Mentiqa-skolerne for særligt begavede børn beskyldes for Tvind-metoder og manglende gennemsigtighed. Flere bestyrelsesmedlemmer er gået i protest.
ODENSE: De vil det bedste for børnene.

Det kan både forældre, skoleledelse og stifteren Pernille Buch-Rømer, der står bag landets Mentiqa-skoler for særligt begavede børn, hurtigt blive enige om.

Og målsætningen har hele tiden været klar. Både da landets første skole åbnede i Søborg på Sjælland i 2004, og da den næste kom til i Odense i 2006:

"Undervisningen retter sig mod børn, der har særlige begavelsesmæssige forudsætninger. Formålet er at etablere en skole, der, i samarbejde med forældre og med fokus på udvikling og stimulering af barnets intelligens, underviser alsidigt og kvalificeret ud fra tydelige og positive forventninger til den enkelte elevs potentiale og faktiske behov."

Dette mål har hele tiden været Pernille Buch-Rømers.

Men det, der på skrift lignede det eneste rigtige for hundredvis af forældre og børn landet over - og for børn, der i årevis har følt sig anderledes i folkeskolen og har løst indviklede regnestykker i søvne - har i den forgangne uge vist sig at være alt andet end det eneste rigtige.

Mentiqa-skolen i Odense er kastet ud i en dyb krise, der slider på både lærere, forældre.

I denne uge blev bestyrelsen sprængt, en stribe udbryderforældre diskuterer muligheden for at lave deres egen skole for deres børn. Og tilbage står Pernille Buch-Rømer, stifteren, og må atter se sin drøm om et imperium af Mentiqa-skoler briste.

Ikke at tvister med lærere, forældre og bestyrelser er hende ukendt. Sådan gik det også med hendes første Mentiqa-skole i Søborg ved København. Den måtte hun forlade efter en voldsom tvist.

Konceptet er fast

Det er Pernille Buch-Rømer, der har fået idéen til Mentiqa-skolerne. Og det er hende, der har beskrevet både filosofien og konceptet bag.

Det er også hende, der er den ubetingede vogter af Mentiqa-konceptet, som er udgangspunktet for alle Mentiqa-skolerne. Og selv om skolerne i Odense og Hadsten - og den kommende i Aalborg fra august - i princippet skulle være selvstændige, er de det langtfra i praksis.

De er alle kontrolleret af Pernille Buch-Rømer selv, enten direkte eller via den såkaldte Skolekreds, hvor hendes samlever i øvrigt er sat ind som formand.

Hvor fast, Pernille Buch-Rømer styrer Mentiqa-skolen i Odense, ses tydeligt i en mail af den 20. januar til skolebestyrelsen.

Her fastslår hun, at det nu er blevet tid "til igen at stille skarpt fokus på konceptet".

Og at:

"Det er meget vigtigt, at alle Mentiqa-skolerne holder kursen og følger det samme koncept".

Pernille Buch-Rømer understreger i samme mail fast, at det er hende alene, der udvikler Konceptet.

- Konceptet for Mentiqa er ikke blevet videreudviklet, siden den første skole åbnede. I praksis har jeg ikke haft tid, skriver hun.

Stram styring

Hun begrunder den stramme styring blandt andet med behovet for ensartethed og stabilitet, som Pernille Buch-Rømer mener har "afgørende betydning for både forældrenes valg og mediernes fremstilling af vores hovedformål: Børnenes trivsel.", som hun skriver.

Pernille Buch-Rømer er normalt ikke til stede på Mentiqa-skolen i Vestergade i Odense, for hun har travlt med at bygge skolen i Hadsten op.

I stedet skal skoleleder Randi Sørensen stå for dagligdagen i Odense. Men Pernille Buch-Rømer har nu langtfra sluppet Odense-skolen.

I mailen til skolebestyrelsen den 20. januar præciserer hun sin rolle som pædagogisk konsulent på skolen i Odense.

Den skal hun udfylde samtidig med, at hun holder styr på Konceptet og er ansat på skolen i Hadsten. Ifølge Stiftstidendes oplysninger modtager hun 8000 kroner pr. måned for konsulent-ydelsen oven i den løn, hun får for at være leder af skolen i Hadsten.

I brevet beskriver Mentiqas frontfigur sine arbejdsopgaver - og bekræfter, hvor tæt hun kontrollerer, at tingene foregår, som hun vil have det. Blandt andet fremgår det som om, hun er ansvarlig for, hvilke lærere, der bliver ansat på skolerne.

- Jeg mangler information om bestyrelsesbeslutninger, der har indflydelse på min varetagelse af opgaver, eksempelvis ansættelse af nye lærere, skriver hun.

