Skat i Odense underkendt i sag om MC-lig-sidevogn

Kirken blander sig ikke i, hvordan den afdøde transporteres til og fra begravelse eller bisættelse. Det skal blot ske respektfuldt og sømmeligt. Men Skat i Odense var mere skeptiske.

Skat i Odense underkendt i sag om MC-lig-sidevogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Projekt med sidevogn og motorcykel som alternativ til den traditionelle rustvogn var ved at vælte

Hvis ikke folkene bag initiativet med at køre begravelses-kørsel på motorcykel med kisten og den afdøde i sidevognen havde været så vedholdende, ville Skat i Odense måske have fået spændt ben for projektet.

- Nu holdt vi på. Det undrede, at Skat kunne henvise til "administrativ praksis", når Skat aldrig nogensinde tidligere har haft en lignende sag. Vi søgte om afgiftsfritagelse på samme måde, som for eksempel traditionelle rustvogne kan køre i Danmark uden 180 procent i afgift til staten, lyder det fra Jesper Lund, direktør for MC Begravelser.

Han glæder sig over, at Skat i Odense blev underkendt af Landsskatteretten. En motorcykel med sidevogn til en kiste blev her anerkendt som en "rustvogn".

- Også akutmotorcykler med førstehjælpsudstyr som en hjertestarter er blevet accepteret som berettiget til afgiftsfritagelse, fortæller Jesper Lund.

I forvejen havde holdet bag projektet været en tur i England for at se, hvordan Paul Sinclair fra Measham ved Birmingham drev sin forretning med MC-rustvogne. Han har været i gang i flere år og har årligt cirka 700 mc-begravelser. Fordi han har opfyldt nogle kunders ønske om at "do the 100 mph", har han foretaget nogle farteksperimenter med "ligvogn", der nåede op på 203 km/t.

Herhjemme er det ikke tanken at slå fartrekorder. Jesper Lund og anpartshaverne bag projektet ønsker blot et alternativ til kørslen med traditionelle rustvogne, ombyggede stationcars.

Godt på vej med projektet fik MC-begravelser i Odense kontakt til karosseribyggeren Mogens Torpsgaard og hans søn René fra Diernæs ved Faaborg. De har nu bygget den danske MC-rustvogn i karosseristål, forsynet den med panserglas og lavet fornem finish. Kisten glider ind og ud af sidevognen på ruller. En "slæde", som kendes fra ligbiler, ville være for tung.

- Ingen har patent på at udføre kørsel med døde i kister. Der er heller ikke præcise beskrivelser af, hvordan det skal foregå. Blot det er forsvarligt og sømmeligt. På Sjælland var der en søn, som kørte en tur med sin døde far på bagsædet af en motorcykel. Det var noget makabert og usømmeligt. Jeg ved ikke, hvordan det straffes. Men i princippet kan du sætte en kiste ind i en hvilken som helst skrammet varevogn og transportere den, fortæller han.

For fem år siden blev en 34-årig kvinde kørt fra sygehuskapellet i Odense til Nordfyn i en glinsende Dodge Ram. Kisten stod blottet på pickup-ladet og ud for familiens hjem i Ullerup og ved Skamby Kirke, blev V8-motoren fyret af, så baghjulene spandt rundt i tæt dækrøg. Det var afdødes udtrykkelige ønske ikke at blive kørt i en traditionel ligvogn.

Skat i Odense underkendt i sag om MC-lig-sidevogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce