S om ensretning af Middelfartvej: Vi har noget i ærmet

Middelfartvej skal bygges helt om i forbindelse med etableringen af letbanen, og når arbejdet er slut, kommer vejen til at se nogenlunde sådan her ud. Men det pladskrævende arbejde er gået hen og blevet en politisk varm kartoffel. For hvem har i et valgår lyst til at stå på mål for, at bilisterne skal sidde i endnu længere trafikkøer? Illustration: Odense Kommune

S om ensretning af Middelfartvej: Vi har noget i ærmet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tirsdag skal By- og Kulturforvaltningen sige ja eller nej til, om Middelfartvej skal ensrettes, mens letbanen bygges. Socialdemokratiet, der sidder med de afgørende stemmer, vil ikke på forhånd sige, hvad partiet mener.

Spændingen er intakt forud for tirsdagens møde i By- og Kulturudvalget i Odense, hvor politikerne skal sige ja eller nej til Odense Letbanes ønske om, at Middelfartvej ensrettes i op til 15 måneder, mens letbanen bygges på den vigtige indfaldsvej fra vest.

Socialdemokratiet, der ser ud til at sidde med de afgørende stemmer, afviser på forhånd at sige, hvad partiet mener.

Den eneste udtalelse, det mandag er muligt at få fra udvalgsmedlem Anders W. Berthelsen, er følgende:

- Vi har noget i ærmet, som vi gemmer til i morgen.

- Hvorfor så hemmelighedsfuld?

- Det gemmer vi lige til i morgen. Sådan bliver det.

Pladsmangel koster millioner
Uanset om Middelfartvej ensrettes i op til 15 måneder eller ej, så vil det bøvl, letbanebyggeriet medfører, koste millioner af kroner, når arbejdet står på.Hvis Middelfartvej ikke ensrettes, så der kan laves et arbejdsspor, mens letbanen anlægges, skønner letbanekontoret, at det vil medføre en merudgift for projektet på 6-12 mio. kroner. Pengene skal findes ved at skære på andre ting i projektet.Omvendt skønner Fynbus, at det vil koste tre-fem mio. kroner i tabt køretid (pga. trafikkøer) for busdriften, hvis vejen ensrettes. Dertil kommer det samfundsøkonomiske tab ved længere bilkøer.

Letbanekontoret mener dog, at der vil komme trafikgener uanset hvad. For reserveres der ikke et spor at arbejde i, så vil trafikken skulle holde bag lastbilerne og vente, mens der læsses materialer af.De lokale politikere i By- og Kulturudvalget i Odense skal tirsdag træffe en beslutning.

Venstre er imod

By- og Kulturforvaltningens embedsfolk og anlægsselskabet Odense Letbane er endt i en armlægning omkring Middelfartvej, fordi letbanekontoret vurderer, at det bliver nødvendigt at ensrette vejen, så der kan etableres et spor til at læsse materialer af, mens byggeriet står på. Ellers vil det medføre fordyrelser for letbaneprojektet på mellem seks og 12 millioner kroner, lyder vurderingen fra letbanechef Mogens Hagelskær.

By- og Kulturforvaltningen mener derimod ikke, det vil være en god idé, fordi det vil skabe alt for store gener for trafikken - både biler og busser. Fynbus skønner, det vil koste tre-fem mio. kroner i tabt køretid (pga. trafikkøer) for busdriften, hvis vejen ensrettes. Dertil kommer det samfundsøkonomiske tab ved længere bilkøer.

Venstres by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) har på forhånd meldt ud, at partiet er yderst skeptisk omkring ensretning af Middelfartvej. Derfor bliver ensretningen næppe til noget med mindre byrådets andet store parti, Socialdemokratiet, støtter tanken.

Fyens.dk følger tirsdag op på sagen, så snart udvalgsmødet slutter - efter planen omkring klokken 13.

S om ensretning af Middelfartvej: Vi har noget i ærmet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce