikke, det er godt nok. Når det er ens primære transportmiddel, så er det for lang ventetid.

Samtidig savner Palle Hansen en anerkendelse af, hvor vigtig cyklen er i hverdagen for mange danskere.

- Hvilke andre daglige forbrugsgoder kan man opleve samme ventetid på? En, der solgte biler, ville aldrig nogensinde kunne overleve på det der. Eller hvis det var en mobiltelefon, en computer eller en vaskemaskine. Det er lige som om, at en cykel ikke er en forbrugsgode på niveau med en bil eller mobil. Det er paradoksalt, når man gerne vil have folk til at tage cyklen, siger han.

Ventetid på reservedele: Elcykler kan tage lang tid at reparere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce