Sonia Brandes klipper kunst til Hotel Odeon

Sonia Brandes med en klippet bort med eventyrfigurer fra H.C. Andersens univers. Papirkunstneren har klippet eventyr i mange år og har blandt andet lavet mange illustrationer og sin helt egen eventyrbog for børn. Foto: Katrine Becher Damkjær

Sonia Brandes klipper kunst til Hotel Odeon

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Papirkunstneren Sonia Brandes leverer fire forskellige H.C. Andersen-eventyr, som kommer til at pynte på værelserne i Odenses nye store og centrale hotel.

Det er langt fra første gang, Sonia Brandes' papirklip blander sig i Odenses udvikling. I 2005 klippede kunstneren den nordiske gud Odin, hesten Sleipner med de otte ben og de to ravne Hugin og Munin i papir, inden de blev støbt og mangfoldiggjort i byens kloakdæksler, hvor de stadig kan ses. Alle tre motiver med verdenstræet Yggdrasil som baggrund. Og nogle år senere repræsenterede hun Odense ved Verdensudstillingen i Shanghai, da hun sammen med keramikeren Jakob Skov Poulsen havde fremstillet et serveringsfad med indbygget drejeskive.

Nu er hun tilbage med fire motiver fra H.C. Andersens eventyr klippet i hvidt og sat ind i svæveramme over indfarvet gråt papir. De fineste og gennemsigtige versioner af Den Grimme ælling, Svinedrengen, Tommelise og Fyrtøjet skal pynte på samtlige 234 værelser i det ny Hotel Odeon. Og selv om motiverne ikke er nye for kunstneren, der blandt andet efter flere bogillustrationer er helt hjemme i det andersenske eventyrunivers, bliver hun ikke træt af at genopfinde dem.

- For mig gælder det om ikke at klippe dekorativt men ornamentalt, siger Sonia Brandes, der de senere år har lavet små særklip af Den lille havfrue og Nattergalen i forbindelse med HCA Festivals. Og som er blevet udvalgt særligt til udsmykningsopgaven af hotellets ejer.

Hvilke eventyr, Sonia Brandes skulle vælge til opgaven, var hun ikke i tvivl om: De skulle alle finde sted i naturen, så hun kunne ramme dem ind med træer og organiske blade fra den verden udenfor, som hun personligt sætter så stor pris på. Og som hun netop har slået sig ned i på den nordlige del af Langeland efter at have boet i Sverige i nogle år.

Han (H.C. Andersen, red. ) havde en fantastisk evne til at genbruge de samme elementer om og om igen - for eksempel solen, svanen, danserinden, Pjerrot, kraniet, storken - og med sin formidable formsans varierede han hullerne uden om de gentagne motiver på en måde, så man egentlig ikke tænker over, at det er gengangere.
[i]Sonia Brandes, papirkunstner[/i]
Sonia Brandes og Odense
Sonia Brandes er født på Ærø i 1946. Hun har boet på Fyn, i Paris og i Sverige, inden hun først på året vendte tilbage til Fyn - eller nærmere bestemt Langeland.

Sonia Brandes har en lang historie med papirklip i Odense. Hun har lavet udsmykninger til blandt andet Munkebjerg Skoles bibliotek, Odense Koncerthus, Plejehjemmet Åløkkeparken, Munkemose Plejecenter samt til dæksler, informationstavler og bænke i Odenses gågadesystem (2005). Desuden har hun i en årrække holdt workshops for skoleelever omkring påske i disciplinen gækkebreve-fremstilling.

Opgaven med at udsmykke det nye Hotel Odeon fik Sonia Brandes gennem sin gallerist Peter Thomsen fra Gallerie 5000.
Den grimme ælling fortalt med Sonia Brandes' saks. Motivet har hun valgt, fordi eventyret foregår i naturen og passede ind i den ramme, hun gerne ville lave om fortællingen. Foto: Katrine Becher Damkjær
Den grimme ælling fortalt med Sonia Brandes' saks. Motivet har hun valgt, fordi eventyret foregår i naturen og passede ind i den ramme, hun gerne ville lave om fortællingen. Foto: Katrine Becher Damkjær

Inspiration fra hele verden

H.C. Andersens klip har altid fascineret kunstneren, der gjorde papirklipperkunsten til sin levevej. Hun har ikke et egentlig yndlingseventyr.

- Han havde en fantastisk evne til at genbruge de samme elementer om og om igen - for eksempel solen, svanen, danserinden, Pjerrot, kraniet, storken - og med sin formidable formsans varierede han hullerne uden om de gentagne motiver på en måde, så man egentlig ikke tænker over, at det er gengangere, siger Sonia Brandes.

Hendes eget forhold til papirklip begyndte med barndommens gækkebreve, men siden er hun blevet inspireret mange steder fra:

- Jøder laver for eksempel fantastisk smukke bryllupsklip, og i Frankrig kalder man papirklip for "l'art des pauvres" - de fattiges kunst - fordi man let har adgang til materialerne, der skal bruges. Jeg kan godt lide, at denne folkekunst, som papirklip er, lever og bliver udviklet i folket og ikke er noget, man kan blive undervist i på akademiet, siger Sonia Brandes.

Hos Sonia Brandes vokser figurerne ikke frit ud af papiret, for før hun sætter saksen i, har hun som regel først tegnet fortællingen på papiret.

- Ind imellem folder jeg papiret, inden jeg klipper. Andre gange - som for eksempel i klippet med de fire klip til Hotel Odeon - folder jeg ikke midterstykket, fordi jeg beslutter, at der skal være andet end spejlvendinger i papirklippet, siger hun.

Sonia Brandes klippede Fyrtøjet med soldat og gammel heks ind i det ene motiv. Foto: Katrine Becher Damkjær
Sonia Brandes klippede Fyrtøjet med soldat og gammel heks ind i det ene motiv. Foto: Katrine Becher Damkjær

Et lille eventyr

Sonia Brandes nøjedes ikke med at illustrere H.C. Andersens eventyr. Hun har også rejst i hans fodspor - uden at vide det.

Da hun flyttede til Dalarna i Sverige, ville det lokale museum gerne udstille hendes papirklip inspireret af Selma Lägerlöfs roman "En herregårdshistorie", og samtidig gjorde museumsfolkene hende opmærksom på, at en anden dansker mere end 150 år før hende havde underholdt nabolaget med sine eventyrfortællinger og papirklip.

- I sin bog "I Sverrig" beskriver H.C. Andersen, hvordan han kom på besøg hos en bondefamilie i Dalarna og gjorde det, han altid gør: klippede. I dette tilfælde klippede han til børnene i familien. Alle beundrede de fine klip, og de voksne var helt kede af ikke at få nogen, hvilket resulterede i, at mormoderen kom hen til H.C.Andersen og sagde:"Hvor du er dygtig til at lave papirklip; måske Danmarks dygtigste! Men ved du hvad: Jeg er den dygtigste i Dalarna til at bage peberkager! Kunne du ikke klippe nogle papirklip, som jeg kan bruge som forme til mine peberkager?" Og så skriver H.C. Andersen, at han hele midsommeraftenen sad og klippede til disse peberkager, og han slutter: "Så nu håber jeg, mine papirklip lever videre som peberkager i Dalarna."

Passagen fra hans bog blev læst op ved åbningen af Sonia Brandes' udstilling på Dalarnas Museum, og museumsinspektøren fortalte, at man har ledt efter disse forme, men ikke fundet dem. Man kunne forestille sig, at klippene har været a la hans møllemænd og solen, altså de mere enkle af dem.

Til gengæld bliver Sonia Brandes ved med at vende tilbage til Sverige en gang om året for at udstille i Arvid Backlundgården i byen Svärdsjö. Måske er det med Sonia Brandes og Sverige, som det er med hende, Odense og H.C. Andersen: Det er et godt miks, der ikke bliver trætte af hinanden.

Tommelise har fået alle sine venner og fjender med i papirklippet, der skal pynte på nogle af hotelværelserne.  Foto: Katrine Becher Damkjær
Tommelise har fået alle sine venner og fjender med i papirklippet, der skal pynte på nogle af hotelværelserne. Foto: Katrine Becher Damkjær
Kys, kys, kys smækker det i svinegården, hvor eventyret om Svinedrengen finder sted. Foto: Katrine Becher Damkjær
Kys, kys, kys smækker det i svinegården, hvor eventyret om Svinedrengen finder sted. Foto: Katrine Becher Damkjær
Fattigmandskunst kalder franskmændene papirklippene, og remedierne, som kræves, er heller ikke overvældende. Foto: Katrine Becher Damkjær
Fattigmandskunst kalder franskmændene papirklippene, og remedierne, som kræves, er heller ikke overvældende. Foto: Katrine Becher Damkjær
Tinsoldatens rejse skildret som en fortløbende fortælling i papir. Foto: Katrine Becher Damkjær
Tinsoldatens rejse skildret som en fortløbende fortælling i papir. Foto: Katrine Becher Damkjær
Efter nogle år i Dalarna i Sverige er Sonia Brandes vendt hjem til Fyn og til Langeland. Ølivet er ikke uvant for hende, der er vokset op på Ærø, men hun nyder landfastheden. Foto: Katrine Becher Damkjær
Efter nogle år i Dalarna i Sverige er Sonia Brandes vendt hjem til Fyn og til Langeland. Ølivet er ikke uvant for hende, der er vokset op på Ærø, men hun nyder landfastheden. Foto: Katrine Becher Damkjær
Sonia Brandes føler sig hjemme i vild natur og glæder sig over de åbne langelandske vidder, som hun flyttede ind i for et halvt år siden - og over, at der formentlig bliver knapt så meget sne at skovle her som i Midtsverige. Foto: Katrine Becher Damkjær
Sonia Brandes føler sig hjemme i vild natur og glæder sig over de åbne langelandske vidder, som hun flyttede ind i for et halvt år siden - og over, at der formentlig bliver knapt så meget sne at skovle her som i Midtsverige. Foto: Katrine Becher Damkjær
De fire eventyr, som Hotel Odeon har fået til hvert eneste værelse, er
De fire eventyr, som Hotel Odeon har fået til hvert eneste værelse, er "født" af Sonia Brandes' saks på Langeland. Her er baggrunden knaldblå men på hotellet bliver den lysegrå. Foto: Katrine Becher Damkjær

Sonia Brandes klipper kunst til Hotel Odeon

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce