Peter Kjærgaard, direktør i Odense Taxa, lægger ikke fingrene imellem i sin kritik. Skudt forbi, siger politikere i By- og Kulturudvalget
Odense: Hvem har ikke prøvet utålmodigt at vente på en taxa?

Hvis man skal lytte til Peter Kjærgaard, der er direktør i Odense Taxa, kan odenseanerne komme til at vente længere endnu, fordi politikerne i By- og Kulturudvalget har besluttet at skære ned på antallet af bevillinger - og dermed vogne i bybilledet.

- Jeg er utilfreds. Meget utilfreds. Det er under al kritik, at vi efter en forsøgsperiode på et halvt år med et nedskåret antal ikke får lov til at komme tilbage til det oprindelige antal bevillinger, siger han.

- Nu sker der en permanent nedskæring på 10 bevillinger. Vi har brug for vognene på gaden, og vi har interesserede vognmænd klar, fortæller Peter Kjærgaard, der kun har hovedrysten tilovers for beslutningen i By- og Kulturudvalget.

Konkurrent: Det er o.k.

Odense Mini Taxi og fagforeningen 3F, der organiserer chauffører, er uenig med Odense Taxas direktør.

De to parter er tilfredse med, at der skæres 10 bevillinger væk.

Det er ikke et enigt By- og Kulturudvalget, der står bag beslutningen.

Den ny konservative rådmand Jan Boye støtter Odense Taxas ønske om flere bevillinger. Hans partifælle Steen Møller var ikke med til udvalgsmødet, så Jan Boye stod alene over for et sjældent set flertal bestående af: S, SF, EL og V.

Anders W. Berthelsen (S) og Lars Chr. Lilleholt (V) argumenterer på nogenlunde samme vis:

- Vi har vurderet det samlede materiale og siger på den baggrund, at der hverken for vognmænd eller chauffører er tilstrækkeligt med arbejde, hvis ikke vi holder igen på antallet af bevillinger.
  • Fyens Stiftstidende