Oprøret bryder ud

Men det er det stramme Koncept og Pernille Buch Rømers topstyring via skolebestyrelsen, som får oprøret blandt forældre og lærere på skolen i Odense til at bryde ud i disse dage.

Helt åbent blev det, da bestyrelsen for Mentiqa-skolen på et møde forrige onsdag ikke reagerer, selv om det da stod klart, at skolelederen Randi Sørensen få dage senere ville sygemelde sig.

Randi Sørensen har fået nok af presset fra den totale kontrol og meldte sig syg et par dage senere. Og sidste lørdag var der krisemøde, hvor forældrene var til stede.

Kampen om kontrol på skolen er både helt overordnet og helt ned i detaljerne i dagligdagen på skolen. For eksempel hvad fagene skal hedde, og hvor lange lektionerne for børnene skal være.

Nej til 45 minutter

Skoleleder Randi Sørensen har talt for en frigørelse fra det Mentiqa-koncept, som der styres benhårdt efter. På et tidspunkt har hun foreslået, at lektionerne skal kortes ned fra 60 til 45 minutter, fordi hun og lærerne vurderer, at børnene bliver for ukoncentrerede og trætte med 60 minutters lektioner.

Men den daglige skoleleders forslag bliver med det samme skudt ned af et Pernille Buch-Rømer-trofast flertal i bestyrelsen, fordi det falder uden for Konceptet.

Bestyrelsen var dog stærkt splittet i spørgsmålet, og et mindretal på tre af de syv bestyrelsesmedlemmer støtter skolelederens ide.

Mentiqa vil ud i verden

Anders Lassen, en far til en af eleverne på skolen, er rystet over, hvad han kalder for "Tvind-lignende forhold" på Mentiqa-skolen.

Anders Lassen kom for en måned siden ind i skolebestyrelsen, hvor han dog først har stemmeret til august. Men dagen før bestyrelsesmødet forrige onsdag skriver han et åbent brev til hele forældrekredsen, hvor han anklager styreformen på skolen for at være ugennemsigtig, topstyret og "bondefangeri".

I brevet foreslår Anders Lassen sarkastisk, at Pernille Buch Rømer bør følge Tvind-leder Mogens Amdi Pedersen og hans forkærlighed for afrikanske diktatur-fristeder, hvis Mentiqa-skolen ønsker at ekspandere internationalt.

- Jeg vil tillade mig at anbefale Zimbabwe som et oplagt sted at drive skole med denne konstruktion, skriver han.

International drøm

Måske er det med international ekspansion ment ironisk, men et verdensomspændende net af Mentiqa-skoler er faktisk netop, hvad stifter og initiativtager Pernille Buch- Rømer har ambitioner om. Ud over skolerne i Odense og Hadsten - og planer om nye i Aalborg og Vejle - er hendes drøm at skabe et skoleimperium, der strækker sig ud over Danmarks grænser

"Videreudviklingen (Mentiqa-tanken, red.) skal ske dels ved indsamling af erfaringer fra skolerne, ved inspiration fra specialister på området, samt ved min fremtidige deltagelse i udenlandske konferencer. Desuden vil jeg kunne imødekomme forespørgsler om at igangsætte projekter med skoler i udlandet, skriver hun i den interne mail til bestyrelsen den 20. januar i år.".

Tvivl om lovligheden

Foreløbig har Pernille Buch Rømer dog rigeligt at gøre med at holde sammen på sit Mentiqa-koncept og skolen i Vestergade i Odense.

Ud over den kritiske far, Anders Lassen, trådte to andre bestyrelsesmedlemmer tilbage i den forløbne uge. Både Helle Thestrup, en mor til et Mentiqa-barn, og næstformand Søren Storm Kastrup, der ellers hidtil har været en trofast støtte til Pernille Buch Rømer, har fået nok.

I en mail til bestyrelsen har de udtrykt stor bekymring omkring lovligheden af den måde, som magtstrukturerne i Mentiqa er sammensat på. Og de gør også oprør mod det stramme Koncept, som Pernille Buch-Rømer vil have, at skolerne skal styres efter.

Foreløbig uden effekt: Pernille Buch-Rømers magt over sin oprindelige skole-idé er stadig intakt.

Ikke i København, hvor hun trak sig efter et voldsomt opgør med skolebestyrelsen på den første Mentiqa-skole i Danmark, men stadig i Odense, Hadsten og fra august i Nordjylland - og i de kommende skoler, som hun drømmer om til sit skoleimperium.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Forældre skal redde klogeskole

Forældre skal redde klogeskole

Mentiqa visker tavlen ren

Klogeskole overlever tilsynssag

Klogeskole overlever tilsynssag