Politikere går i rette med embedsmænd: - Man bør vise større fleksibilitet på smalle veje

Der findes mange smalle veje i Odense, hvor skraldemænd og brandvæsen har svært ved at komme igennem. Her er det et billede fra Christiansgade, som er én af de ni gader, hvor Odense Renovation peger på, at de i særlig grad har en udfordring. Foto: Nils Svalebøg

Politikere går i rette med embedsmænd: - Man bør vise større fleksibilitet på smalle veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere politikere i By- og Kulturudvalget opfordrer forvaltningen til at udvise større fleksibilitet over for borgere, der holder ulovligt parkeret for at give plads til skraldemænd og brandvæsen. Konservative barsler desuden med et forslag, der vil indføre et fornuftsprincip hos p-vagterne.

Beboerne på Helgavej og en række andre smalle villaveje i Odense kan - måske - få lov til at parkere deres biler tættere på fortovet, end de må i dag.

Flere politikere i By- og Kulturudvalget mener i hvert fald, at forvaltningen bør få kigget grundigt på de smalle villaveje, hvor Odense Renovation desuden har meldt ud, at de har mere end almindeligt svært ved at presse sig igennem med deres skraldebiler.

I forbindelse med søndagens artikler i Fyens Stiftstidende understregede trafikchef Rasmus Bach Mandø, at det også er ulovligt at holde på vejen, hvis det efterlader mindre end tre meters friplads på vejen. Han pegede i den forbindelse på, at pladsproblemerne kunne løses ved at lave standsningsforbud i den ene side af de smalleste veje - ligesom man har gjort på Hunderupvej - eller ved at skrue op for parkeringskontrollen, så beboerne finder andre steder at parkere.

Gruppeformand for Socialdemokratiet, Anders W. Berthelsen, vil dog gerne have forvaltningen til at udvise lidt større forståelse for de konkrete udfordringer og i højere grad medvirke aktivt til en løsning.

- Forvaltningen bør udvise lidt større fleksibilitet, end det tilsyneladende har været tilfældet her. Når man kigger på den konkrete sag omkring Helgavej, er der jo plads til, at beboerne kan parkere på stykket mellem vejen og selve fortovet, uden at det kan genere nogen. Jeg ville altså også blive noget mopset, hvis jeg fik en afgift for at parkere sådan, siger Anders W. Berthelsen og fortsætter:

- Og så er det selvfølgelig et selvstændigt argument, at Odense Renovation har så store problemer med at komme igennem flere steder i byen, siger han med henvisning til frustrationen hos renovationsselskabet, der hver uge kommer til at lave en skade på parkerede biler, fordi der ikke er plads nok.

Når man kigger på den konkrete sag omkring Helgavej, er der jo plads til, at beboerne kan parkere på stykket mellem vejen og selve fortovet, uden at det kan genere nogen. Jeg ville altså også blive noget mopset, hvis jeg fik en afgift for at parkere sådan.
Anders W. Berthelsen, gruppeformand for Socialdemokratiet.
På Helgavej kan beboerne sådan set godt holde, så der er plads til de større køretøjer, hvis de parkerer tæt på fortovet. Men det er stadig ulovligt. På andre veje er der ikke samme mulighed for at parkere tættere på fortovet, uden at det samtidig tager plads fra fodgængerne. Foto: Nils Svalebøg
På Helgavej kan beboerne sådan set godt holde, så der er plads til de større køretøjer, hvis de parkerer tæt på fortovet. Men det er stadig ulovligt. På andre veje er der ikke samme mulighed for at parkere tættere på fortovet, uden at det samtidig tager plads fra fodgængerne. Foto: Nils Svalebøg

Konservative med nyt udspil

Sagen om de smalle veje, som har fået en række borgere til at parkere ulovligt med vilje for at gøre plads på midten af vejen, har også gjort indtryk på Kristian Guldfeldt, der repræsenterer Det Konservative Folkeparti i By- og Kulturudvalget.

Han er enig med Anders W. Berthelsens efterlysning af større fleksibilitet fra kommunen, men barsler desuden selv med et forslag, der efterlyser større fleksibilitet og forståelse fra parkeringsselskabet. Inspirationen har han hentet i Frederiksberg Kommune, hvor der er indført et fornuftsprincip hos p-vagter, der skal i spil, hver gang de står med en bil, der ifølge loven holder ulovligt, fortæller Kristian Guldfeldt.

- De skal simpelthen spørge sig selv, hvordan de selv ville have det, hvis de fik en bøde i den pågældende situation og dermed ikke være helt så strenge i forhold til lovens regler.

Vil det ikke være svært at administrere i praksis?

- Jo, det vil det givetvis, og næste spørgsmål bliver jo, om det vil være noget, som P-Nord vil være med til eller ej. Men jeg synes, at der er behov for at vende skråen en ekstra gang, siger Kristian Guldfeldt.

Se kort med smalle veje
Det voldsomt stigende antal biler og de mange smalle veje i Odense er ikke en god kombination.

Odense Renovation har peget ni steder i Odense, hvor de har problemer med at komme forbi med skraldebilen og derfor jævnligt kommer til at lave mindre skader på parkerede biler.

Letbanen skal knække kurven

Anders W. Berthelsens var reelt overrasket over at høre trafikchef Rasmus Bach Mandø fortælle, at der i løbet af de seneste 10 år er kommet 12.000 flere biler i Odense.

Han håber på, at den valgte trafikpolitik med letbanen og såkaldte supercykelstier vil bremse den udvikling.

- Jeg vil ikke stå her og sige, at folk ikke må have tre biler. Men jeg har da et håb om, at vores trafikpolitik på den lange bane vil få flere til at overveje at droppe bil nummer to eller tre og kigge på, om man ikke kunne bruge den kollektive trafik eller tage cyklen, siger Anders W. Berthelsen, der peger på, at letbanen i engelske Nottingham netop havde en sådan virkning:

- Vi har ikke nogen forventning om, at der pludseligt sker et drastisk fald i bilismen, når letbanen kører. Men det afgørende er, at vi får vendt kurven, så vi ikke kan se tilbage på de samme kraftige stigning i antallet af biler i Odense om 10 år.

I den konkrete sag vil Anders W. Berthelsen rejse sagen over for forvaltningen og opfordre til, at man i første omgang får undersøgt problematikken og får udpeget de smalle veje, hvor man rent faktisk godt kan lade beboerne holde tættere på fortovet, uden at det samtidigt går ud over pladsen på fortovet.

Venstres Jane Jegind er som rådmand både politiker og øverste administrative leder af by- og kulturforvaltningen. Hun holder dog i øjeblikket påskeferie, og har derfor ikke kunnet svare på, hvad hun mener, der bør gøres for at løse udfordringen omkring de smalle veje eller om hvorvidt hun som forvaltningsleder vil få undersøgt, hvor det vil give mening at tillade parkeringer tættere på fortovet.

Politikere går i rette med embedsmænd: - Man bør vise større fleksibilitet på smalle veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce