Opråb fra Retshjælpen: Folk er bange for "det offentlige"

- Vi hører borgerne sige, at ingen lytter til dem, at de er skræmt af systemet, og at ingen inddrager dem. Tiden går, og folk føler ikke, de får noget ud af at snakke med det offentlige, siger daglig leder af Retshjælpen Vollsmose, cand.jur. Jørgen Peter Holst Christensen. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Opråb fra Retshjælpen: Folk er bange for "det offentlige"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Retshjælpen i Vollsmose har i 2017 fået næsten 40 procent flere henvendelser sammenlignet med året før. Borgerne er skræmt af systemet, fortæller daglig leder Jørgen Peter Holst Christensen, for de oplever, at ingen lytter til dem eller inddrager dem. Og mange forstår ikke, hvad kommunen skriver.

Folk er bange for det offentlige system. De ønsker ikke at komme på kommunen eller hos statsforvaltningen, fordi der her ligger alt for mange dårlige oplevelser gennem tiderne.

Dommen herover kommer fra Retshjælpen Vollsmose og står at læse i den netop udgivne "Årsberetning 2017". Og den minder i nogen grad om erfaringer fra retshjælpen i 2016, hvor det især var hjælp til socialsager, der dominerede.

- Vi hører borgerne sige, at ingen lytter til dem, at de er skræmt af systemet, og at ingen inddrager dem. Tiden går, og folk føler ikke, de får noget ud af at snakke med de offentlige myndigheder, forklarer daglig leder af retshjælpen, cand.jur. Jørgen Peter Holst Christensen.

I årsberetningen kan man se, at retshjælpen har fået næsten 40 procent flere henvendelser i forhold til året før. Mange af dem handler om socialret, om ressourceforløb og sygedagpengeforløb og om udlændingeret. Folk er frustrerede og ofte hidsige, når de kommer til retshjælpen. Og for mange af dem handler det om, at de ikke forstår det kommunale sprog.

- Vi er ofte inde og oversætte, hvad tingene betyder. Kommunerne forsømmer at vejlede borgerne ordentligt, især nogle af dem med anden etnisk baggrund end dansk. Men som offentlig myndighed har man en forpligtelse til at sikre, at borgerne forstår, hvad en afgørelse går ud på. Myndighederne skyder sig selv i foden ved ikke at lave den vejledning tilstrækkelig god, for så klager folk bagefter, og det bliver systemet nødt til at bruge ressourcer på, siger Jørgen Peter Holst Christensen.

Statsforvaltningerne er ikke meget bedre.

- Vi ser for eksempel også børnesager, hvor der ofte går alt for lang tid med sagsbehandlingen, og hvor Statsforvaltningen glemmer at sende breve til folk, siger Jørgen Peter Holst Christensen.

Vi er ofte inde og oversætte, hvad tingene betyder. Kommunerne forsømmer at vejlede borgerne ordentligt.
Daglig leder af Retshjælpen Vollsmose, Jørgen Peter Holst Christensen

For specialiseret sagsbehandling

Langt fra alle henvendelserne fører dog til mere alvorlige juridiske sager.

Det skyldes for det første, at det har en effekt, når retshjælpen ringer - så ved de fleste offentlige myndigheder godt, at de har en dårlig sag. For det andet, at retshjælpen også giver folk gode råd i sager, hvor de kan gøre noget selv - hvis de får at vide, hvad de skal gøre, hvor de skal ringe hen, og hvad deres egne pligter er i en sag.

Jørgen Peter Holst Christensen har selv en fortid som chef i det offentlige, så det er oplagt at spørge ham, om hvorfor det er blevet sådan for nogle borgere?

- Man er hårdt belastet i det offentlige, og så mangler helhedssynet på borgerne, siger han.

- Man er tit alt for fokuseret på et enkelt problem, men mange har andre problemer end for eksempel ikke at have et arbejde eller ikke have samvær med sit barn. Og det har man ikke tid til at se på. Man er blevet for specialiseret og snakker ikke sammen på tværs af forvaltninger eller afdelinger mere. Det er lidt ærgerligt.

Opråb fra Retshjælpen: Folk er bange for "det offentlige"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce