Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Patienterne er blevet til kritiske forbrugere


Patienterne er blevet til kritiske forbrugere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Patienterne er mere kritiske end tidligere over for sundhedsvæsenet. - Et sundhedstegn, mener overlæge.

ODENSE: Der var engang, hvor læger hørte til gruppen af ophøjede autoriteter, ingen turde sige imod. En status, der kunne sammenlignes med præstens.

De tider er for længst forbid.

I dag er lægens kunder - patienterne - kritiske forbrugere, der ikke finder sig i fejl og overfladiske undersøgelser.

Nogle af de utilfredse går til pressen. Inden for en uge har Fyens Stiftstidende modtaget fire henvendelser fra familier, som er utilfredse med behandlingen på en fynsk skadestue.

At antallet inden for kort tid er højere end normalt, kan være et sammentræf, men i patientforeningerne noterer man et stigende antal henvendelser fra patienter, der har haft en dårlig oplevelse med sundhedssystemet.

- Og ikke nok med, at vi får flere og flere henvendelser. De fejl, vi præsenteres for, bliver også grovere og grovere, siger formand for Foreningen Fejlbehandlede Patienter, Birthe Lundquist.

De fleste henvendelser til Patientforeningen kommer fra mennesker, der føler, at de ikke kan komme igennem til det offentlige sundhedssystem. Men formand Erik Bach bekræfter, at der også kommer stadig flere henvendelser fra forældre, som føler sig fejlbehandlet.

- Og antallet af utilfredse er højere, fordi mange simpelthen ikke tør stå frem, siger Erik Bach.

Overlæge Tune Ipsen, Odense Universitetshospital, der er blevet præsenteret for flere af de fynske klager, mener også, at patienterne er blevet mere kritiske, men det ser han ingen problemer i.

- Det er vel et sundt tegn, siger Tune Ipsen.

At uopdagede brud ofte er årsag til kritik, er naturligt, mener Tune Ipsen.

- Mange brud er svære at finde på røntgenbillederne. Mange brud er små og uforskudte, og de kan være svære at lokalisere, og det kan være svært at stille diagnosen. Netop derfor vurderes røntgenbilleder dagen efter på en hverdag af specialister, siger Tune Ipsen.

Overlægen lægger ikke det store i, at Stiftstidende har modtaget mange henvendelser inden for kort tid.

- Lige som antallet af patienter kan svinge, så kan antallet af henvendelser også, siger Tune Ipsen.

Birthe Lundquist fra Fejlbehandlede Patienter afviser, at patienterne er for hurtige til at rejse kritik.

- Jeg synes tværtimod, at folk er for langsomme, siger Birthe Lundquist.

Patienterne er blevet til kritiske forbrugere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.