Alle klager tages alvorligt, forsikrer FynBus-direktør Carsten Hyldborg

Odense: Det kostede en buschauffør fra Arriva dyrt, at han sidste søndag lod temperamentet løbe af med sig på linje 150 mellem Odense og Kerteminde.

På turen oplevede passageren Narine Sakisian, hvordan chaufføren skældte en gruppe unge ud med racistiske ord, smed dem af bussen igen og siden kørte så arrigt videre, at han overså, at der var rødt i en lyskurv.

Det beskrev hun alt sammen i en klage til FynBus.

Nu har Arriva tildelt chaufføren en skriftlig advarsel, og det er direktør i FynBus Carsten Hyldborg tilfreds med.

- Når vi køber en ydelse af selskabet, har vi en klar forventning om, at chaufførerne opfører sig passende. Sker det ikke, skal det påtales, siger han.

43 klager i januar

Chaufførens skriftlige advarsel er alvorlig. Den svarer til et gult kort og betyder altså, at hvis han opfører sig sådan én gang til, får han det røde kort - og bortvises.

Men Carsten Hyldborg afviser, at selskabet med straffen er ude på at statuere et eksempel.

- Vi tager alle sager alvorligt. Chaufføren indkaldes til samtale af sin arbejdsgiver, i dette tilfælde Arriva, med mulighed for at fortælle sin oplevelse af episoden. Vi får en del klager hver måned, erkender Carsten Hyldborg.

Han mener ikke, at antallet af klager er overvældende, når man tager i betragtning, at der månedligt køres med 1,2 millioner passagerer i de regionale busser og bybusserne. I januar i år er der eksempelvis registreret 43 klager.

  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Passagerer chikanerer hinanden i bussen

Passagerer chikanerer hinanden i bussen

Passager: Chauffør giver bilister fingeren

Buspassager: Chauffør var truende og racistisk

Buspassager: Chauffør var truende og racistisk