Overvågningskameraer, kabelforbindelser, plastrør til afløb, belysning og isolering. Intet på hele p-dækket er gået fri af branden.

Narko og sprut

Politiet anholdt føreren af bilen. Han blev sigtet for at køre narko- og alkoholpåvirket. Andre sigtelser og et gigantisk erstatningskrav rammer ham, før sagen er slut.

Omfanget af ødelæggelserne er det svært at vurdere, men hvis der skal være dyre specialister i arbejde i flere uger, bliver det kostbart. Og lige nu har ingen et sikkert overblik over, hvor meget og hvor dyre reparationer, der skal gennemføres, før dæk 3 er ok igen og adgangen mellem de to etager bliver normal uden delvis afspærring.

I første omgang blev det frygtet, at hele konstruktionen havde flyttet sig ved påkørslen. Men på overvågningsfilmen kan man se, at hastigheden er ganske begrænset. Det betyder, at kræfterne trods alt har været begrænsede, da den cirka et ton tunge bil ramte søjlen. Det er varmen, som er i fokus for teknikernes undersøgelser. Der skal renses beton af ind til ubeskadiget materiale. Bagefter skal der støbes og pudses igen.

Sod er der overalt. Det bliver blæst væk med højtryk og pulver. Centimeter for centimeter. Hele loftet skal gøres rent. Når det er færdigt, kan de andre håndværkere komme i gang med deres arbejde.

Der kommer mange håndværkere, og mest brug er der for installatører og VVS-folk, som kan sørge for, at den tekniske side af 3. sal i banegårdscentrets parkeringshus igen kan tages i brug. Samtidig er der ingeniører og folk med forstand på betonkonstruktioner, der skal vurdere mulige konstruktionsmæssige svækkelser af en søjle, som har været udsat for voldsomme temperaturer.

Søjlen blev opvarmet voldsomt, da en bil udbrændte op ad den en tidlig morgen for en uge siden. Ved firetiden om morgenen blev Odense Brandvæsen alarmeret til i større brand i Odense Benegård Center. Det viste sig, at branden var koncentreret til det tredje parkeringsdæk, hvor en smadret bil var brudt i brand og udviklede intens varme, mens flammerne slikkede op under taget i p-huset. Rød og sod trængte ind overalt, og det var surt for DSB's lokoførere med biler parkeret her at finde deres køretøjer svinet til. Som udgangspunkt fik ingen lov til at passere dækket, der blev rømmet på grund af mulig nedstyrningefare. Hen på formiddagen blev betondrageren understøttet af aflastende stålsøjler.

Det var også vurderingen, at man kunne passere stedet uden at være i fare. Der var sket skader på den bærende konstruktion men ikke så slemme, at de berettigede et fortsat forbud mod at passere eller opholde sig i bygningen.

Hen på morgenen fik folk bilerne ud, og i dag kan brandstedet passeres med en vis forsigtighed. Uheldsstedet er lige ved op- og nedkørslen mellem tredje og fjerde dæk. Fjerde dæk er det øverste, som benyttes til offentlig parkering - bl. a. af biografgæster og togpassagerer. Dæk 3 er forbeholdt DSB, og det har meget rammende navnet Klodshans.

For det var en alt andet end smart gruppe unge, der i de tidlige timer fredag kørte ræs på stedet.

Der findes en overvågningsvideo, hvor man ser ulykken ske. Optagelserne er beslaglagt af politiet.

På filmen skulle man se en bil køre frem og tilbage, og da ulykken sker, var farten faktisk ikke så skræmmende, som bilvraget kunne tyde på. Forenden ramte rent på søjlen, og bilens deformationszone tog så meget af kraften, at de fire i bilen kunne stå ud kun med knubs. Faktisk er der også kun et hak ind i fronten på Ford'en, der er af lidt ældre årgang. Bilen blev hængende på søjlen efter påkørslen, og mens de fire personer reddede sig ud af køretøjet, begyndte bilen at brænde.

Motorrummet antændte først, og efter lidt tid var hele bilen omspændt af en rasende benzinbrand, da ilden også fik fat i bilens tank. Men en egentlig eksplosion er ikke blevet registreret.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og reporter hos Jysk Fynske Medier. Fyens Stiftststidendes Odense-redaktion. Interview og reportage. Tager også en del billeder og film.