Se billederne: Sidste del af underjordisk p-kælder under TBT er næsten klar

En øredøvende larm fra kraftige boremaskiner, der kæmper sig vej gennem betonen, fylder ørerne med støj længst mod syd ved Albanigade-tilkørselsrampen. Foto: Rune H. Blichfeldt

Se billederne: Sidste del af underjordisk p-kælder under TBT er næsten klar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den sidste halvdel af de alt 1000 p-pladser i den store p-kælder under TBT-området åbner i sensommeren. Få her et smugkig.

En farverigt bemalet væg med en papegøje.

Det er, hvad man hidtil har mødt, hvis man har kørt en tur helt ned mod syd i den del af parkeringsringskælderen under TBT-området, der åbnede i 2016.

Men det er faktisk slet ingen væg. Det er en port. Og bag porten er arbejdet med at færdiggøre den resterende sydlige del af p-kælderen i fuld gang.

Det fortæller TBT-projektchef Stig Langsager, der i anledning af, at den resterende del af p-kælderen snart står færdig, har tilbudt en rundvisning.

500 p-pladser på vej
Når den sidste sydlige del af p-kælderen under Thomas B. Thriges Gade åbner i sensommeren, betyder det samtidig 500 ekstra p-pladser under bymidten i forhold til i dag. Dermed kommer det samlede antal parkeringspladser i p-anlægget under TBT-området op på cirka 1000.Ud over parkering kommer p-kælderen også til at kunne bruges til gennemkørsel under bymidten. Det bliver nemlig muligt - uden at skulle betale - at køre ned et sted og op et andet.
Projektchef Stig Langsager, der har slår porten op til den nye del af kælderen, har endnu ikke fastsat den præcise dato for åbningen af resten af p-anlægget. Men det bliver i løbet af sensommeren. Foto: Rune H. Blichfeldt
Projektchef Stig Langsager, der har slår porten op til den nye del af kælderen, har endnu ikke fastsat den præcise dato for åbningen af resten af p-anlægget. Men det bliver i løbet af sensommeren. Foto: Rune H. Blichfeldt

Stor vindeltrappe fører op til centrum

Han lader porten gå til side, og bag den åbenbarer sig en fortsættelse af den "vej" gennem p-anlægget, der i stil og udseende minder om den, der allerede kendes i den nordlige del af p-kælderen.

Vejen fortsætter først gennem en forbindelsestunnel, der giver adgang mellem den nordlige og den sydlige del af p-anlægget, så det fremover bliver muligt fremover at køre i bil under centrum fra syd til nord eller omvendt.

Som i den allerede åbnede del af kælderen er der - sammenlignet med mange andre p-kældre - ret god plads til at komme rundt mellem de bærende søjler. Der bliver to "etager", som til sammen føjer yderligere cirka 500 p-pladser til de 500, der er i den allerede indviede del af anlægget.

Ude i siden er der er en svalegang malet i gul til fodgængere, også her med lysindfald fra oven som det kendes i den nordlige p-kælder, der er åben. Desuden springer en stor og bred vindeltrappe i øjnene. Den vil føre direkte op til bymidten og giver adgang til overfladen cirka ud for det sted, hvor restauranten Den Grimme Ælling er.

- Trappen er konstrueret sådan, at vi samtidig får vi en masse lys ned i kælderen, forklarer Stig Langsager.

Nedefra den endnu ikke åbnede del af p-kælderen er der også forberedt et "hul" i retning mod øst, som senere bliver til den direkte fodgænger-adgangsvej op til det nye HCA Eventyrhus, der er ved at blive opført.

Noget af det, der endnu mangler, er installationen af disse kæmpe ventilatorer, som skal fjerne dårlig luft fra kælderen og udskifte den med ren luft oppe fra overfladen i det omfang, det er nødvendigt. Sensorer vil konstant overvåge luftkvaliteten i p-anlægget. Foto: Rune H. Blichfeldt
Noget af det, der endnu mangler, er installationen af disse kæmpe ventilatorer, som skal fjerne dårlig luft fra kælderen og udskifte den med ren luft oppe fra overfladen i det omfang, det er nødvendigt. Sensorer vil konstant overvåge luftkvaliteten i p-anlægget. Foto: Rune H. Blichfeldt

Begrænset adgang i en periode

Længst mod syd, cirka ud for den katolske Sct. Albani Kirke, er der anlagt en underjordisk rundkørsel, som er noget større end den rundkørsel, der i findes i den nordlige del af p-anlægget, som åbnede i 2016.

Rundkørslen giver dels adgang til de to til- og frakørselsramper, der leder op til Albanigade og dels til den del af p-kælderen, der ligger under Danske Bank.

Hele den resterende del af p-kælderen åbner i sensommeren, men den præcise dato er endnu ikke fastsat, fortæller Stig Langsager.

Det første stykke tid efter åbningen vil adgangen ind og ud af kælderen fra Albanigade i sydlig retning dog være begrænset.

- Det er kun den ene af de to ramper op mod Albanigade, som åbner til at starte med, da vi stadig skal bruge området ved den anden rampe til arbejdskørsel ind og ud ad området, mens der bygges oppe på overfladen, forklarer Stig Langsager.

Via den underjordiske vej gennem p-anlægget bliver det muligt at køre fra syd til nord eller omvendt. Foto: Rune H. Blichfeldt
Via den underjordiske vej gennem p-anlægget bliver det muligt at køre fra syd til nord eller omvendt. Foto: Rune H. Blichfeldt

Midlertidig flaskehals mod syd

Han tilføjer, at det nok først bliver hen mod slutningen af 2020, at der bliver fuld og uhindret adgang til p-kælderen fra syd.

Indtil da skal biler, som skal op og ned i kælderen fra den sydlige side, deles om én rampe. I praksis vil det foregå ved, at et lyssignal viser, hvem der må køre. Det vil umiddelbart også kunne få den betydning, at der kan opstå en flaskehalssituation, som igen kan medføre, at kælderen indledningsvis bliver mindre attraktiv at benytte som smutvej under byen.

Rampen, der fører fra den sydlige p-kælder og op til rådhuset, åbner også først senere, men det vides på nuværende tidspunkt ikke hvornår, oplyser Stig Langsager.

Ved den store vindeltrappe, der fører op til overfladen lige ved restauranten Den Grimme Ælling, vælter lyset ind i kælderen fra oven. Foto: Rune H. Blichfeldt
Ved den store vindeltrappe, der fører op til overfladen lige ved restauranten Den Grimme Ælling, vælter lyset ind i kælderen fra oven. Foto: Rune H. Blichfeldt

Se billederne: Sidste del af underjordisk p-kælder under TBT er næsten klar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce