Søren er omdrejningspunktet

Formanden for Odense Musical Teater, Søren Wiilsbøll, i sit rette element.
Foto: Morten Groth Schärfe

Søren er omdrejningspunktet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Formand, siden Odense Musical Teaters spæde start, Søren Wiilsbøll bruger tre uger af sin sommerferie på at rede alle trådene ud før og under årets sommermusical "Fame" - der har premiere i aften

ODENSE: - Det er en fantastisk oplevelse, at få det hele til at gå op i en højere enhed, at engagere 150 mennesker foran, bagved og på scenen og gøre publikum glad, siger Søren Wiilsbøll, 52, formand for Odense Musical Teater, der i aften har premiere på årets store satsning, "Fame".

Det er hans femte sommer som tovholder på amfi- scenen i Den Fynske Landsby, og han bruger nærmest som en selvfølge tre uger af sin sommerferie på at være formand, altmuligmand og redningsmand.

Redningsmand fordi der ikke var ret mange andre end ham selv, som foreningens ulønnede førstemand, der efter et par slemme økonomiske lussinger troede på teatrets fremtid.

Men han fik holdet til at spille videre. The Show Most Go On.

EM, regn og kulde

I 2004 skulle musical-ideen stå sin første prøve med en ny musical bygget over Elvis Presleys dramatiske liv. Det blev ingen succes.

Lanceringen fejlede ikke noget, men det gjorde publikumsinteressen den sommer, hvor Danmark var med ved EM i fodbold, og hvor det var hundekoldt og øsregnede i stride strømme.

Teatret fik en lussing på 100.000 kroner og den var ved at være gal igen et par år senere med et Sinatra-udspil. Det var heller ingen forretning.

Men formand Søren sagde, "vi har fat i den rigtige ende, vi skal lære af det her, og vi skal være dygtigere til at få sponsorer". Han fik ret.

Publikumsinteressen blev større og større, og teatret er blevet en fasttømret Odense-begivenhed og netop byens opbakning, er han stolt over.

- Vi har bestået vores eksamen. For vi har fået nogle rigtig gode sponsorer og en kommunal blåstempling med 125.000 kroner plus 45.000 kroner fra Kulturministeriet. Vi har sikret 450.000 kroner fordelt over de næste tre år.

- Tilskud der giver os arbejdsro og mulighed for at udvikle konceptet.

En livsform

Musicalen er en livsform for Søren Wiilsbøll, der har sin hustru Gitte engageret som regissør - og i opbygningsfasen har hun tilmed ansvar for servicering af håndværkerne.

- Dejligt, at Gitte er med herude, så skal jeg ikke tænke på, at hun sidder derhjemme og keder sig, siger Søren Wiilsbøll med et smil, mens han betragter ensemblets sidste prøver inden premieren.

- Der ser rigtigt godt ud nu, siger han nærmest til sig selv, formanden der, når han ikke trækker i de musicalske tråde, arbejder med nye "livsvigtige" sponsorer, opdaterer OMT's hjemmeside eller får aftaler med "frivillige håndværkere", der skaber scene og kulisse.

Han får dog også tid til sit civile job som fuldmægtig i GF-Forsikring, hvor han arbejder som analytiker.

Stolt over billetsalget

Allermest stolt er han over det flotte billetsalg.

- Den er hjemme, siger han. Vores drøm er indfriet. Der er solgt godt 6000 billetter, så regnskabet balancerer inden den første sang er sunget. Så kan alle ånde lettet op, og det er løn nok i sig selv.

Teatret har udgifter til lønninger på cirka 300.000 kroner til to koreografer, to instruktører, en scenograf, en kostumier og en orkesterleder, og det er nødvendigt, mener formand Søren, at dem, der har nøgleposter, er professionelle og kan deres kram.

- Det skylder vi de medvirkende og publikum.

Når årets musical er færdig om en halv snes dage og adrenalinen har lagt sig i normalt leje, begynder teaterholdet stille og roligt, at arbejde frem mod med næste års musical.

- Den skal være endnu bedre . Der stilles store krav til os, og det kan jeg godt forstå.

Søren er omdrejningspunktet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce