Rådmand forstår godt, Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet

Daniel Poulsen er blevet 21 år - sagen om medicintilskud til hans svære astmalidelse begyndte, da han blev 18. Ankestyrelsen har i store dele af forløbet bakket Beskæftigelses- og Socialforvaltningen op, men endte med at give ham ret. Lige indtil forvaltningen kom med en ny afgørelse, som Ankestyrelsen igen bakker op. Nu forsøger han endnu en gang at få Folketingets Ombudsmand til at se på sagen. Privatfoto

Rådmand forstår godt, Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rådmand Brian Dybro afviser kritik af sagsbehandling i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen. - Men jeg håber, vi kan lære noget af den aktuelle sag, siger han. Hovedpersonen selv har klaget til ombudsmanden endnu en gang.

Rådmand i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, Brian Dybro (SF), afviser kategorisk, at forvaltningen skulle have haft et ønske om at chikanere Daniel Poulsen for at have klaget og i sidste ende fået ret.

Den mistanke har juraprofessor ved Københavns Universitet, Kirsten Ketscher, ellers luftet her i avisen, efter at Daniel Poulsen efter to et halvt års kamp endelig fik medhold i Ankestyrelsen - for så at få endnu et afslag fra kommunen, da han søgte igen. Nu er der kommet svar fra Ankestyrelsen, der igen giver kommunen medhold i den nye afgørelse, men sagsbehandlingstiden har rundet de tre år - og kan blive endnu længere, hvis Daniel Poulsen får held med igen at få sagen behandlet.

Rådmanden peger på, at støtte efter paragraf 100 i Serviceloven er voldsomt reguleret, og der er stramme dokumentationskrav på medicinudgifterne. Omvendt håber han også, at forvaltningen kan lære af det langstrakte forløb og gøre tingene anderledes i fremtiden:

- Jeg kan godt forstå, at Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet, for den her sag har taget alt for lang tid. Det må ikke ske, at det offentlige, om det så er Ankestyrelsen eller kommunen, er så lang tid om at afgøre en sag, der trods alt ikke er overmåde kompliceret.

- En del af forklaringen er, at forvaltningen først laver en målgruppevurdering og ser på, om man er omfattet af ordningen. Derefter laves den konkrete sagsbehandling, hvor man ser på, hvad folk er berettiget til i tilskud. Det betyder, at tingene tager længere tid. I det her tilfælde har det desværre betydet et alt for langt forløb, men vi må ikke gøre begge dele samtidig. Alligevel vil jeg gerne drøfte med min forvaltning, hvad vi kan lære af sagen. Kan vi lave en mere smidig sagsbehandling, der bliver bedre og kortere for borgerne, så andre fremover ikke skal stå i sådan en situation, hvor man føler, man bliver dunket oven i hovedet af kommunen? Man kan i hvert fald ikke lade folk svømme rundt i flere år på den måde, siger han.

I begyndelsen var det afgørende for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, at Daniel Poulsen ikke ville dø i løbet af timer eller dage, hvis han ikke fik sin medicin. Den vurdering blev efter lang tids behandling tilsidesat i Ankestyrelsen. Han var berettiget til at få medicintilskud. Nu kan han så få nul kroner, har forvaltningen vurderet, for hvis han bruger nogle billigere produkter og selv blander det saltvand, han bruger, når han tager sin næsespray, kommer han under det beløb, man kan få tilskud til. Arkivfoto Birgitte Carol Heiberg
I begyndelsen var det afgørende for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, at Daniel Poulsen ikke ville dø i løbet af timer eller dage, hvis han ikke fik sin medicin. Den vurdering blev efter lang tids behandling tilsidesat i Ankestyrelsen. Han var berettiget til at få medicintilskud. Nu kan han så få nul kroner, har forvaltningen vurderet, for hvis han bruger nogle billigere produkter og selv blander det saltvand, han bruger, når han tager sin næsespray, kommer han under det beløb, man kan få tilskud til. Arkivfoto Birgitte Carol Heiberg

Skrevet til ombudsmanden igen

Daniel Poulsen sagde efter kommunens seneste afgørelse, at han var vred og "følte sig holdt for nar".

Han klagede derfor til Ankestyrelsen, som igen gav kommunen ret, og har nu skrevet til ombudsmanden, som han håber vil gå ind i sagen igen.

- Jeg fik på et tidspunkt at vide af min sagsbehandler, at jeg ville få tilskuddet, men det er så siden blevet ændret. Og det er da ydmygende at være part i en sag, der har varet så lang tid, og hvor mine argumenter bliver tilbagevist på først den ene måde og så på den anden, primært for at spare kommunen for nogle penge, virker det til, siger han.

Men netop pengene - medicinudgifter for over 7.000 kroner om året - betyder faktisk også noget for ham:

- Mine forældre hjælper mig med at betale lidet af udgifterne, men hovedparten betaler jeg selv, og det er mange penge, når man bare er på SU.

- Jeg har forsøgt at søge juridisk hjælp hos Danske Handicaporganisationer, men her har jeg fået at vide, at jeg er foregangsmand på området, så de kan ikke hjælpe med rådgivning. Så nu må vi se, hvad ombudsmanden siger, lyder det fra Daniel Poulsen.

Rådmand Brian Dybro (SF): - Jeg kan godt forstå, at Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet, for den her sag har taget alt for lang tid. Det må ikke ske, at det offentlige, om det så er Ankestyrelsen eller kommunen, er så lang tid om at afgøre en sag, der trods alt ikke er overmåde kompliceret. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Rådmand Brian Dybro (SF): - Jeg kan godt forstå, at Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet, for den her sag har taget alt for lang tid. Det må ikke ske, at det offentlige, om det så er Ankestyrelsen eller kommunen, er så lang tid om at afgøre en sag, der trods alt ikke er overmåde kompliceret. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Rådmand forstår godt, Daniel Poulsen føler sig dårligt behandlet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce