Pris for at slippe for lysreklame: 25-30 millioner kroner

Det kan risikere at blive dyrt, hvis tilladelsen til lysreklamen på Fisketorvet skal tilbagekaldes. Track One, der ejer reklameskærmen, har varslet et erstatningskrav på 25-30 millioner kroner. Foto:Yilmaz Polat

Pris for at slippe for lysreklame: 25-30 millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Reklamefirmaet Track One, der ejer lysreklamen på Fisketorvet, har overfor Odense Kommune varslet et erstatningskrav i omegnen af 25-30 millioner kroner, hvis tilladelsen til lysreklamen på Fisketorvet tilbagekaldes.

Hvis der fandtes en politisk appetit på at kræve lysreklamen på Fisketorvet pillet ned, blev appetitten fredag dulmet en smule.

For her kom der svar til den konservative politiker Lars Havelund, der havde spurgt til, hvad det ville kunne medføre af erstatningskrav fra lysreklamens ejer, firmaet Track One, hvis kommunen kræver skærmen pillet ned.

By- og Kulturforvaltningens vurderer, at det ikke bliver helt billigt. For Track One har mundtligt overfor forvaltningen oplyst, "at et erstatningskrav vil beløbe sig til cirka 25-30 millioner kroner, dækkende udgifter til diodeskærmens anskaffelse, lejeaftale og mistede overskud," fremgår det af svaret til Lars Havelund.

Forvaltningen tager forbehold for, at det ikke har været muligt at efterprøve beløbets størrelse, og Lars Havelund mener, det reelt nok kunne ende med at være lavere. Alligevel siger han:

- Et tocifret millionbeløb har jeg svært ved at se, at vi skal bruge på at få pillet en lysreklame ned. Det kan vi jo simpelthen ikke forsvare over for resten af byen. Ikke medmindre det viser sig, den er sat ulovligt op.

I stedet, mener Havelund, skal kommunen forsøge at få skærmens generende påvirkning reduceret. Forvaltningen vurderer, at der kan ligge en juridisk mulighed i byggeloven for at stille nye krav.

- Et scenarie er, at vi prøver via loven at få den begrænset mest muligt. En anden mulighed er, at man sætter sig ned med firmaet og forsøger at finde et fornuftigt kompromis. Som det er nu, er det er dårlig sag for alle - også for virksomheden.

Sagen kort
Onsdag kom det frem, at den sagsbehandler i By- og Kulturforvaltningen, der sad med sagen om lysreklamen på Fisketorvet, i august 2015 vurderede, at den ikke ville være lovlig at sætte op.Det kunne Fyens Stiftstidende afsløre via en intern mail fra sagsbehandleren, som avisen er kommet i besiddelse af. 

Oplysningen blev dog aldrig forelagt politikerne, der i stedet 12 dage senere fik præsenteret en sagsfremstilling, der uden forbehold fastslog, at det ville være lovligt at tillade lysreklamen.

Fyens Stiftstidende har søgt aktindsigt i By- og Kulturforvaltningens interne dokumenter i sagen, men forvaltningen afviser at udlevere andet end en mindre stak dokumenter, der reelt intet viser om, hvordan forløbet har været.

 

Tæsk til S, V og DF

Både Lars Havelund og Enhedslistens Brian Skov Nielsen, der torsdag udtalte, at han helst ser reklameskærmen pillet ned på stedet, langer ud efter det flertal med S, V og DF, der i 2015 sagde ja til at tillade lysreklamen.

Havelund mener, at sagen understreger, at påvirkningen skulle have været undersøgt bedre, som Konservative stillede forslag om.

Brian Skov Nielsen siger:

- Det er noget rod, et flertal i byrådet har bragt os i. Det betyder, at vi kommer til at stå med en kæmpe regning, hvis vi politisk ønsker at få den ned. Det er træls for at sige det på godt jysk.

Må den så blive hængende?

- Det har jeg behov for at tænke over, og jeg tror Enhedslisten har behov for at have en diskussion om det. Reklamen skulle ikke have været op, og vi vil gerne have den ned. Men vi synes på anden side, at 25 millioner kroner er rigtigt mange penge.

- Den fælles velfærd i den her kommune har blødt i rigtigt mange år. At finde 25 millioner kroner til at slukke for en lysreklame, det... Det er ikke noget, man gør en fredag eftermiddag over telefonen.

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) siger, at hun "står ved", at godkendelsen af lysreklamen blev givet af et flertal, som Venstre var en del af.

- Men vi erkender i dag også, at vi ikke var af den overbevisning, at det ville skabe så megen gene for visse beboere.

Ligesom Lars Havelund ønsker Jane Jegind at få undersøgt, hvad der med byggeloven i hånden kan gøres for at begrænse generne fra lysreklamen. F.eks. således, at lysreklamen kun må være tændt fra solopgang til solnedgang.

Sagen drøftes på By- og Kulturudvalgets møde tirsdag.

Pris for at slippe for lysreklame: 25-30 millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce