Årets sansekunstner har både været helt tilbage til Disneys klassikere og fremme ved skolereformen for at finde frem til dét, som børn har allermest behov for i dag: At slippe for deres forældre.

Landskabet er vendt på hovedet. Tagene på de små fine huse med lys i hælder faretruende mod gulvet, og himlen udfolder sig under mine fødder.

Kunstner Bjørn Pierri Enevoldsen har taget fat i sin egen fascination af scenen i den klassiske Disney-film, hvor Peter Pan flyver hen over London i skumringen, før han byggede installationen, som er en del af den nye sanseudstilling, Krystalgrotten.

Bjørn Pierri Enevoldsen

Bjørn Pierri Enevoldsen er årets sansekunstner på Brandts.Han er født i Kongens Lyngby i 1963 og har siden 1983 boet og arbejdet i København.

Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1997 og i 1999 uddannet can.phil i kunstteori.

Han har tidligere udstillet på Brandts og mange andre steder i Danmark samt London, Norge og Sverige.

- Hvis børnene bare oplever en brøkdel af den magi, der er i den scene, vil jeg være glad, siger kunstneren, der ikke nøjes med at vise magien ved at vende verden på hovedet.

Før man når så langt, skal man gå gennem en uigennemtrængelig skov, og længere inde i udstillingen bliver man blandt andet inviteret en tur ud i rummet.

 

Om at kunne røre

Årets sansekunstner på Brandts, Bjørn Pierri Enevoldsen, er 54 år og leveringsdygtig i børn på 8, 10 og 19 år, men selv om han lader sig inspirere af børnene derhjemme, er det også barnet indeni, han har spurgt til råds undervejs i opbygningen.

Hans håb er, at børn får lov at opleve sanseudstillingen på egen hånd og i det mindste uden at voksne fortæller dem, hvad de ser.

- Når jeg tænker tilbage på mig selv som dreng, så er de ting, der betød noget æstetisk for mig, noget jeg oplevede, uden at der var voksne til stede, siger Bjørn Pierri Enevoldsen.

Af den grund har han også lagt vægt på, at børnene skal have nogle analoge og taktile oplevelser, så eneste digitale element undervejs er et gulv, der bevæger sig som løbende lava.

- Vi oversvømmes af digitale løsninger, så vi trænger til at kunne røre ved det, vi ser. Desuden er jeg blevet fortalt, at sanseudstillingens publikum er vant til at få lov at røre ved det hele, siger han, der fra begyndelsen har forsøgt at nedbryde det firkantede rum, så udstillingen får karakter af labyrint, og så lyssætningen kan skabe stemninger og illusioner.

Ingen læring

Bjørn Pierri Enevoldsen mener, at børn i dag har et særligt behov for at få skabt magi omkring sig, fordi alt, som de laver helt ned i børnehavealderen, er en del af samfundets dagsorden.

- Fri leg har så trange kår i dag, fordi alt for meget skal gøres op i planer for læring. Vi lærer vores børn, hvordan de rammer et 12-tal, men vi glemmer at lære dem at tænke selv, siger han.

Præmissen om, at sanseudstillingen også kan ses som et billede på tidens strukturelle dagsorden, hvor børnene skal lære at gå på kunstmuseum, køber han derimod ikke.

- Sanseudstillingen er en oplevelse, ikke læring. Jeg har ikke tænkt, at jeg skulle lave kunst, som børn ville kunne være med på, og den tanke ville også have været hæmmende for mig. Jeg tænker udelukkende "virker det her, eller virker det ikke", siger Bjørn Pierri Enevoldsen.

- På samme måde, som man kan se i Disneys tegnefilmsproduktioner, vil jeg gerne have, at man skal sige: "Wauv", før man siger, at det er godt lavet. Med sanseudstillingen vil jeg gerne ramme hjertet først og siden hovedet. Kroppen skal opleve rummet, før intellektet følger med, siger Bjørn Pierri Enevoldsen.

Sanseudstillingen "Krystalgrotten" åbner med familiedag lørdag 14. oktober fra 10-17. Udstillingen kan ses frem til 18. februar 2018.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.