Sikkert fodfæste i bilen: vinterdæk er ikke for sent

Hos Superdæk på Odense Havn er det værkfører og mekaniker Jesper Nielsen, som er i gang med at sætte vinterdæk på alufælge. Sneen har fået de sidste bilister til at reagere. - De rigtige dæk er supervigtige for sikkerheden siger han. Foto: Nils Svalebøg

Sikkert fodfæste i bilen: vinterdæk er ikke for sent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis du har satset på en grøn vinter - og ikke har fået vinterdæk - så er det tiden at satse om.

Hvis du er en af den type bilister, som har satset på en lun og nem vinter og derfor ikke for længst har skiftet "sommerskoene" ud med vinterdæk, så er der en god nyhed. Værkstederne har kun små ventetider på at få foretaget det livsvigtige skift, og mange steder kan de professionelle klare det, mens du venter.

- Som dækmand forstår jeg ikke, at der findes bilister, som i den grad tør sjuske med sikkerheden. Et nedslidt sommerdæk er farligt, og hvis du lige nu kører på et dæk af denne type, så er det uforsvarligt, siger Jesper Nielsen, værkfører og mekaniker hos Superdæk i i Havnegade i Odense.

Skift til vinterdæk sker tit i ryk, og det er ofte det første snefald i starten af vinteren, som udløser en lavine af bestillinger på vinterdæk.

- Vi er i bund med ventelisten nu. De fleste er kommet på de mere sikre vinterdæk, men den nye kuldebølge og snevejret har fået nogle af de mest tøvende til at reagere, siger han.

Hos Superdæk på Odense Havn er det værkfører og mekaniker Jesper Nielsen, som er i gang med at sætte vinterdæk på alufælge. Sneen har fået de sidste bilister til at reagere. - De rigtige dæk er supervigtige for sikkerheden siger han. Foto: Nils Svalebøg
Hos Superdæk på Odense Havn er det værkfører og mekaniker Jesper Nielsen, som er i gang med at sætte vinterdæk på alufælge. Sneen har fået de sidste bilister til at reagere. - De rigtige dæk er supervigtige for sikkerheden siger han. Foto: Nils Svalebøg

Breeeeemmmmss

Forskellen på sommerdæk og vinterdæk er kolossal. Vinterdækkene adskiller sig ved grov mønstring og godt greb. Både på grund af mønstret og også på grund af en blødere dækoverflade. Bremseegenskaberne er voldsomt forskellige. Ved 50 km/t kan en normal bremselængde med vinterdæk være cirka 30 meter, mens den er 40 meter med sommerdæk. Evnen til at styre uden at miste vejgrebet er også langt bedre med vinterdæk, ligesom man ikke så let kører fast i sneen. Selv en forhindring kan være nok til at få et sommerdæk til at spinne uden greb.

- Når man som jeg blandt andet lever af at sælge og skifte dæk, er det nok en erhvervsskade, at man ubevidst tjekker folks biler. Dagligt ser man køretøjer, hvor dækkene for længst burde være fornyet eller skiftet til vinterversionen. Det er fristende at reagere. Sætte en seddel i vinduesviskeren, men det er nok for nærgående. Umiddelbart skulle man tro, at folk med dyre biler også var mere flinke til at køre på de rigtige dæk. Sådan er det bare ikke. Jeg vil snarere sige, at det er bilister i den solide mellemklasse, der har deres ting i orden og får skiftet i tide, fortæller Jesper Nielsen.

På en dyr bil er det også mere kostbart at købe fire nye dæk. De kan koste op mod 8000-9000 kr., og så er der nogle, som kvier sig ved at have både sommer- og vinterdæk.

Jesper Nielsen har er skarpt håndelag og de rigtige maskiner til det hårde arbejde. Sommerdæk af og vinterdæk på.  Foto: Nils Svalebøg
Jesper Nielsen har er skarpt håndelag og de rigtige maskiner til det hårde arbejde. Sommerdæk af og vinterdæk på. Foto: Nils Svalebøg
Jesper Nielsen har er skarpt håndelag og de rigtige maskiner til det hårde arbejde. Sommerdæk af og vinterdæk på. Foto: Nils Svalebøg
Jesper Nielsen har er skarpt håndelag og de rigtige maskiner til det hårde arbejde. Sommerdæk af og vinterdæk på. Foto: Nils Svalebøg

Sikkert fodfæste i bilen: vinterdæk er ikke for sent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce