Skoleleder for kvikke børn taler ud

Mentiqa-skolen i Odense er sendt ud i dyb krise på grund af en styreform, der af flere beskrives som Tvind-agtig og dikatorisk. Tre bestyrelsesmedlemmer er gået i protest, skoleleder Randi Sørensen (billedet), viceskoleleder og to lærere har sygemeldt sig på ubestemt tid.
Foto: Christian Brandt

Skoleleder for kvikke børn taler ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randi Sørensen er skoleleder på Mentiqa-skolen i Odense. Efter måneders kaos og "umulige arbejdsvilkår" har hun sygemeldt sig på ubestemt tid

Hun har været med helt fra starten i 2006, først som mor til to elever, derefter som viceskoleleder på skolen og siden 1. marts 2007 som leder af Mentiqa-skolen i Odense.

Men Randi Sørensen er bekymret. Meget bekymret. Hun tror på idéen om at lige børn leger bedst, og at forældre og lærere med fælles hjælp kan give børnene den ideelle skolegang

Men siden den 27. maj har hun været sygemeldt på ubestemt tid. Det samme har skolens viceskoleleder og to ud af seks lærere. Tre medlemmer i bestyrelsen har trukket sig efter måneders uenighed. Og en gruppe forældre arbejder på muligheden for at lave en udbryderskole.

Mentiqa-skolen i Odense og skolens i alt cirka 60 elever er sendt ud i en dyb krise.

I søndags kunne Fyens Stiftstidende fortælle historien om Mentiqas skole-imperium, hvor alle skoler styres efter det samme stramme koncept og en magtfuld skolekreds, der går igen på alle skoler og er udpeget af stifteren Pernille Buch-Rømer.

En organisering, der måske er på kant med loven og som har fået undervisningsminister Bertel Haarder (V) til at sætte en undersøgelse i gang.

Og det har fået Randi Sørensen til at sygemelde sig og stå frem med kritik af et system, der tidligere er blevet beskrevet som diktatorisk og Tvind-agtigt.
Mentiqa-skolen i Odense er sendt ud i dyb krise på grund af en styreform, der af flere beskrives som Tvind-agtig og dikatorisk. Tre bestyrelsesmedlemmer er gået i protest, skole- leder Randi Sørensen (billedet), viceskoleleder og to lærere har sygemeldt sig på ubestemt tid.
Mentiqa-skolen i Odense er sendt ud i dyb krise på grund af en styreform, der af flere beskrives som Tvind-agtig og dikatorisk. Tre bestyrelsesmedlemmer er gået i protest, skole- leder Randi Sørensen (billedet), viceskoleleder og to lærere har sygemeldt sig på ubestemt tid.
Foto: Christian Brandt

Ideen var rigtig god

- Vi syntes, idéen var rigtig, rigtig god og kunne se på børnene, at de trivedes. De kommer allesammen til vores skole, fordi de af en eller anden grund ikke har trivedes, der hvor de kom fra. Selv om alle elever har særlige forudsætninger, er det ikke altid, de ligger i toppen rent fagligt. De kan have forskellige trivselsproblematikker, der gør, at de ikke tror særlig meget på sig selv. At få dem til at tro på sig selv og vise det, det er en stor udfordring. Og det er det, der driver motivationen for os, fortæller Randi Sørensen.

- Og det er fantastisk at se, når de kommer op til os, får de lyset tilbage i øjnene. Og det går hurtigt. Man kan virkelig se, de bliver helt andre børn. Idéen med at sætte dem sammen, at tilbyde høj faglighed og tage hensyn til deres specielle problematikker er rigtig god, fortsætter hun.

Krævede forandringer

Men med planlægningen af næste skoleår begyndte idealet for alvor at slå revner.

Efter to års erfaringer krævede flere i den tidligere bestyrelse og skolens ledelse forandringer.

- På baggrund af de erfaringer, vi havde gjort, foreslog vi at lave de 60 minutters undervisningslektioner om til 45 minutter. Eleverne kan simpelthen ikke holde koncentrationen så længe ad gangen. Men med henvisning til konceptet kunne det ikke lade sig gøre. Den generelle holdning er jo, at man ikke bakker op om udvikling og forandring, siger Randi Sørensen og henviser til skolens stifter Pernille Buch-Rømer, der har udviklet konceptet bag landets Mentiqa-skoler i Odense og Hadsten og snart kan se flere skyde op i Aalborg og Vejle.

Skolernes bestyrelser har nemlig reelt kun begrænset magt i forhold til stifteren og skolekredsen, der består af seks medlemmer.

- Der var mange idéer til, hvordan man kan gøre tingene anderledes, men bestyrelsen ved ikke, hvad de skal sige til det, for de ved ikke, om det går imod konceptet. Det kan være vanskeligt at få taget nogen beslutninger og alting bliver trukket i langdrag. Det gør det meget svært ja faktisk umuligt at arbejde i, fortæller Randi Sørensen.

Fælles træk

Ifølge Pernille Buch-Rømer skal skolerne nemlig følge visse fællestræk for at kunne bruge Mentiqa-navnet. Det er forældrenes eneste garanti for, at skolerne lever op til det, de lover, og ikke udvikler sig til rene eliteskoler, lyder forklaringen fra Pernille Buch-Rømer, der af samme grund er ansat som pædagogisk konsulent på skolerne.

Blandt kravene er, at lektionerne skal vare 60 minutter. Der er fælles morgensang hver dag, og skolerne skal tilbyde fag som fysik, tysk og latin allerede i de små klasser.

Men den meget firkantede opbygning undergraver ifølge Randi Sørensen udviklingen på skolen.

- Det er rigtig ærgerligt. For i stedet for at tage udgangspunkt i den virkelighed, børnene er i, kommer fokus til at være på konceptet. Vi vil gerne kunne tilbyde mere differentieret undervisning, færre elever end andre skoler og flere fag. Men det koster også flere penge. Så på en eller anden måde, må vi få det bedste indhold ud af det. Men hvis man hele tiden skal arbejde ud fra en ramme, virkeligheden ikke passer i, så stopper det med at give mening.

- Jeg har set en udvikling i de seneste måneder, hvor konceptet og bestyrelsen i stadig højere grad har taget over og modarbejdet det, jeg har arbejdet for. Det kræver i forvejen enormt meget at være ansat derinde. Og hvis man ikke kan arbejde ud fra det, der er til børnenes bedste, bliver det meget hårdt og stressende, siger Randi Sørensen.

Bare at sige op uden kamp, ligger hende dog fjernt.

Og selv om de tre frafaldne bestyrelsesmedlemmer i dag er erstattet af nye, håber Randi Sørensen stadig, at hun kan vende tilbage til en rigtig friskole, hvor vedtægterne er ændret.

- Jeg håber for børnenes skyld, at der kommer en god løsning. For jeg synes helt sikkert, idéen er god. Vi bliver nødt til at få lavet de ting om, der giver problemer, så det bliver en åben demokratisk institution, for ellers kommer det til igen og igen at give problemer. Der er jo ikke uenighed om målet, men om der er en eller flere veje derhen.

Den 2. juli begynder sommerferien for Mentiqa-skolens elever og personale.

Skoleleder for kvikke børn taler ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce