Når Michala Petri spiller "Nattergalen", er hendes ambition ikke blot at imitere en fugl. Hun vil sætte toner på både den levende og mekaniske fugls karakter og underbygge stemningerne i eventyret.

Det er lidt en kliché at lade en fløjte imitere fugl, men Michala Petri forsøger at gå længere end det i forestillingen "Nattergalen".

- Man kunne sagtens fokusere på at lave bestemte triller og lyde som en specifik fugl, men jeg går helst et skridt videre og forsøger at lyde som en fugl med en bestemt karakter. Så bliver det interessant og sjovt at spille. Og forhåbentlig også at lytte på, siger Michala Petri.

I "Nattergalen" handler det også om at skabe to vidt forskellige udtryk som henholdsvis fuglen af kød og blod og den mekaniske udgave.

- Når jeg spiller den mekaniske fugl, kan jeg alene med mit kropssprog indikere, at den er kunstig og stiv i sine bevægelser. Rent musikalsk stopper jeg fraserne præcis som en elektronisk maskine. Jeg runder det ikke af og spiller helt bevidst udtryksløst og koldt, siger Michala Petri.

Slipper fantasien løs

Den lettiske komponist Ugis Praulins skrev værket "The Nightingale" i 2015 med Michala Petri og DRs Vokalensemble i tankerne, og han bruger både koret og fløjten meget virtuost, billedskabende og beskrivende. Efterhånden som Michala Petri har lært værket bedre at kende, er hun blevet i stand til at lade tankerne strømme.

- Når jeg slipper fantasien fri på scenen, kommer det publikum til gode, fordi det resulterer i nogle nuancer og en levendehed, som strækker sig ud over det planlagte, siger Michala Petri.

Hun har spillet værket mange gange i forskellige sammenhænge. Både i Danmark og udlandet.

- Jeg har spillet "Nattergalen" i mange forskellige konstellationer både med og uden oplæser. Blandt andet med den tyske skuespiller Angela Winkler som oplæser. Hun er især kendt for sin filmrolle i "Bliktrommen". Det var en fantastisk oplevelse at høre hende læse H.C. Andersen op. Så rolig. Ingen fagter. Bare en sublim stemme, siger Michala Petri.

Begge hjernehalvdele i brug

Hun har optrådt mange gange sammen med Ghita Nørby, der imponerer blokfløjtespilleren mindst lige så meget som tyske Angela Winkler.

- Ghita er en sublim oplæser, som jeg elsker at optræde med. Når ord og musik komplementerer hinanden, lagrer begge dele sig på en anden måde. Måske fordi begge hjernehalvdele kommer i brug, siger Michala Petri.

Selv om hun er koncentreret, hører hun hvert eneste ord, Ghita Nørby læser op.

- Jeg forholder mig hver gang lige så meget til hendes ord, som en skuespiller ville forholde sig til dialogen i et teaterstykke, siger Michala Petri.

Hun kender værkets ni satser så indgående, at hun kan se kejserens have og nattergalen detaljeret for sit indre øje.

- Mine indre billeder har deres eget liv, som jeg ikke kan påvirke. I scenen med den fattige fisker ser jeg nøjagtig samme strand i en skov for mit indre øje hver eneste gang. Jeg forsøger at spille stemningen frem i det billede, jeg ser, siger Michala Petri.

  • Michael Bager

    Af:

    Reporter på Odenseredaktionen, musikredaktør og flittig skribent til rejsemagasinet Siesta. Født i Aars, Himmerland, i 1977 og bosat på Fyn siden 2004. Har kone, der er læge på OUH, samt to døtre. Jeg er glødende AaB- og Arsenalfan, men hepper på OB i alle kampe, hvor de ikke møder nogen af de nævnte hold. Jeg elsker alt fra hiphop og heavy til punk og rendyrket rock. Jeg har i mine 10 år på avisen interviewet musikere som Tom Jones, Robert Plant, Slash, Sinéad O'Connor, Macy Gray, Bryan Adams, Chris Cornell, Cliff Richards, Dr. John, Gavin DeGraw, James Last, Jeff Beck, Kevin Costner, Manic Street Preachers, Santana, Suede, The National og Travis m.fl. Blandt danske bands mangler jeg kun C.V.Jørgensen og Kim Larsen for at have interviewet samtlige af mine hjemlige helte.