Fynske skole- elevers læse- hastighed er forøget betydeligt, efter de har deltaget i et lands- dækkende læseprojekt
ODENSE: Ordene volder i mindre grad eleverne problemer, og sætninger bliver spist langt hurtigere end tidligere.

Det er resultatet af det landsdækkende skoleprojekt Læsemakker.

I løbet af det seneste halve år har 60 børn fra syv folkeskoler deltaget i projektet, hvor elever i 5. til 6. klasse har hjulpet elever fra 1. til 2. klasse med at læse.

Ifølge projektets egen undersøgelse, så har de yngre elever i gennemsnit forøget deres læsehastighed med knap en tredjedel.

- Det viser, at det har været en succes. De yngre elever havde problemer med at læse, inden projektet begyndte, og jeg mener, at vi har forhindret de elever i at blive dårligere til det, siger projektleder Mia Finnemann Schultz fra Dansk Videnscenter for Ordblindhed.

De ældre også bedre

Samtidig er de ældre elever også blevet hurtigere til at komme igennem deres egne bøger, efter de har hjulpet yngre skolekammarater.

- Når de ældre elever har kunnet høre de yngre elever hakke sig igennem en tekst, så har de ældre børn været inde i en tænkning omkring deres egen læsning, siger Mia Finnemann Schultz

Gode venskaber i Næsby

Idéen blev startet med inspiration fra USA, hvor lignende projekter har vist gode resultater, når det kommer til indlæring af læseevner.

Samtidig har de amerikanske projekter vist, at metoden også modvirker skolegårdens drillerier.

Det kan lærer og læsevejleder Ellen Lund på Kroggårdskolen godt nikke genkendende til. Skolen i Næsby har nemlig været én af de syv skoler, der har deltaget i projektet.

- Det har været rigtig godt. De yngre elever har følt, at de var noget særligt, og det har givet dem mere lyst til at læse, mens de ældre har følt, at de fik ansvar. Nogle er endda blevet venner, siger Ellen Lund.

Samarbejde og selvtillid

Ifølge projektleder Mia Finnemann Schultz er det da også kombinationen af det faglige og det sociale aspekt, der gør idéen unik.

- Børnene kan arbejde sammen og får selvtillid, mens de også får læst intensivt, siger hun og håber nu på, at hun nu kan få flere skoler til at afprøve metoden efter pilotprojektets positive resultater.
  • Fyens Stiftstidende