Fredag eftermiddag og aften er sammen med søndag den store dag for fjernbustrafikken, der har fået ny holdeplads i Odense.

For snart mange år og en reform siden hed det Amtsgården, og nu er det Børn- og Ungeforvaltningen, der holder til i det ucharmerende byggeri ved østsiden af Ørbækvej. Mens der er masser af liv ved Ikea og Bilka ovre på den anden side af Ørbækvej, burde der være helt stille på forvaltningens p-plads sådan en kold og våd tidlig fredag aften lang tid efter kommunal fyraften.

Fjernbusserne i Danmark

Det er Sortbillet og Flixbus, der opererer fra den nye busholdeplads ved Ørbækvej 100 og kører til forskellige destinationer.Sortbillet er 100 procent danskejet og har over 100 afgange om ugen, der kører mellem landsdelene.

Flixbus blev startet i Tyskland og opererer i foreløbig 26 lande.

På Fyn kan man tage med begge selskaber fra Odense, Nyborg, Svendborg samt Rudkøbing på Langeland. Flixbus har også Middelfart med på rutekortet.

En tur fra Odense til København næste fredag koster 140 kr. med Sortbillet. Flixbus har varierende priser på de forskellige afgange med 79 som den billigste og 149 kr. som den dyreste. Begge selskaber har forskellige rabatter til børn, studerende og pensionister.

Men sådan er det ikke. Der er en del biler på p-pladsen og et stigende antal mennesker, som står og skutter sig i januar-vejret. Forklaringerne på det fænomen manifesterer sig snart i form af busser. Fjernbusser.

I løbet af januar har først Sortbillet og siden Flixbus taget p-pladsen ved den gamle amtsgård i brug som holdeplads for busserne, der kører i rutefart på kryds og tværs af landet, efter at pladsen blev for trang ved den tidligere holdeplads på Svendborgvej ved Sivmosevænget. Netop Flixbus og Sortbillet er de store danske fjernbus-aktører, der i stigende grad vinder andele på markedet for transport mellem landsdelene.

På vej til Norge

Ved 17.30-tiden er der endnu halvtomt. En håndfuld mennesker med masser af bagage står, viser det sig, et forkert sted på p-pladsen. De har stillet sig der, hvor den første havde stillet sig, men de finder dog snart skiltene, der signalerer fjernbus-holdeplads. De er på vej til Norge med et rejseselskab, der har fundet ud af, at den billigste måde at komme til Oslo på er med Flixbus. Hvor de så skal skifte bus undervejs.

Efterhånden som klokken nærmer sig 18, øges menneskemængden, og de første busser ruller ind. Et sted i mængden står Søren Winther Brandt, der er kommet kørende fra lidt nord for Svendborg, og da en bus fra Sortbillet har lagt til kaj, spørger han chaufføren, om bussen kommer fra København.

Chaufføren hører det som om, han bliver spurgt, om bussen kører til København, og svarer ja. Og så begynder Søren Winther Brandt at undre sig, for så skulle hans datter være med bussen, og det er hun ikke. Misforståelsen bliver hurtigt opklaret, og i den næste bus sidder datteren, Rosa Errebo-Brandt, sammen med kæresten. Hun skal hjem på weekend for at fejre fødselsdag, og grunden til, at turen er gået til Odense med fjernbus, er meget klar: Prisen.

- Vi har betalt 230 kroner for to mennesker fra København til Odense, fortæller hun, inden hun og kæresten sætter sig ind i farens bil for at køre resten af vejen mod Svendborg-kanten.

Billigere end med bil

Sygeplejersken Merethe Wechte står helt tydeligt og fryser. Hætten er trukket godt op over hovedet, og blikkene, der kastes mod de forskellige busser, er lange. Hun skal til Herlev til barnedåb og fødselsdag og har gaver med i en plasticpose.

I den Flixbus, Merethe Wechte venter på, sidder en veninde fra Fredericia, som skal til samme barnedåb og fødselsdag.

- Jeg har ikke bil, men det har min veninde. Vi har regnet ud, at det er billigere at køre med Flixbus. Hvis vi skulle have gjort det billigere i bil, skulle der have været flere med end os to, siger Merethe Wechte. Og selv om hun havde været heldig at finde en orange billet hos DSB, kan hun stadig gøre turen med bus til hovedstaden en my billigere end med toget, som dog havde været hurtigere, fortæller hun.

Da antallet af busser er på sit højeste, er der en vis forvirring med at finde de rigtige busser og deres nummerering. Der er også ærgrelse over, at der mangler læskure på en aften som denne, hvor regnen kommer og går.

Men i det store hele forløber det hele glat. I et enkelt tilfælde råber en chauffør et personnavn ud over pladsen. Der mangler en passager i forhold til listerne, som altid bliver tjekket. Billeterne til Flixbus købes på nettet eller via en app, og så skal man fremvise en qr-kode på smart-phonen til chaufføren. Man kan også, hvis man tør tage chancen for ledige pladser, købe billetten på stedet.

Ideelt sted

Flixbus' stations-manager Sasa Kadric fra København har været nogle dage i Odense for at sikre sig, at stoppesteds-flytningen, som Flixbus foretog i mandags, er forløbet glat.

- Vi har informeret om flytningen via appen og ved at sende smser, siger Sasa Kadric, der dog også har været klar til at køre folk fra det gamle Svendborgvej-stoppested til det nye.

- Vi er godt tilfredse med det nye stoppested. Her er bedre plads til busserne, og her er gratis parkering. Og så er det helt ideelt, at den nye holdeplads er tæt på universitetet. Der er mange studerende, som tager direkte fra universitetet til bussen, tilføjer Sasa Kadric, som også synes, der er fine tilkørselsforhold til og fra motorvejen.

- Vi får hele tiden flere passagerer. Vi har det samme at byde på som togene: Strøm, trådløst net og toiletter. Og så bestræber vi os på, at alle vore busser skal køre så grønt som muligt, siger Sasa Kadric.

Imens tynder det ud i antallet af ventende. Folk er kommet ind i varmen og er på vej til Aarhus, København, Herning, Holstebro eller noget helt femte. Fælles for alle dem, vi talte med, var, at de valgte bussen på grund af prisen. Og så lignede det par hundrede mennesker som i timen omkring kl, 18 steg af eller på busserne på p-pladsen ved Børn- og Unge Forvaltningen et helt bredt udsnit af befolkningen.

  • Eriksen_Jesper_Mads_(2015)_005

    Af:

    Årgang 1963. Ansat på Fyens Stiftstidende siden 1989. Arbejder primært på Odense-redaktionen, men også med kultur og sport. All-round-reportage-journalist og klummeskriver.