Slukefter: Der var engang en jernbane

Banebisser igang med jordarbejde i Korup ved anlægget af Nordvestfynske omkring 1910 Foto: Odense Stadsarkiv.

Slukefter: Der var engang en jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 1911 blev den nordvestfynske jernbane oprettet, og Slukefter Kro fik et trinbræt til toget i baghaven. I 1960'erne var underskuddet så stort, at jernbanen måtte lukkes ned og sporet blev gravet op. I dag følger de tohjulede pendleres foretrukne indfaldsvej ved navn Langesøstien det gamle jernbanespor fra Korup til centrum af Odense.

Når gæsterne ankom til Slukefter Kro foregik det til fods, til hest, på cykel, i karet eller i bil. Men fra den 5. december 1911 var det også muligt at ankomme med tog, da kroen fik eget trinbræt til den nyoprettede nordvestfynske jernbane. Det blev et af banens mest benyttede trinbrætter, hvor man på søndage og helligdage i sommerperioden kunne købe billetter fra et lille skur.

Den nordvestfynske jernbane blev forkortet OMB for Odense - Middelfart og Bogense, som var togets rute. Den blev også kaldet Brenderupbanen, da sidelinjen gik fra Brenderup til Bogense. Ruten var cirka 48 kilometer fra Odense til Middelfart, og sideruten fra Brenderup til Bogense var 12,6 kilometer.

Toget kørte med en maksimal hastighed på 45 kilometer i timen i starten, men hastigheden blev opjusteret til 70 kilometer i timen i 1949. I Odense var der stoppesteder i Snestrup, Villestofte, Korup og Slukefter. De fleste passagerer fra Odense brugte især banen til udflugtstrafik, når turen gik til naturomgivelserne i Langesø.

Planerne om banebyggeri på Fyn går faktisk helt tilbage til 1840'erne, men det blev først alvor tyve år senere. I 1865 åbnede Nyborg-Strib banen, og i 1876 fulgte åbningen af Svendborgbanen. I 1874 begyndte man at se på, hvordan Nordfyn bedst kunne betjenes med baneanlæg.

Brenderuptoget ved Slukefter Holdeplads i 1962. Fotografen er Hans Gerner Christiansen fra Odense. Foto: Korup Lokalhistorisk Arkiv
Brenderuptoget ved Slukefter Holdeplads i 1962. Fotografen er Hans Gerner Christiansen fra Odense. Foto: Korup Lokalhistorisk Arkiv

Fra jernbane til cykelsti

Den nordvestfynske jernbane havde primært det formål at være landsbrugsbane for transporter fra egnens frugtplantager og samlecentraler. Der kørte også toge med landbrugsredskaber, grus, tegl og roer.

Allerede i 1939 begyndte man at overveje banens fremtid, da konkurrencen fra blandt andet bilerne var stor. Anden Verdenskrig endte med at redde banen, da der blev åbnet for et statstilskud, som tillod banernes fortsatte drift.

Det begyndte igen at gå ned ad bakke for jernbanen i 1960'erne, hvor underskuddet voksede. I 1956 meddelte amtsrådene, at tiden var knap, og i 1962 nedjusterede staten sit tilskud. Derfor blev banen nedlagt den 31. marts i 1966, hvorefter også Kertemindebanen, Bogensebanen og mange andre af landets privatbaner lukkede.

Sporet blev taget op i perioden fra juli til december i 1966, hvor Odense købstad og Pårup sognekommune købte sporet - eller tracéet som det hedder - mellem Odense og Langesø. Her valgte man at anlægge dét, som mange i dag kender som Langesøstien. Den følger banetracéet på i alt 7,5 kilometer.

By- og Kulturudvalget har i 2019 afsat 14,9 millioner kroner til etablering af nye cykelstier i 2019. Her skal Langesøstien blandt andet forlænges, så cyklister fremover kan cykle fra Korup til Odense Havn. Her er der sat 5,2 millioner kroner af til at lave en tunnel under Åløkke Allé.

Kilde: Artikel om den nordvestfynske jernbane i tidsskriftet Vends fra 2006 skrevet af Steen Ousager, jernbanen.dk

Slukefter: Der var engang en jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce