Pusher gjorde Doktoren populær

Stine og Jacob Larsen har bygget Dr. Adams-universet i Pogestræde op gennem 24 år. De har i dag tre sammenhængende butikslokaler og en webshop. Foto: Miriam Kjer

Pusher gjorde Doktoren populær

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da Stine og Jacob Larsen åbnede tøjbutik sammen i 1994, var Dr. Adams et foretagende for to. Siden er modeforretningen i Pogestræde blevet så stor en succes, at den i dag holder 19 mand beskæftiget.

Klokken har kun lige passeret 10.00, og butikkerne i centrum er langsomt ved at vågne til en ny dag.

Bag små og store vinduespartier bliver halogenspots og lysstofrør tændt et efter et, og i langt de fleste forretninger kan man blot skimte en enkelt menneskeskikkelse bag disken.

Går man ind ad døren i nummer 24 på Pogestræde, summer her imidlertid allerede af liv. 10 ansatte er mødt ind, og de er hver især i fuld gang med dagens arbejde.

Nogle vimser rundt i butikken og lægger nye varer på hylderne, og følger man den sortmalede trætrappe op på første sal, er flere i gang med at ekspedere de ordrer, som er kommet ind gennem webshoppen. Andre sidder foran computeren med koncentrerede blikke og lader fingrene danse hen over tastaturet.

Ægteparret Stine og Jacob Larsen er her også. De ejer Dr. Adams, og det er dem, som gennem mange år har arbejdet stenhårdt på at gøre butikken til det, den er i dag - en af Odenses mest populære og succesfulde modebutikker. I forbindelse med prisuddelingen Best of Odense vandt Dr. Adams for nyligt titlen som byens bedste shoppested til mænd, og det er en pris, de to butiksindehavere begge er stolte af.

- Jeg synes, vi prøver at gøre en forskel i byen. Vi prøver at skille os ud, og derfor er det selvfølgelig lækkert, at vi får credit for det, siger Jacob Larsen.

Henvisningsfoto
Henvisningsfoto

Satser på det skæve

Succes har dog ikke altid været synonym med Dr. Adams. Faktisk havde Stine og Jacob Larsen svært ved at blive en etableret del af det odenseanske handelsliv, da de åbnede forretningen for snart 24 år siden.

- Vores vision var fra starten, at vi især gerne ville præsentere unge danske designere og nogle få upcoming mærker fra udlandet. Og man kan sige, at det ikke var en sindssygt god idé, fortæller Stine Larsen.

- Nej, det var det bestemt ikke. Vi tjente ikke noget og levede flere år på lånte penge. At lave en specialbutik i 1994 var ikke noget, der var anerkendt. Så det var svært, tilføjer den mandlige del af virksomheden.

Populariteten skulle da også vise sig at komme med hjælp fra en noget uventet kant. Faktisk spillede en dansk gangsterfilm i den sammenhæng en afgørende rolle, da den rullede hen over lærrederne i de landets biografer.

- Da den første Pusher-film kom, havde skuespilleren Kim Bodnia en Carhartt-hættetrøje på, og vi var på det tidspunkt en ud af i alt tre butikker i Danmark, som solgte mærket. Efterfølgende ville alle bare have fat i den trøje, og det startede lige som bølgen for os. Der var flere og flere, som fik øjnene op for vores butik, og det var i bund og grund vores aftale med Carhartt, der gjorde, at vi på et tidspunkt kunne udvide og åbne en decideret pigeafdeling, fortæller Jacob Larsen.

I dag gør parret fortsat en dyd ud af at sælge mærker, som kunderne ikke kan finde i hvilken som helst modeforretning i Odense. At være anderledes er med andre ord en vigtig del af deres forretningsstrategi.

- Vi får tilbudt mange mærker, som vi godt ved, vi kan tjene hurtige penge på. Men sådan nogle mærker tager vi ikke ind. Vi er ikke så gode til kommercielle designere, og vi vil ikke have overeksponerede varer i vores butik. Vi går hellere efter det lidt skæve. Det skal være tøj med oplevelse i, siger Stine Larsen og uddyber:

- Og så gør vi rigtig meget ud af at bygge de mærker, vi tager ind, op gennem lang tid. Sådan et mærke som japanske Comme des Garsons solgte vi ikke ikke meget af de første fem år, men i dag er det jo vores største business. Når vi finder et mærke, vi gerne vil satse på, bliver vi ved med at tro på det, og det er en vigtig del af vores filosofi.

Det private parløb

Historien om Dr. Adams er dog ikke kun historien om unikke beklædningsgenstande og iøjenfaldende accessories. Det er også fortællingen om en 24-årig kvindelig grafiker, som hovedkulds forelsker sig i en tre år yngre butiksuddannet fyr på en café i Odense.

- Da jeg så Jacob for første gang, tænkte jeg: "Ham skal jeg giftes med." Og det blev jeg så. Vi mødte hinanden i november, flyttede sammen i januar og åbnede butikken i juni. Så det gik stærkt, siger Stine Larsen.

- Men vi var ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvilken vej vi ville, og jeg tror da også, det har betydet noget for vores succes med forretningen, at vi aldrig er gået væk fra vores oprindelige filosofi. Samtidig har vi altid været gode til at supplere hinanden. Vi køber som regel tøjet ind sammen, men laver derudover forskellige ting, tilføjer Jacob Larsen, inden hans bedre halvdel igen tager over:

- Ja, jeg er den kreative, og med min grafikerbaggrund har det været naturligt, at jeg de senere år har brugt mange kræfter på at få vores webshop op at køre. Og du elsker jo at være i butikken og er generelt rigtig god på det økonomiske plan - også til at lukke aftaler med firmaer, forklarer Stine Larsen.

Pusher gjorde Doktoren populær

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce