Privat plejehjemsfirma forlader Odense i protest over nye takster

Steen og Jane Thoustrup må nu endnu en gang skifte leverandør af pleje. Efter firmaet Kære Pleje har valgt at lukke er der kun Svane Pleje tilbage i Odense Kommune. Arkivfoto: Michael Bager.

Privat plejehjemsfirma forlader Odense i protest over nye takster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den 1. januar bliver taksterne på ældreområdet ændret til gennemsnitsberegninger. Det møder stor kritik hos private leverandører af hjemmepleje, der frygter at borgerne vil modtage dårligere service, hvorfor Kære Pleje har valgt at stoppe samarbejdet med Odense Kommune.

Godt og vel 200 af Odense Kommunes ældre borgere modtager deres hjemmehjælp fra Kære Pleje. I løbet af i år skal de borgere imidlertid se sig om efter en anden leverandør. Kære Pleje har nemlig opsagt deres samarbejde med Odense Kommune.

I februar godkendte Ældre- og Handicapudvalget en ensartet afregning for leverandører af personlig pleje og praktisk bistand for de af kommunens borgere, der er visiterede til ældrepleje - en såkaldt forløbstakst. Det betyder, at leverandøren - uanset borgerens behov - afregnes med én takst for borgerne.

Det har fået Kære Pleje til at opsige deres samarbejde med Odense Kommune. Kære Plejes bestyrelsesformand Øjvind Hulgaard mener ikke, at serviceniveauet kan opretholdes med den nye økonomiske struktur.

- Med de her forløbstakster sker der en radikal ændring i prisstrukturen. Og det hænger ikke sammen. Vi har en pligt til at levere en ordentlig service, og det kan vi simpelthen ikke med den økonomiske ramme, der er lagt op til, siger han.

De nye forløbstakster træder i kraft per 1. januar 2020. Hvorfor ikke give det en prøveperiode og se, om det går?

- Med den afregningsform, kommunen har meldt ud, kommer vi ikke til at fortsætte i Odense. Og så synes vi, det er mest fair for alle parter at melde ud i god tid, så tilbagetrækningen kan foregå ordentligt.

Bestyrelsesformanden tilføjer, at han frygter, at de nye takster vil komme til at betyde konkurser. Dem har der været en del af i Odense Kommune, senest da firmaet Hjælp til hjemmet gik konkurs tidligere på året. For at undgå det har Kære Pleje valgt at stoppe, mens legen er god, siger Øjvind Hulgaard.

Kære Pleje
  • Kære Pleje er en privat leverandør af hjemmepleje. Firmaet har eksisteret siden 2007.

  • Kære Pleje indgik den 1. oktober 2015 et samarbejde med Odense Kommune, og blev dermed en af de godkendte leverandører, som borgere i Odense kan vælge.

  • Kære Pleje har samarbejder med Middelfart, Kolding og Fredericia kommuner.

  • I Odense Kommune servicerer Kære Pleje omkring 200 borgere og beskæftiger godt og vel 60 medarbejdere, der er opsagt per 31. august.

Ikke reelt et frit valg

Hos Dansk Erhverv giver de nye takster også anledning til bekymring. Her frygter man, at borgernes frie valg af hjemmepleje i praksis forsvinder, når forløbstaksterne bliver virkelighed.

- Hvis der ikke er noget økonomisk grundlag for de her private leverandører, og det dermed ikke er bæredygtigt at bevæge sig ind på det marked, vil der i sidste ende ikke være frit valg for borgeren, siger velfærdspolitisk chef, Rasmus Larsen Lindblom.

Han påpeger ydermere, at det frie valg er en del af en sund markedsøkonomi, hvor det frie valg holder de forskellige leverandører på dupperne.

Frit valg i ældreplejen
  • Er man visiteret til hjemmepleje, enten personlig pleje eller praktisk hjælp, har man som borger frit valg til at vælge enten en kommunal eller en privat pleje uden egenbetaling. Det blev vedtaget med den såkaldte fritvalgsordning i 2003.

  • I lovgivningen fremgår det, at man som borger har ret til at kunne vælge imellem minimum to udbydere, hvoraf den ene kan være kommunal.

  • Odense Kommune har samarbejder med Kære Pleje, Svane Pleje og Lokalcenter Rosengården i udbuddet af personlig pleje. I udbuddet af praktisk pleje, for eksempel rengøring, samarbejder Odense Kommune med ni private leverandører.

I dag afregnes private leverandører med en modulafregning, altså en egentlig timeberegning. Med forløbstaksterne vil afregningen være baseret på en gennemsnitlig takst, hvor ræsonnementet bag er, at regnestykket alligevel vil gå op, når man som leverandørbåde har såkaldt tunge og lette borgere. Men den køber vicedirektør hos Svane Pleje, der også er en stor privat leverandør af hjemmepleje, Niels Brun Madsen, ikke.

- Den retorik, Odense Kommune benytter, er en gynge- og karrusel-retorik, der går på, at hvis man har mange lette borgere, går det lige op. Men vi har en signifikant større forekomst af tunge borgere. De her vilkår er simpelthen for dårlige, og jeg frygter, at borgeren bliver kastebold. Det er dybt tragisk, siger Svane Plejes vicedirektør, Niels Brun Madsen.

Hvis I er så bekymrede, hvorfor trækker I jer så ikke fra samarbejdet ligesom Kære Pleje?

- De nye takster træder først i kraft til januar, og vi håber, at vi kan bruge tiden på at indgå i en dialog med kommunen. Det skylder vi både vores borgere og vores medarbejdere.

Privat plejehjemsfirma forlader Odense i protest over nye takster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce