Speciel Odense-butik: Hos Hi-fi-doktoren kan kunderne høre græsset gro

Erik Hansen, indehaver af SAS Audio, vil have flere unge til at interessere sig for god lyd: - Det interessante er musikken, og hvad der kommer ud af højttalerne. Det er ærgerligt, at vi har en ungdom, der hører så meget musik via deres mobiltelefon eller på nogle dårlige USB-højttalere. Foto: Ulrik Sass

Speciel Odense-butik: Hos Hi-fi-doktoren kan kunderne høre græsset gro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odenses mindre butikker prøver at finde andre opskrifter end dem, de større kæder kører efter, for at overleve i centrum. Audiocompagniet er et eksempel - en lille specialbutik, der satser på tillid. Her går kunderne ikke altid hjem med det, de troede, de ville have. Nogle af kunderne bliver også involveret i butikkens liv og arrangementer.

18 modne mænd står som små drenge på første skoledag og kigger lidt generte på hinanden i kælderlokalet på Klostervej i hjertet af Odense - lige der, hvor det er nemmere at finde et vejarbejde og en parkeringsvagt end en gratis parkeringsplads.

Klokken er lidt i syv denne onsdag aften, og i lokalets ene ende finder man Erik Hansen, importør af en række high end hi-fi-produkter, hvor prisen nemt løber op i det samme, som man kan købe en brugt bil for - og i enkelte tilfælde en ny bil. Han har sat en 38 kg tung Rotel-effektforstærker med en udgangseffekt på 350 watt sammen med en forforstærker, en pladespiller og så det, mændene er kommet for at høre i aften, de nye højttalere fra den tyske producent, Elac. De store til 31.000 kroner og de små - mere "damevenlige" - til 15.000.

I den anden ende af lokalet, i en mindre stue, står René Byrgesen. Han er kunde her i Audiocompagniet, som forretningen hedder, men i aften er han her i anledning af sin store interesse, ølbrygning. Han har taget tre prøver med på hjemmebryg - en belgisk blonde, en juleøl, ligeledes med belgisk inspiration, og endelig en styg, mørk imperial porter.

René Byrgesen blev fanget ind efter at have købt en ny musikstreamer. Over en kop kaffe og en snak med ejeren, Søren Vittrup, afslørede han sin passion og blev lokket til at stille op. Og det er ikke noget ukendt her - at kunderne ind imellem engagerer sig i forretningen. På væggene hænger for eksempel en række billeder malet af Sten Dam, en anden kunde, der efter et langt arbejdsliv fik lyst til at afprøve nogle af sine andre talenter.

- Du kan mærke, at det er entusiaster, der kommer her. Musikelskere. Og så er der altid tid til en kop kaffe og en snak, når man kigger forbi.
Indehaveren af Audiocompagniet, Søren Vittrup, vil helst sælge folk noget udstyr, de kommer til at holde af, for så er sandsynligheden større for, at de kommer igen. Derfor er det nogle gange muligt at låne udstyr med hjem, så man kan høre, om det nu også er det rigtige, inden man køber. Foto: Nils Svalebøg
Indehaveren af Audiocompagniet, Søren Vittrup, vil helst sælge folk noget udstyr, de kommer til at holde af, for så er sandsynligheden større for, at de kommer igen. Derfor er det nogle gange muligt at låne udstyr med hjem, så man kan høre, om det nu også er det rigtige, inden man køber. Foto: Nils Svalebøg

Hi-fi-doktoren

Søren Vittrup prøver at få en forretning ud af det hele.

Han faldt for alvor i hi-fi-gryden som ung, og hobbyen blev forvandlet til arbejde, da han i 1987 begyndte i radioforretningen Hi-fi Centrum i Vindegade. I 1992 stak han af for at arbejde på forskellige forlag, men kunne ikke slippe sin interesse og blev ved med at handle lidt i sin fritid. Og i 2001 etablerede han så Audiocompagniet, hvor han fra hjemmet i Bullerup solgte udstyr, han selv importerede eller købte af gode kontakter i Danmark.

Men det var ikke altid populært hos familien, når endnu en lørdag og søndag eller hverdagsaften gik med at have potentielle kunder rendende for at høre udstyret i den ombyggede garage. Så i 2016 gjorde han alvor af sin drøm om at lave en lille forretning i Odense med åbent fire timer om dagen mandag til lørdag. Og fri søndag.

Mindst en af mændene denne aften, Lars Bo Nielsen, har kendt Søren Vittrup siden tiden i Vindegade:

- Jeg kan godt blive lidt varm om hjertet, når jeg kan se, at det tilsyneladende er lykkedes for Søren at skabe noget blivende med en så lidt merkantil tilgang til tingene, som han har. Du kan godt kalde ham en slags hi-fi-doktor, for han lytter på dine behov og finder så det rigtige. Han skynder sig ikke at hive noget ned fra hylden og stopper det ned i halsen på dig, som man ser andre steder, siger han.

To tilfredse kunder til lytte- og ølsmagnings-arrangement, Lars Bo Nielsen (tv) og Rune Lausen (th). - Her får du det, som Søren (ejeren, red) mener, du har brug for. Og han har haft ret indtil videre, siger Rune Lausen, der oprindelig kom i butikken for at købe nye højtalere, men endte med en ny forstærker i stedet. Foto: Ulrik Sass
To tilfredse kunder til lytte- og ølsmagnings-arrangement, Lars Bo Nielsen (tv) og Rune Lausen (th). - Her får du det, som Søren (ejeren, red) mener, du har brug for. Og han har haft ret indtil videre, siger Rune Lausen, der oprindelig kom i butikken for at købe nye højtalere, men endte med en ny forstærker i stedet. Foto: Ulrik Sass

Mænd, der kan høre græsset gro

Og her er det nok på tide med en lille detour, så udenforstående også kan følge med.

Hi-fi står for high fidelity, høj nøjagtighed, og det er netop, hvad flertallet her jager. At komme tæt på musikken og få alle finesser og nuancer med - musikkens skygger og farver. Det kan være som at høre musikken live, som om orkesteret og sangeren står midt i rummet, og når det er bedst, giver det en fysisk velfølelse, nærmest som et sus.

Når man jagter det, lytter man ofte på high end udstyr, som udover at koste en god del også tilbyder den påkrævede tekniske præcision. Audiofile kaldes de mest kræsne lyttere - eller som Erik Hansen siger, mens han gør klar til at spille den første plade:

- Det er mænd, der kan høre græsset gro.

Journalisten David Denby, selverklæret audiofil, har beskrevet det sådan her: Audiofile er rastløse; de har altid en slags drømmesystem i deres hoveder. De er klar, hvis de har råd, til at bytte, handle, købe. For nogle er det ikke nok at have en god pladespiller, cd-afspiller, streaming-boks, forforstærker, forstærker, RIAA, højttalere og gode kabler, der forbinder alle enhederne. Nej, de har også brug for en strømrenser.

For udenforstående, ja selv her i flokken, kan det være svært at forstå, at nogen vil betale 113.000 kroner for to højttalerledninger af tre meters længde, men selv om det ikke er mange af den slags, der sælges i Danmark, er det en mulighed. Og det er derfor, at mændene klukker stille til vitsen om manden, der på sit dødsleje siger til en ven:

- Nu håber jeg ikke, konen sælger mit udstyr til den pris, jeg sagde, det kostede.

Til denne lytteaften har en af kunderne i Audiocompagniet, René Byrgesen, indvilget i at stille op og fortælle lidt om sit hjemmebryggede øl. Det er ikke noget, han sælger af, men der er nok til, at venner og bekendte kan smage - og smagen falder i god jord hos de fremmødte. Foto: Ulrik Sass
Til denne lytteaften har en af kunderne i Audiocompagniet, René Byrgesen, indvilget i at stille op og fortælle lidt om sit hjemmebryggede øl. Det er ikke noget, han sælger af, men der er nok til, at venner og bekendte kan smage - og smagen falder i god jord hos de fremmødte. Foto: Ulrik Sass

Musikken i centrum

Søren Vittrup går op i lyd - ligesom Erik Hansen. Men begge mænd har kærlighed til musikken som det vigtigste.

Som Erik Hansen siger:

- Det interessante er musikken, og hvad der kommer ud af højttalerne. Det er ærgerligt, at vi har en ungdom, der hører så meget musik via deres mobiltelefon eller på nogle dårlige USB-højttalere. For hvis bare du bruger 10.000 kroner på et anlæg med forstærker, pladespiller og højttalere, kan du få du en kæmpe oplevelse, hvis ellers det er rigtigt sat sammen. Og vi har aldrig haft så meget spændende og god musik som i dag.

Det handler om at gøre generationen, hvor musikkens tilgængelighed betyder alt, mere interesseret i musikkens farver og skygger. De skal opdage, hvilken skat, der ligger her. Derfor får forsamlingen af mænd i deres bedste alder også en lun opsang:

- Næste gang I kommer her, medbringer I en person mellem 20 og 30 år og gør ham eller hende interesseret i hi-fi. I skal gøre noget for Søren, så han ikke dør sammen med jer. Han er jo lidt yngre end jer.

- Så burde vi have kulørte drinks i stedet for øl, lyder det grinende fra gæsterne, der sætter pris på drillerierne.

Malerierne på væggen i Audiocompagniet er også lavet af en kunde, Sten Dam. Her hans forsøg på at fange en favorit, Bob Dylan. Foto: Ulrik Sass
Malerierne på væggen i Audiocompagniet er også lavet af en kunde, Sten Dam. Her hans forsøg på at fange en favorit, Bob Dylan. Foto: Ulrik Sass

Ekspertrådgivning

Aftenen går med at drikke øl og høre musik gengivet så nøjagtigt, at en god del af snakken kommer til at handle om pladerne. Om indspilningen. Om kvaliteten. For eksempel hvor god lyden er, da Erik Hansen sætter Elvis Presley-nummeret "Are You Lonesome Tonight?" på pladespilleren - en lp fra 1964, som han har arvet efter sin far, der havde købt den hos Bjørns Radio. Som selvfølgelig er lukket.

Og de diskussioner er noget af det, en anden af aftenens gæster sætter pris på ved at komme her:

- Du kan mærke, at det er entusiaster, der kommer her. Musikelskere. Og så er der altid tid til en kop kaffe og en snak, når man kigger forbi, siger Rune Lausen.

- Jeg kom oprindeligt herned for at købe nye højttalere. "Rolig nu", sagde Søren. Så tog vi en kop kaffe og snakkede. Jeg tegnede et billede af det rum, jeg hørte musik i, og fortalte, hvilket anlæg, jeg havde. "Dine højttalere er udmærkede", sagde han. "Du har brug for en ny forstærker i stedet." Jeg lånte en ny forstærker med hjem, og det var en åbenbaring. Det var som at få nye højttalere.

- Den vejledning havde jeg aldrig fået andre steder her i byen.

Speciel Odense-butik: Hos Hi-fi-doktoren kan kunderne høre græsset gro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce