Trods øget popularitet: P-kælder under TBT giver stadig underskud

Det er blevet mere populært at holde i p-kælderen under TBT. Men hvor mange, der udelukkende bruger p-kælderen til gennemkørsel, foreligger der på nuværende tidspunkt ikke tal for, oplyser Fra Gade til By-kontoret. Foto: Rune H. Blichfeldt

Trods øget popularitet: P-kælder under TBT giver stadig underskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere og flere benytter p-kælder under TBT-området. Men antallet af parkerede biler er stadig ikke så højt som oprindeligt forudsat, og driften af kælderen løber stadig ikke rundt to et halvt år efter, den åbnede.

Antallet af biler, der er blevet parkeret i p-kælderen under den tidligere Thomas B. Thriges Gade, har i løbet af 2018 været stigende.

Ligeledes er den gennemsnitlige parkeringstid øget.

Det viser en opgørelse over udviklingen fra januar til november i 2018 udarbejdet for TBT-kontoret Fra Gade til By, som avisen har fået udleveret. Især august, september, oktober og november skiller sig positivt ud med mellem godt 55.000 og små 60.000 parkerede biler begge måneder mod under 40.000 i både januar og februar.

Kigger man på, hvor længe, biler i gennemsnit holder parkeret i kælderen, så var tallet i november helt oppe på to timer og 51 minutter, mens det i januar lå på én time og 59 minutter. I løbet af året har den gennemsnitlige parkeringstid svinget op og ned omkring de to timer, men med en kraftig opadgående tendens i oktober og november.

- Vi har flere parkanter, og de holder længere, konstaterer Stig Langsager, projekt i Fra Gade til By.

- P-kælderen er ikke helt oppe at give overskud endnu.
Stig Langsager, projektchef i Fra Gade til By
Udviklingen i parkering under den gamle TBT-gade. Grafik: Mikkel Damsgaard
Udviklingen i parkering under den gamle TBT-gade. Grafik: Mikkel Damsgaard

Giver stadig minus

Den øgede lyst til at benytte p-kælderen er dog endnu ikke tilstrækkelig i forhold til de målsætninger, der har været indlagt som oprindelig forudsætning, oplyser Stig Langsager.

- Vi nærmer os det, som det har været forudsat, at vi skulle opnå, siger han og tilføjer:

- Vi er på et sted mellem 80 og 90 procent af det, som har været målet. Vi er ved at kigge på, om de forudsætninger, vi har haft, passer med den virkelighed, vi ser i kælderen, siger han.

P-kælderen er heller ikke endnu blevet til en overskudsforretning her to et halvt år efter den åbnede i efteråret 2016.

- P-kælderen er ikke helt oppe at give overskud endnu, siger Stig Langsager.

Han nævner som nogle af de største udgiftsposter el, selve p-systemet, fjernvarme i en af til- og frakørselsramperne og driftsudgifter til rengøring og lignende.

Skal finansiere byudvikling

I første omgang åbnede den nordlige del af p-kælderen mellem Hans Jens Stræde og Hans Mules Gade/Østre Stationsvej i 2016. Efter sommerferien ventes den sydlige del af det store p-anlæg - den del ned mod Albanigade - at stå klar til åbning.

Det har hele tiden været planen, at parkeringskælderen skal sælges på et tidspunkt, og at indtægterne sammen med salg af byggegrunde oppe på jorden skal være med til at finansiere det store byomdannelsesprojekt. Det indebærer - ud over p-kælderen - et helt nyt bykvarter på det sted, hvor der før lå en travl vej med cirka 25.000 biler i døgnet.

Samtlige grunde på overfladen er solgt - og de indbragte en anelse over den pris, der var forventet - og derfor er p-kælderen nu den sidste ubekendte i det store regnestykke.

I alt har byomdannelsen en økonomi på 972 millioner kroner. Ud af det kommer 255 mio. kroner fra Odense Kommune og andre 255 mio. kroner fra Realdania. Resten af beløbet - 462 mio. kroner - skal komme fra salg af byggeretter på overfladen og salget af p-kælderen. Hvor meget, der ventes at komme ind fra hhv. salg af grunde og salg af p-kælder, er ikke oplyst.

Når antallet af kunder i p-kælderen er vigtigt, skyldes det, at det vil være lettere at sælge p-kælderen for en god pris, hvis det kan dokumenteres, at den er en god forretning.

Der er ikke fastsat et tidspunkt for, hvornår parkeringskælderen skal sælges.

Trods øget popularitet: P-kælder under TBT giver stadig underskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce