Opgørelse fra OUH: Endnu ingen alvorlige skader på el-løbehjul

Det er en måned siden, de første el-løbehjul blev del af det odenseanske gadebillede. Onsdag kommer endnu flere til, og foreløbig er der ikke registreret nogen alvorlige ulykker. Foto: Nils Svalebøg

Opgørelse fra OUH: Endnu ingen alvorlige skader på el-løbehjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

El-løbehjulene har været tilgængelige i Odense i en måned, og nu kommer flere til. I løbet af den første måned har Odense Universitetshospital registreret ulykker, der skyldtes el-løbehjulene, men indtil videre er der ingen alvorligt tilskadekomne.

Onsdag er det en måned siden, at de første 250 el-løbehjul fra Voi blev sat på gaden i Odense. Og onsdag er også dagen, hvor 440 flere el-løbehjul fra Tier ser dagens lys i Odense.

Siden den 1. juli har skadestuen i Odense fulgt nøje med i antallet af ulykker på de nye el-løbehjul, da de tilskadekomne på løbehjulene er blevet registreret i en kategori for sig selv, hvis de er endt på skadestuen efter et styrt.

En måned efter de første løbehjul blev sat på gaden, kan Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital konkludere, at der endnu ikke har været alvorlige ulykker på el-løbehjulene. Flere andre steder i landet har der været registreret tilskadekomne førere af el-løbehjulene og også fodgænger, der er blevet ramt af løbehjulene.

I Odense er der i løbet af den seneste måned kun registreret to tilfælde af tilskadekomne på de nye eldrevne køretøjer.

- Den ene forsøgte at bremse med foden, da han ikke kunne få bremsen aktiveret, og den anden væltede blot, forklarer overlæge Jens Lauritsen og overlæge Niels Dieter Röck i en redegørelse fra Ulykkes Analyse Gruppen.

Gode råd fra Ulykkes Analyse Gruppen
Selv om der endnu ikke er registreret slemt tilskadekomne brugere af el-løbehjulene kommer Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital her med en række gode råd til dem, der benytter sig af løbehjulene.
  • Det er vigtigt, at brugerne overholder færdselslovens bestemmelser - sikrer at lys og bremser virker, viser hensyn, kun kører på veje og cykelstier og undlader kørsel i påvirket tilstand.
  • Hastigheden, der kan opnås, er så høj, at hovedskader kan blive alvorlige. Derfor anbefaler vi, at man bruger hjelm.
  • Brugerne skal lære sig at køre på el-løbehjulet med én hånd, fordi man skal kunne give signal (sving og standsning). El-løbehjul kan være ustabile med de små hjul.
  • Skader på brugeren dækkes kun af egen ulykkesforsikring, hvis denne dækker den type skader. Skader på andre personer eller ting dækkes af ansvarsforsikringen fra udlejningsfirmaet, når el-løbehjulet er lejet. Dette gælder ikke altid ved brug af privatejede el-løbehjul. Ansvarsforsikring dækker generelt ikke, hvis brugeren er påvirket af alkohol eller lignende.


Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen

Løbehjulene kan være farlige

Selv om der endnu ikke er registreret alvorlige tilskadekomne i hverken Odense eller resten af landet, betyder det ikke, at el-løbehjulene ikke kan være farlige at køre på.

Uden for landets grænser er der ifølge Ulykke Analyse Gruppen registreret både dødsfald, alvorlige og lettere skader på samme type el-løbehjul, som dem der kører på vejene i Odense.

Derudover forklarer Ulykkes Analyse Gruppen i redegørelsen, at et studie fra Californien melder om 249 tilskadekomne i løbet af et år. Ud af de 249 patienter blev der registreret knoglebrud ved 32 procent af dem, hovedskader ved 40 procent og andre skader ved de resterende patienter.

15 ud af de 249 tilskadekomne blev indlagt, hvor de to af dem blev indlagt på intensivafdelingen.

- Selvom vi indtil nu kun har set få tilskadekomne, viser de internationale erfaringer, at der er grund til at tage sikkerheden alvorligt, lyder det fra de to overlæger i redegørelsen.

Regler for el-løbehjul
  • Må maksimalt kunne køre 20 kilometer i timen.
  • Skal være udstyret med lys foran og bagpå.
  • Være CE-mærket.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Kun personer over 15 år må benytte løbehjulene.
  • Må ikke betjenes i påvirket tilstand.
  • Brugerne af løbehjulene skal overholde de samme regler som cyklisterne.


Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen

Opgørelse fra OUH: Endnu ingen alvorlige skader på el-løbehjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce