TBT-kvarter rejser sig: En ny bymidte anes forude

Albanikarréen, der på denne illustration ses ret forude, skal i stueetagen rumme Odenses nye torvehaller. Arealet mellem de store karréer skal være gågade og koble Vestergade sammen med Overgade. De to karréer og byhuset, AP Pension opfører, er tegnet af Arkitema Architects. Illustration: Arkitema

TBT-kvarter rejser sig: En ny bymidte anes forude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan det bliver, når Vestergade og Overgade efter 50 års adskillelse atter forbindes, begynder at kunne fornemmes inde bag TBT-projektets byggehegn. Onsdag blev en indgraveret hjørnesten indsat i en af de nye karrébebyggelser, der er ved at rejse sig.

Endnu består murene af rå betonelementer, og området mellem byggefelterne er beklædt med en rustik asfalt mest beregnet til kraner og arbejdskøretøjer.

Men skellettet til de nye bygninger er ved at rejse sig, og om et par år står 217 nye lejeboliger fordelt på to karréer i op til seks etagers højde og et mindre byhus klar til indflytning i området bag Odense Rådhus og ved Fisketorvet.

Samtidig vil området mellem de to karréer, hvor den bilbelastede Thomas B. Thriges Gade tidligere dominerede, blive forvandlet til et nyt stykke gågadestrøg med plads til nye butikker og erhverv.

Onsdag blev porten ind til byggerierne for en stund slået op, da bygherren AP Pensions adm. direktør Peter Olsson var kommet til Odense for at markere en symbolsk milepæl i projektet - indsættelsen af en graveret hjørnesten.

- En hjørnesten i vores portefølje, kunne man blandt andet høre Peter Olsson kalde pensionsselskabets nye investering, som han varslede ikke bliver den sidste i Odense.

- Vi har adskillige ting i søen, og jeg forventer snart at kunne fortælle om nogle af dem, lød det fra Peter Olsson, da avisen fangede ham på tomandshånd.

Overgade er i sigte, men passagen mellem Vestergade og Overgade åbner først for færdsel i slutningen af år 2020. Foto: Rune H. Blichfeldt
Overgade er i sigte, men passagen mellem Vestergade og Overgade åbner først for færdsel i slutningen af år 2020. Foto: Rune H. Blichfeldt

Ingen passage før 2020

AP Pensions nye ejendomme, der er ved at blive opført, udgør anden del af den store byomdannelse Fra Gade til By, som skal binde centrum sammen.

Inde bag hegnet får man nu en klar fornemmelse af, hvordan det bliver, når "hullet" i gågaden mellem Vestergade og Overgade lukkes.

P-kælderen har fået tag på, og der er lagt jord og asfalt ovenpå, hvilket betyder, man kan i princippet kan færdes i området og lade blikket vandre uhindret fra øst til vest. Rent fysisk kan man gå ruten fra Vestergade til Overgade, men det må man ikke foreløbigt.

Af hensyn til sikkerheden vil forbindelsen først åbne i slutningen af 2020, når byggeriet er ved at stå klar, selv om det i princippet nu er muligt at passere fra Vestergade til Overgade. Også selv om mange butikker i Overgade, der har følt sig afskåret, sikkert ville ønske, at forbindelsen kunne åbne straks. Det forklarer Stig Langsager, der er projektchef for TBT-projektet.

- Det er hovedfærdselsåren for alle maskinerne til byggeriet, så vi kan ikke åbne tidligere. Men jeg kan forsikre, at vi åbner op, så snart vi kan, siger han.

En indgraveret hjørnesten på karrébebyggelserne blev onsdag afsløret. Fra venstre ses: Ulrik Therkilsen, sektionsdirektør i entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S, Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel og AP Pensions adm. direktør Peter Olsson. Foto: Rune H. Blichfeldt
En indgraveret hjørnesten på karrébebyggelserne blev onsdag afsløret. Fra venstre ses: Ulrik Therkilsen, sektionsdirektør i entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S, Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel og AP Pensions adm. direktør Peter Olsson. Foto: Rune H. Blichfeldt

Både store og små boliger

Det nye stykke gågade bliver ganske bredt - faktisk som et torv og noget bredere end det øvrige gågadenet i byen. I stueetagen på begge karréer skal der være butikker - i karréen bag rådhuset, Albani-karréen, skal der være en slags torvehaller. Desuden vil der også være andre slags erhvervslejemål.

De nye markante ejendomme skal i fremtiden sikre, at der er attraktive lejemål at få i hjertet af byen og samtidig give afkast til pensionskunder hos AP Pension. Boligerne bliver på mellem 50 og 150 kvadratmeter, og desuden etableres to penthouse-lejligheder på cirka 200 kvadratmeter. Den kommende letbane får station lige uden for døren, og rådhuset og den nye H.C. Andersens Eventyrhus bliver nogle af de nærmeste naboer.

- En bedre beliggenhed findes ikke, konstaterer Peter Olsson fra AP Pension, der endnu ikke kan sætte navne på de butikker og restauranter, der skal have hjemme i de nye byggerier.

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), glæder sig over, at den næste etape af den store byomdannelse, der blev skudt i gang i sommeren 2014 med lukningen af Thomas B. Thriges Gade, skrider fremad.

Selv om det i februar kom frem, at letbanens åbning bliver forsinket i op til otte måneder, fordi det har trukket ud med at få lagt låg på parkeringskælderen under TBT-området, er det en markant milepæl, at bygningerne i området nu rejser sig, pointerer han.

- Brik for brik falder hele planen for byomdannelsen på plads, siger Peter Rahbæk Juel.

Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade koster Odense Kommune 255 millioner kroner. Andre 255 millioner kroner kommer fra Realdania, mens resten af finansieringen - 462 mio. kroner - skal komme fra de byggeretter, der er blevet solgt til blandt andet AP Pension, samt fra et kommende salg af p-kælderen.

Også set fra Nørregade er det nu tydeligt at se, at de den lange periode som nabo til et stort hul er slut. Nu skyder der i stedet bygninger op. Foto: Rune H. Blichfeldt
Også set fra Nørregade er det nu tydeligt at se, at de den lange periode som nabo til et stort hul er slut. Nu skyder der i stedet bygninger op. Foto: Rune H. Blichfeldt

TBT-kvarter rejser sig: En ny bymidte anes forude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce