'The Crazy Dane' hjemme igen efter dramatisk tur: Var ved at flyve tør for benzin

Bo Rønnow fløj til Island i sit ultralette fly. Det var meget billigere end at få flyet med et skib. Søndag vendte han tilbage til Fyn efter flere ugers rundtur i det nordatlantiske område. Foto: John Fredy

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bo Rønnow fra Otterup landede søndag eftermiddag i lufthavnen i Beldringe efter en begivenhedstur til blandt andet Færøerne og Island. På turen var han ved at løbe tør for benzin og måtte mellemlande i Norge på tværs af landingsbanen.

Han bor i Otterup, men har rejst i over 75 lande og 43 stater. Han er kendt som eventyreren "The Crazy Dane", den skøre dansker, og har tilbragt mere end 2000 timer med 300 forskellige mennesker i sit ultralette fly.

Søndag landede han i Hans Christian Andersen Airport i Beldringe efter en flere uger lang tur, der bragte ham til både Shetlandsøerne, Færøerne, Island og Norge. Flere andre flyentusiaster tog imod den fynske eventyrer, som altid oplever mere end de fleste, når han er på vingerne. Således også denne gang.

- Jeg plejer at sige: At flyve er bedre end sex. Heroppe kan man holde den kørende i flere timer, fortæller han med det glimt i øjet, der er kendetegnende for Bo Rønnow.

Han har sit eget malerfirma, men hans store passion er Monica Lewinsky - navnet på det ultralette fly, han har ejet siden 2009. I det fløj han blandt andet til Island for seks år siden som den første dansker nogensinde i et ultralet fly. Turen over Nordsøen tog han igen i juni i år.

Bo Rønnow er lidt af en spasmager, og der skal meget til at ryste ham. Turen, han vendte tilbage fra i går, har budt på flere dramatiske øjeblikke, blandt andet var han ved at flyve tør for benzin, da han skulle lande på Shetlandsøerne. Foto: John Fredy

De ringede fra Island

- Mine venner på Island ringede til mig og fortalte mig, at de savnede mig og gerne ville have mig med ud at flyve. Jeg vidste, at det kostede 49.000 kroner, hvis jeg skulle have mit lille fly med på færgen. Jeg kunne selv flyve turen for 5.000 kroner. Så jeg tænkte, 'jeg gør det sgu igen', fortæller han.

Så den 22. juni satte han kursen fra Beldringe mod Shetlandsøerne. Men denne gang var det nær gået galt.

- Når du skal til Shetlandsøerne, skal du bare flyve i få minutter, så er du over vand og ser ikke land de næste seks timer. Jeg havde fået dækket hullerne til, så jeg ikke kunne se, hvor meget benzin der var tilbage. Da jeg landede på Shetlandsøerne, var der 18 liter tilbage i tanken. Det er ikke meget. Men det vidste jeg jo heldigvis ikke, griner han.

Det ultralette fly Monica Lewinsky har Bo Rønnow tilbragt mange tusinde timer i, og han er lige så fortrolig med som sit eget tøj, siger han. Foto: John Fredy

Fløj på en snescooter

Hans passion for flyvemaskiner fik han allerede som barn. Som ni-årig havde han sin gang i Odense Lufthavn, fordi hans stedfar, Bent Nielsen, var vicelufthavnschef, og familien boede på den gamle gård, der hørte til lufthavnen.

- Piloterne elskede at have sådan en lille knægt som mig oppe i deres fly. Så skulle de selvfølgelig vise sig ved at flyve rundt på hovedet, så jeg kastede altid op i deres fly, fortæller han.

Som voksen tog han flycertifikat i USA.

- Det startede under et ophold på Svalbard, hvor jeg havde købt en brugt snescooter. En dag kørte jeg rundt på den og kom til at flyve over et bump. Det fik mig til at tænke: Hold da kæft, jeg skal da have et flycertifikat, fortæller han.

Siden er det blevet til mere end 2000 timer i de ultralette fly og et hav af oplevelser i bagagen. Næste projekt bliver et nyt form for koncept, der inkluderer Monica Lewinsky.

- Jeg vil lave en form for bed and breakfast, hvor man kan komme fra hele verden og overnatte i min lejlighed og komme med op at flyve. Jeg har haft så mange søde mennesker overnattende, så nu er det tid til at udvide konceptet, fortæller han.

Fin tur, kunne Bo Rønnow melde, kort efter han var landet i lufthavnen i Beldringe. Selv om den ikke var helt uden problemer. Foto: John Fredy

Landede på tværs

Så sent som i torsdags levede han endnu engang op til sit kælenavn "The Crazy Dane", da han lavede en særdeles vovet landing i Kristiansand i Norge. Vovet var den i hvert fald i andres øjne.

- Flyvelederen anviste mig en bane, som jeg skulle lande på. Jeg forsøgte to gange, men der var sidevind, så jeg kunne simpelthen ikke komme ned. Så bad jeg om lov til at lande på tværs. Han troede, jeg var blevet sindssyg. Men jeg vidste, at jeg kunne. Det her fly sidder på mig som mine egne bukser, fortæller han.

Både politi, ambulance og brandvæsenet stod standby i lufthavnen, men Bo Rønnow landede uden problemer.

- Jeg brugte knap 40 meter, og det var fint. Men de troede, jeg måtte være fuld for at turde lave sådan en landing. Det var jeg selvfølgelig ikke. Til gengæld havde jeg forhøjet blodtryk, så jeg bad om at blive indlagt til observation. Men det var egentlig bare for at få et gratis måltid mad og et gratis sted at sove.

Nu er Bo Rønnow hjemme igen i Otterup. Men ved hvem. Måske ringer de snart fra Island igen. Eller fra et af de mange andre lande, han har venner i. Og så er han helt sikkert klar til at gå på vingerne igen.

Bo Rønnow har opholdt sig mange timer det lille cockpit i Monica Lewinsky, og nu vil han have andre med op at flyve også. Foto: John Fredy