Udstilling: De sætter spot på transformation

Katrine Bruun Jørgensen og Billie Maya Johansen - kunsthistoriker og kunstner - hænger sammen som makkerpar på to måder. Ud over at have kunsten til fælles, har de samme forhold til deres barndomsby, Odense. De har begge stadig familie i byen.Foto: Yilmaz Polat

Udstilling: De sætter spot på transformation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odenses byomdannelse er tema for en samtidskunstudstilling, som kunstneren og kunsthistorikeren bag har særlig interesse i. For de er vokset op i byen og har gået i skole sammen.

Reklamerne fra damemagasinerne er overtegnede med talebobler og tegneserielyde. Resultatet bliver en side med masser af historie, men ingen ord, og på den måde bliver kunstner Anne Mette Schultz' værk "Fra Natbøgerne", som der er tale om, et meget stærkt billede på, hvad kunsthistoriker Katrine Bruun Jørgensen og kunstner Billie Maya Johansen vil med den udstilling, de har trukket til Odense.

En udstilling, de kalder Transformationer, har værker af ni internationale kunstnere med, og som finder sted i det nyetablerede udstillingssted Kunsthal Ulys.

- Det er sjovt at behandle det begreb, som er så gennemgående for Odense, som transformation er i de her år. Hvad betyder ordet egentlig, hvad gør det ved os, og hvad kan vi bruge transformation til? Kunstneren Anne Mette Schultz vil gerne have, at hendes kunst er samtalestartere, og det vil vi også gerne have, at udstillingen bliver, siger Katrine Bruun Jørgensen.

Det var indlysende, at udstillingen skulle finde sted på havnen, som er en del af den første omdannelse - eller transformation - som byen har været igennem. Havnen var slet ikke et område, almindelige odenseanere benyttede, da vi boede her.
Katrine Bruun Jørgensen, kunsthistoriker og kurator.
Transformationer
Udstillingen åbner 12. maj klokken 17-21 med en åbningsfest arrangeret i samarbejde med Phono Festival.

Efterfølgende kan den ses torsdag fra 19-21 og søndag fra 12-16.

Desuden er der en række andre arrangementer: 18. maj kl. 19: Screening af videoværker af en række samtidskunstnere, 25. maj kl. 19: Elektronisk koncert med kunstneren Claus Haxholm, 1. juni kl. 19: Artist talk med deltagende kunstnere, 8. juni kl. 19: Omvisning og talk med kunstner Billie Maya Johansen og kunsthistoriker Katrine Bruun Jørgensen.

Projektet er støttet af Odense Kommune og Statens Kunstfond.

 
Søren Assenholt har produceret dråber af sildebenstrægulv til udstillingen. Halvdelen af værkerne er særligt lavede til udstillingen Transformationer i Kunsthal Ulys.Foto: Yilmaz Polat
Søren Assenholt har produceret dråber af sildebenstrægulv til udstillingen. Halvdelen af værkerne er særligt lavede til udstillingen Transformationer i Kunsthal Ulys.Foto: Yilmaz Polat

Velfungerende duo

Interessen for Odense er naturlig for Katrine Bruun Jørgensen og Billie Maya Johansen. De er vokset op i byen og har gået i parallelklasse på Skt. Klemensskolen, og de flyttede begge fra Odense for mange år siden.

For to år siden mødtes de på en udstilling i København og opdagede, at de havde uddannet sig i samme retning. Og at de havde lyst til at arbejde sammen om et fælles projekt.

- Vi synes, det er interessant, at man beslutter at ville gå fra stor by til storby, så det var oplagt, at projektet skulle finde sted i Odense. Og det var indlysende, at udstillingen skulle finde sted på havnen, som er en del af den første omdannelse - eller transformation - som byen har været igennem. Havnen var slet ikke et område, almindelige odenseanere benyttede, da vi boede her, siger Katrine Bruun Jørgensen.

Billie Maya Johansen kalder samarbejdet for en velfungerende duo.

- Der er et enormt uudnyttet potentiale i byen med alle de nye bygninger og projekter, der er sat i værk. Men der er også nødt til at være et varieret kunstliv i en storby, og det vil vi gerne støtte op omkring. Det er ikke nok med et udstillingssted i en by som Odense, og det er fantastisk, at Kunsthal Ulys har fået lov at rykke ind i de her tidligere industrilokaler, som kan noget helt andet end andre udstillingsrum, siger hun.

Tre af de deltagende kunstnere er uddannede fra Det Fynske Kunstakademi - og den ene er Aniara Omann, som har lavet tre dele i værket Home is where the heart is. Det er hybrider af kropsdele med smykker i på nye måder, end man før har set, og det er hendes bud på en transformation.Foto: Yilmaz Polat
Tre af de deltagende kunstnere er uddannede fra Det Fynske Kunstakademi - og den ene er Aniara Omann, som har lavet tre dele i værket Home is where the heart is. Det er hybrider af kropsdele med smykker i på nye måder, end man før har set, og det er hendes bud på en transformation.Foto: Yilmaz Polat

Den lange vej til havnen

Det er første gang, de to 30-årige kvinder tager samtidskunsten med tilbage til fødeøen, og at være tilbage giver en række fordele, er de enige om.

For eksempel står kunstnere som Billie Maya Johansen og kuratorer som Katrine Bruun Jørgensen i København i kø for at få lov at komme ind og udstille i lokaler som dem, der ligger ubenyttede hen på Odense Havn.

Den fælles fynske referenceramme har gjort mange ting nemmere - blandt andet fordi de to kvinder kender byen og ved, hvordan odenseanerne selv bruger den.

Derfor ved de også hvor svært, det kan være at trække odenseanerne til havnen.

- Det er en udfordring, men vi regner med at sætte skilte op, som viser vej, for Kunsthal Ulys kan være lidt svær at finde. Desuden har jeg bemærket, at der sker meget på vej ned til havnen med Byens Bro og nye bygninger, siger Katrine Bruun Jørgensen.

Billie Maya Johansens viftende papirfaner. Foto: Yilmaz Polat
Billie Maya Johansens viftende papirfaner. Foto: Yilmaz Polat
Aniara Omanns hybrider af kropsdele tager fat i, hvordan design former vores identitet.
Foto:Yilmaz Polat
Aniara Omanns hybrider af kropsdele tager fat i, hvordan design former vores identitet. Foto:Yilmaz Polat
Den tyske, veletablerede kunstner Judith Hopf viser videoværket More i sin særlige biografkabine. Værket handler om, hvordan teknologi påvirker vores forståelse af afstande og refererer til Charles og Ray Eames videoværk Powers of Ten.
Foto:Yilmaz Polat
Den tyske, veletablerede kunstner Judith Hopf viser videoværket More i sin særlige biografkabine. Værket handler om, hvordan teknologi påvirker vores forståelse af afstande og refererer til Charles og Ray Eames videoværk Powers of Ten. Foto:Yilmaz Polat
Christian Bang Jensens lertøj er lavet i mørke og undersøger, hvor meget synet betyder for det, vi gør. Værket hedder Nigredo. 
Foto:Yilmaz Polat
Christian Bang Jensens lertøj er lavet i mørke og undersøger, hvor meget synet betyder for det, vi gør. Værket hedder Nigredo. Foto:Yilmaz Polat

Udstilling: De sætter spot på transformation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce