Sværere for unge at købe smøger i DSB-kiosker

Plakaten her er udarbejdet af Kort og Godt og hænger i samtlige landets DSB-kiosker for at huske medarbejderne på deres lovpligtige ansvar.
Foto: John Fredy

Sværere for unge at købe smøger i DSB-kiosker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB-kiosker strammer kursen over for unge rygere
Ekspedienterne belønnes med biografbilletter, når de husker at spørge de unge om id ved cigaretsalg

Odense: - Jeg skal bede om en pakke blå King’s, lød bestillingen, da en 23-årig journalist fra Fyens Stiftstidende ville købe cigaretter i DSB-kiosken på Odense Banegård Center.

Men for første gang oplevede journalisten, at ekspedienten ikke uden videre ville hive smøgerne ned fra hylden.

- Har du noget id med, spurgte ekspedienten bare.

Det havde journalisten ikke, og da hun fik stillet det samme spørgsmål i kiosken på næste etage, måtte hun klø sig i håret.

Men faktisk er det blevet helt normal praksis, at unge - også over 18 år - afkræves legitimation, når de beder om at købe cigaretter i DSB’s landsdækkende butikskæde, Kort og Godt.

- Vi prioriterer det her område umådelig højt, fortæller Helle Tiedemann, der er direktør i Kort og Godt A/S.
Helle Tiedemann har været direktør for Kort og Godt A/S siden 2007.
Helle Tiedemann har været direktør for Kort og Godt A/S siden 2007.
Foto: Sine Fiig

Medarbejdere gik i fælde

Stramningen kommer oven på en uheldig episode for en måneds tid siden, hvor tre DSB-kiosker i Københavnsområdet gik i fælden, da kædens egne prøvekøbere var på stikprøve-tur i landet.

- Og det må simpelthen ikke ske. Vi er en statsejet institution, og jeg skal personligt stå til regnskab over for ministeren, hvis vi sjusker med loven, siger Helle Tiedemann.

Derfor har ledelsen nu også sendt mails rundt til alle medarbejdere for at minde dem om ansvar og kontant afregning, hvis de kommer til at sælge cigaretter til en mindreårig.

Desuden er der i DSB-kioskerne landet over blevet holdt personalemøder om problematikken, og afkastet af tiltagene kan tydeligvis mærkes.
Hvis en medarbejder i Kort og Godt tages i at sælge cigaretter til en person under 18 år, er det medarbejderen selv, der må betale bøden.
Hvis en medarbejder i Kort og Godt tages i at sælge cigaretter til en person under 18 år, er det medarbejderen selv, der må betale bøden.
Foto: Sine Fiig

Billet-belønning

10 gange årligt sender Kort og Godt prøvekøbere under 18 år rundt til kædens egne forretninger, og hver gang en ekspedient husker at spørge prøvekøberen om id, bliver han eller hun belønnet med to biografbilletter.

Tilsyneladende virker strategien, for endnu har ingen Kort og Godt butik fået bøde.

For kiosk-kædens direktør er opskriften på successen klar:

- Man skal have sit eget korps og huske at belønne de medarbejdere, der gør deres arbejde ordentligt. Når jeg er færdig med at snakke med dig, kan du tro, jeg ringer til Odense Banegård Center og roser de rette medarbejdere, siger en stolt Helle Tiedemann.
Foto: Sine Fiig
Foto: Sine Fiig
Foto: Sine Fiig

Sværere for unge at købe smøger i DSB-kiosker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce