Optagelsessamtaler får færre lærerstuderende til at droppe ud

De optagelsessamtaler, som blev indført som en del af reformen af læreruddannelsen, har bidraget til at sænke frafaldsprocenten, viser ny analyse. Her er det studerende fra UCL. FOTO: Lasse Hansen

Optagelsessamtaler får færre lærerstuderende til at droppe ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen har bidraget til at nedbringe frafaldet, viser en effektundersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Læreruddannelsen har i mange år haft svært ved at fastholde de studerende på studiet. Før 2013, hvor uddannelsen blev reformeret, droppede et skyhøjt antal studerende (33 procent) ud af uddannelsen.Nu ser det ud til, at indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen har bidraget til at nedbringe frafaldet. Det er dog kun den del af samtalen, der vurderer de studerendes motivation, som påviseligt hænger sammen med de studerendes sandsynlighed for at falde fra. Det viser en ny effektundersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Da der i 2013 blev indført optagelsessamtaler på læreruddannelsen for alle ansøgere med under 7 i karaktergennemsnit fra gymnasiet, var et af de primære formål at nedbringe det høje frafald på uddannelsen.EVA's effektanalyse viser, at optagelsessamtalerne netop har medvirket til at mindske frafaldet.Blandt studerende, der har været til optagelsessamtale i kvote 2, falder cirka en femtedel færre fra sammenlignet med studerende, der er optaget via kvote 1 med cirka samme karaktergennemsnit på omkring 7.På University College Lillebælt (UCL) oplever man også, at samtalerne får færre studerende til at falde fra.- Det er helt klart en tendens, vi kan genkende. I starten oplevede vi, at samtalerne i sig selv fik de mindre motiverede studerende til at blive væk. Nu oplever vi også, at samtalerne gør os bedre i stand til at sortere, så vi får valgt de rigtige studerende, der rent faktisk gennemfører studiet, siger rektor på UCL Erik Knudsen.Han oplyser, at der før reformen var et frafald på hele 40 procent på UCL, mens de nu nærmer sig et frafald på 25-30 procent.- Det er rigtig vanskeligt at komme under en frafaldsprocent på 25 procent, så det er vi rigtig godt tilfredse med, siger han.

Optagelsessamtalerne
I 2013 indførte man optagelsessamtaler på læreruddannelsen for alle de ansøgere, der har under 7 i gymnasialt karaktergennemsnit.Indførelsen af optagelsessamtaler indgik som en del af en mere omfattende reform af uddannelsen, som skulle sikre en fagligt stærkere og mere attraktiv læreruddannelse.

Det skulle også mindske frafaldet, som før 2013 lå på hele 33 procent.

Optagelsessamtalerne er sammensat med udgangspunkt i et såkaldt MMI-koncept (multiple mini interviews-koncept) med to optagelsessamtaler i forlængelse af hinanden.

Her bliver ansøgerne vurderet kvalitativt inden for seks forskellige indholdsdomæner: motivation, etisk formåen, samarbejdsevne og integritet, kommunikationsevne, kognitiv formåen samt tekstforståelse- og håndtering.

Samlet set viser analyserne i undersøgelsen fra Danmarks Evalueringsinstitut, at optagelsessamtalerne har bidraget til at mindske frafaldet på læreruddannelsen.

Der er omkring en femtedel færre, der falder fra, blandt studerende, der har været til optagelsessamtale sammenlignet med studerende, der er optaget via kvote 1 med nogenlunde samme karaktergennemsnit, dvs. omkring 7.

Ud af de seks indholdsdomæner, som ansøgerne vurderes ud fra, er det kun 'motivation', der med en vis sikkerhed siger noget om ansøgernes frafaldssandsynlighed.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danmarks Evalueringsinstitut

Motiverede studerende bliver hængende

EVA's undersøgelse viser dog, at det kun er scoren for motivation, der kan påvises at relatere sig til de studerendes frafaldsandsynlighed.Projektleder Bjarke Tarpgaard Hartkopf fra EVA mener derfor, at der er behov for at kaste et kritisk blik på de øvrige kompetencer, som de studerende vurderes på i samtalerne: - Når vi i fem ud af seks tilfælde ikke kan påvise en sammenhæng mellem de tildelte point og de studerendes frafaldssandsynlighed, kan det enten skyldes, at de forskellige kompetencer ikke har betydning for frafaldet, eller at man ikke formår at måle kompetencerne godt nok. En halv times samtale er meget kort tid til at vurdere seks forskellige kompetencer, siger han. Til samtalerne skal de studerende i løbet af en halv time vurderes på i alt seks forskellige kompetencer: motivation, etisk formåen, samarbejdsevne og integritet, kommunikationsevne, kognitiv formåen samt tekstforståelse og - håndtering. Siden indførelsen af optagelsessamtaler er der sket væsentlige forskydninger i optaget på læreruddannelsen, hvor studerende med høje karakterer fra gymnasiet i højere grad tiltrækkes og fastholdes: - Vi kan se, at der bliver optaget markant færre studerende med lave karakterer, mens optaget til gengæld er steget i gruppen af studerende med høje karakterer. Frafaldet er også blevet nedbragt blandt studerende med de højeste karakterer, som ellers er en gruppe man tidligere har haft svært ved at fastholde. Samlet set er det en virkelig positiv udvikling, som optagelsessamtalerne formentlig har bidraget til, og som også kan styrke det faglige niveau på uddannelsen, forklarer Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Optagelsessamtaler får færre lærerstuderende til at droppe ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce