Det bliver fremover sværere for ikke-pendlere at finde en ledig parkeringsplads ved Odense Banegård Center.

Fremover bliver det sværere at finde en ledig offentlig parkeringsplads på den populære parkeringsplads i Dannebrogsgade bag Odense Banegård Center.

Tirsdag sagde By- og Kulturudvalget i enstemmighed ja til et forslag fra DSB og By- og Kulturforvaltningens embedsfolk, som går ud på at reducere antallet af offentlige p-pladser i Dannebrogsgade fra 74 til 44. Pladserne er i dag gratis at benytte og uden tidsbegrænsning.

Baggrunden for beslutningen skal findes i det køreplanskift for busserne, der blev gennemført i januar. Her blev der flyttet flere regionale ruter til OBC Plads Nord, også bag banegården (mellem Svendborgbanens perron og Danmarks Jernbanemuseum), hvor DSB hidtil haft pendlerparkering for deres kunder. Men dette er der ikke plads til længere på grund af busserne.

Pendlerparkering er et tilbud fra DSB til deres kunder, hvor kunder, der har købt billet, kan få gratis parkering ud fra først-til-mølle-princippet.

Svært at sige nej

Politikerne i By- og Kulturudvalget kunne i princippet sige både ja eller nej til forslaget.

Men der lå et pres for at sige ja, fordi DSB for at indgå en frivillig aftale med Odense Kommune om indretning af Plads Nord til regionalbusser (DSB ejer arealet) stillede det ufravigelige krav, at der blev anvist erstatningspladser for de nedlagte pendlerparkeringspladser, der før var på Plads Nord.

Havde politikerne sagt nej til forslaget, så er det uklart, hvordan DSB ville forholde sig til det.

"Odense Kommune og DSB har en fælles interesse i, at der samlet set sker en tilfredsstillende afvikling af den kollektive trafik ved Odense Banegård Center", skrev forvaltningen i indstillingen til politikerne.

Togbusser fra Kottesgade

I aftalen mellem Odense Kommune og DSB indgår også spørgsmålet om togbusser, som er de busser, der indsættes i tilfælde, hvor kørslen med tog til og fra Odense er afbrudt. Typisk ved sporarbejde eller personpåkørsel.

Togbusser har hidtil været afviklet fra Plads Nord, hvor de regionale busser er blevet forvist fra pladsen, når der skulle afvikles togbuskørsel, og der er behov for mange erstatningsbusser (f.eks. på strækningen Odense-Nyborg).

Men for at sikre en stabil afvikling af den regionale trafik, når der er togbuskørsel, har forvaltningen i samarbejde med DSB aftalt, at togbuskørsel fremover foregår fra Kottesgade.

Det vil betyde, at togpassagererne fremover vil skulle op på Byens Bro og krydse baneområdet for at nå komme over til togbusserne i Kottesgade, når togene ikke kører.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.