Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skoleimperier, nej tak


Skoleimperier, nej tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ideelt set ville jeg foretrække, at alle børn i Danmark - tykke og tynde, hvide og mørke, dumme og kloge - gik i Folkeskolen.

Så ville vi få én skoleform for alle. Have ét grundlag for næste generation at bygge videre på. Og få ét samfund, der i fællesskab kunne udvikle sig i harmoni og samklang.

Lyder det ikke fantastisk?

Jo.

Og urealistisk?

Jo. Heldigvis.

For to af de nyeste privatskoler i Odense er eksempler på den rivende udvikling, der er på skoleområdet, hvor forskellighed hyldes. Og hvor forældre - og børn - grupperer sig i mindre fællesskaber.

Det er ligesom den øvrige udvikling i Danmark i 2008. Den lader sig ikke stoppe - og skal heller ikke stoppes.

Heller ikke selv om den ene af skolerne - Mentiqa-skolen for de godt begavede børn - lige nu er i gigantkrise og sejler af sted uden daglig ledelse og med en sprængt bestyrelse.

Og heller ikke selv om den anden skole - Al-Salahiya-skolen for arabiske børn, der nu søger større og bedre lokaler i Næsby - måske ikke lige virker som den bedste vej til integration her i byen.

Til gengæld skal begge skoler også huske på den kontrakt med fællesskabet, det danske samfund, som de har tegnet ved at drive skolerne, der jo for 85 procents vedkommende bliver betalt af staten.

Her er dels nogle faglige krav, som Al-Salahiya-skolen for nogle år siden skændtes meget med Odense Kommune om at opfylde, og dels nogle organisatoriske regler i den danske friskolelov, som den unge Mentiqa-skole helt åbenlyst bevæger sig på kanten af.

Skole-imperier, der vokser sig store på skatteborgernes penge, skal man vist være fra Tvind for at holde af, ligesom det altid er sundt at være på vagt over for indadvendte skoler, der gør krav på en særlig pædagogik.

Så lige så meget held og lykke, som både Mentiqa- og Al-Salahiya-skolerne skal ønskes her i Odense, lige så stærk skal opfordringen til myndighederne være om at fastholde fokus på, at de to unge skoler fastholdes på rette spor.

Ja tak til frie skoler. Nej tak til skole-imperier.

Skoleimperier, nej tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.