Den nu tidligere lærer Erik Schmidt fortæller her, hvorfor det er vigtigt for ham at få landsrettens vurdering af den tjenstlige advarsel, han fik for at hæve stemmen over for ledelsen på Agedrup Skole på et internt møde.

Han ventede mere end tre år på den første dom, så udsigten til, at der går et lille år mere, før landsretten kommer med sin vurdering, er ikke noget, der slår den nu tidligere lærer Erik Schmidt ud.

 

 

Sagen handler om, hvorvidt en tjenstlig advarsel til lærer Erik Schmidt var i orden eller ej efter en ophedet debat på et internt møde på Agedrup Skole.

Han fik oprindeligt sin tjenstlige advarsel for at være "negativ" og udtrykke sig negativt om "allerede besluttede forhold" frem for at "deltage aktivt og positivt i arbejdet". Han skulle acceptere, at ledelsen havde ledelsesretten, som der stod.

Byretten behandlede sagen og kom frem til, at den tjenstlige advarsel var i orden - ikke på grund af de forhold, der stod anført i advarslen, men fordi Erik Schmidt havde forbrudt sig mod "pligten til dekorum", altså havde opført sig uanstændigt, ved på et internt lærermøde at være højrøstet over for ledelsen.

Mange indkaldt til tjenstlig samtale

- Sagen er principiel, så jeg venter gerne lidt endnu, siger Erik Schmidt.

- Jeg ved, at der rundt omkring sidder mange lærere, som ikke forstår det her og har oplevet noget af det samme. Det ligner noget af en tendens i skoleverdenen, at man nogle steder forsøger at lukke munden på lærerne. Jeg har for eksempel kendskab til en skole, hvor omkring 25 lærere blev indkaldt til tjenstlig samtale omkring den tid, hvor jeg selv fik en advarsel.

Danmarks Lærerforening, som havde anlagt sagen ved byretten, anker netop på grund af det principielle i dommen, men Erik Schmidt anker også, fordi han synes, den er uretfærdig. Han vil have advarslen trukket tilbage, for han mener, at det at hæve stemmen over for en leder i en diskussion ikke er nok til en tjenstlig advarsel. Proportionerne er ikke i orden:

- Jeg og mange andre lærere, der har været med i mange år, har altid haft forståelsen af, at en tjenstlig forseelse populært sagt enten krævede, at man slog på kassen, tog af kassen eller røg i kassen med en elev. Altså nogle ret ekstreme tilfælde. Og det her er ikke i nærheden af det. Og derfor er det også rystende for mange lærere.

Ideologiske undertoner

Sagen har imidlertid også en del ideologiske undertoner. Dem krøb dommeren i byretten udenom med sin dom.

- Det overrasker mig, at systemet er indrettet sådan, at man ikke vurderer tingene i et hele, men at dommeren sætter fingeren på dekorum-kravet - at jeg har pligt til at opføre mig anstændigt. Jeg må ikke hæve stemmen over for ledelsen - på trods af at jeg begrunder de ting, jeg kritiserer. Det er ikke en personlig tilsvining af lederen, for jeg kan faktisk godt have ondt af lederne ind imellem, fordi de har en rigtig vanskelig opgave, siger Erik Schmidt.

For folkeskolens dilemma står lysende klart, mener Erik Schmidt.

- Folkeskolen er en kulturinstitution, der udvikler sig med den debat, der føres - i langt højere grad end de initiativer, som skolelederne kan tage enkeltvis eller sammen. Det er lærerne, der har fingeren på pulsen, og hvis friheden til at ytre sig begrænses, får man heller ikke lærere, der tager ansvar for det hele. Hvis man skal være bange for at blande sig og sige sin mening, får man lærere, der ikke er nytænkende og dristige, men gør, hvad der bliver sagt. Og det fremmer ikke engagementet.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Odense Redaktionen. Skriver om lidt af hvert, blandt andet socialt udsatte, psykisk sårbare og interessante menneskeskæbner. Kan specielt godt lide fortællende journalistik. Har skrevet to bøger, om Klaus Riskær (2005) og Remee (2010).

Mere om emnet

Se alle
Fynsk lærer anker advarsel til landsretten: - Det er helt ude af proportioner

Fynsk lærer anker advarsel til landsretten: - Det er helt ude af proportioner

Kritiker om dom i lærer-sag: Man kan ikke true sig til en god skole

Kritiker om dom i lærer-sag: Man kan ikke true sig til en god skole

7
Erik Schmidt: - Jeg respekterer dommen, men begrundelsen er tynd

Erik Schmidt: - Jeg respekterer dommen, men begrundelsen er tynd